Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon - Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kovikshamn

Ny medlem
Jag har alltid gillat att fotografera och nu när jag fått lite mer fritid ska jag nu gå ett steg uppåt i fotointresset och införskaffa en systemkamera.
Valen står (som hos flera andra här på forumet) mellan NikonD80, Canon400D. Den sistnämnda är några tusenlappar dyrare och jag funderar på om det är värt att bruka dessa på denna - är Nikon så mycket bättre? Tacksam för svar.

Du ställer frågor som vilken bil skall jag köpa SAAB eller Volvo,BMW eller Audi eller vilken tidning Expressen eller Aftonbladet.
Pentax,Canon,Nikon,Olympus,Fuji tillverkar alla kameror som är tillräckligt bra och det är oftast fotografens eget handhavande och kunskaper som sätter gränsen .
Listan kan göras oändligt lång om vilka fördelar den ena eller andra kameran kan tänkas ha vid jämförelse .Listan ändras också hela tiden med nya modeller.
Testa själv ut vilken kamera DU trivs med.
Här på forumet får du oftast svar som om du vore på en Volvoträff och försökte förklara varför du kör SAAB."Vad man har själv brukar alltid vara bäst"
Mikael

Senast ändrad:
Jag har nog uppfattningen att bägge är kompetenta kameror. kanske är Nikonkameran den som jag själv hade valt men då mest pga handhavandet. Den är lite större och i min mening bättre att hålla, lite stadigare byggd. D80 är också väldigt logisk i henteringen. Canons 400D vet jag väldigt lite om, men jag tycker samtidigt att Canons system är lite mer komplett. De har ett bredare objektivutbud. Jag har efter många år med Nikon tagit steget och kommer inom kort inhandla Canonutrustning. Vill dock poängtera att Nikon naturligtvis också har ett brett utbud och du kommer nog bli nöjd vilken kamera du än väljer. Mitt tips är dock att du tar dig en titt på de bägge systemen för att se vilket som passar dig bäst.

Kovikshamn skrev:
Jag har alltid gillat att fotografera och nu när jag fått lite mer fritid ska jag nu gå ett steg uppåt i fotointresset och införskaffa en systemkamera.
Valen står (som hos flera andra här på forumet) mellan NikonD80, Canon400D. Den sistnämnda är några tusenlappar dyrare och jag funderar på om det är värt att bruka dessa på denna - är Nikon så mycket bättre? Tacksam för svar.

Visst menar du att Nikon är dyrare. För är den inte det, så blir väl valet lätt... ?
( Jag gillar Nikon bäst och har alltid gjort. Jag är alltså helt förstörd och man kan inte lita på mig. Så är det :) )

Men...

Eftersom det handlar om en systemkamera, så är det viktigt att tänka "system". Ett minimikrav för att det skall bli ett "system" är t ex att lägga till minst ett objektiv, förmodligen flera. Ett starkt argument för Nikon är att man vanligen får ett bättre objektiv med från början. Där har Canon ett sämre utgångsläge och prisskillnaden blir stor om du vill ha ett bättre objektiv till Canon-kamerahuset. Å andra sidan - då blir det objektivet förmodligen bättre än Nikonalternativet som är med från början. Nikon anses också ha bättre blixt, med mer stöd för upplättning och "bättre" automatik. Vad det kan vara värt är svårt att säga, och köper man till märkesblixt till endera kameran blir det knappast någon större skillnad därefter.

Problemet är, kan man säga, att de här kamerorna har olika höga trappsteg i början, och hur man än försöker så är systemen inte helt jämförbara förrän man köpt på sig ett par dyra objektiv och en dyr blixt. Då är det ju så dags att "ångra sig" :)

Av dessa två kan man välja vilken man vill. Större är inte skillnaderna, och knappast till andra heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar