Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon, Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thidan

Avslutat medlemskap
Hejsan, jag har tittat runt lite och jag kan verkligen inte bestämma mig för en kamera. Jag har bland annat tittat på

Canon Eos 350D
Canon Eos 400D
Nikon D50
Nikon D80

Jag har hittills använt en Konica Minolta Dimage Z10 och aldrig haft en digital systemkamera. Så en något lättanvänd kamera för min del skulle vara bra.
Ge även andra bra tips på kameror.

MVH Sofia

Själv har jag en EOS 400D, tycker om den skarpt. aningen liten så batterigreppet var nödvändigt för mig(1200kr). Testade en kompis's D80 med 18-135 och oj vilken fin sökare den hade! Greppet var aningen skönare också måste jag erkänna än 400D. Min rekomendation är att du skall gå och känna dig fram till vilken kamera som passar just dig, den skall ligga helt rätt i handen! En 350D/400D kanske ligger bra i handen som den är, återigen känn dig fram, batterigreppet gör mycket stor skillnad skalll tilläggas.

Enligt mig är de inte jätte stor skillnad på bildkvalitén mellan dessa kamerorna förutsatt att likvärdig optik används.

Vad har du satt upp för ngn budget undrar jag. Satsa på ngn medel bra optik som t ex ett Sigma 17-70 2.8 för cirka 3000 kr. Med det klarar du dig länge med. Om du senare vill införskaffa ett till objektiv med längre brännvidd skulle jag nog valt canon systemet, där finns ett visst 70-200 F/4L.

Lycka till med valet. Om budgeten är aningen lägre är nog en Nikon D50 med t ex ett Sigma 17-70 ett mycket bra val. Ha de gott.

..

Tack så mycket.

Ja, jag får känna mig fram helt enkelt. Men tyvärr finns nästan inga ställen här som säljer kameror, förutom elgiganten, och dom har aldrig kamerorna i varuhuset nästan. Men jag får hålla utkik.

Jag anser nog att D80 är mest kamera, pga lite gedignare känsla och större tyngd. Den ligger bättre i de flestas händer. Sett till bildkvaliten spelar det nästan ingen roll vilken du väljer. Jag tror (obs!tror) att D80 har den bästa interna JPEG-uppräkningen av dem. Både canon och Nikon är stora system. Tyvärr är D80 dyrare, men har å andra sidan bästa kitoptiken, framför allt 18-70 3,5-4,5 är mycket bra.

För mig personligen går Canon bort, eftersom jag inte kommer överens med reglagen. Hur jag än gör blir det "fel håll" när jag vrider (har haft en Canon analog systemkamera som jag aldrig kom överens med). Detta är ju mycket personligt, men försök att hitta en butik med kameror och testa dem... Man brukar kunna få tjata lite för att få dem att plocka fram batteri och minneskort, men det handlar ju om ett antal tusenlappar, så lite tjat är det värt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar