Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon makro motorn snurrar och det går inte att trycka av

Produkter
(logga in för att koppla)

Violakatten

Avslutat medlemskap
canon makro: motorn snurrar och det går inte att trycka av, vid användning av mellanring (Av-läge, som funkar hur bra som helst UTAN mellanring)
EF-S 60MM
F/2.8 MACRO USM

vad händer?

ok, försökt igen och inser att det inte funkar med AF, stämmer det? Är nybörjare på makro...

Det beror ju på mellanringen. Vad är det för ring du har?
Har du insett att om du inte är nära nog kan du inte fokusera, och då blir det ingen bild heller.

EF25 canon mellantub. Nog går jag nära...men jag kör med stativ sålänge och MF. tills jag hajar vad jag gör för fel ;)

När man använder mellanring på ett makroobjektiv som skjuter ut linssystemet vid fokusering, fungerar inte autofokus, så det är helt normalt att du inte får den att fungera. Det beror på att arbetsavståndet ändrar sig när AF jobbar. Man får använda en annan metod för att ställa skärpan (AF blir osäker när skalan är 1:1 och fungerar inte alls vid större avbildningsskala).

Den vanligaste metoden för fokusering är att man ställer in önskad avbildningsskala och "gungar in" skärpa, dvs flyttar kameran framåt och bakåt tills man hittar skärpa.

När man använder stativ bör man ha en inställningssläde för skärpeinställningen.

Det är lättast att ställa skärpan med direktvisning, eftersom sökaren på DSLR-kameror är svår att använda för kritisk skärpeinställning.

Jag har gjort en PDF-fil som förklarar hur skärpeinställningen för närbilder fungerar när man ökar utdraget. Den kan räta ut en del frågetecken.
http://foto.ifokus.se/u2/21f4e8178f02cdaaa3df454069df81d3/default/utdrag-och-forstoringsgrad.pdf

Ett sätt att hitta skärpa vid frihandstagning är att använda kamerans funktion att lösa ut när den hittar skärpa, om en sådan funktion finns. Om förhållandena är bra, framför allt att man har mycket ljus, eller åtminstone kan använda en kort slutartid, kan man då med avtrycket nere "gunga in" skärpa, och kameran löser ut när skärpa finns i den valda fokuspunkten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar