Annons

Canon L-objektiv och porslinsdockeåtergivning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går inte att hämta RAW-filen. Den vore intressant att se eftersom det ser ut som efterbehandlingsdefekter.
 
Det vore bra om du beskriver hur du efterbehandlar dina bilder.
Vad använder du för raw-konverterare.
Vad gör du för inställningar i den?
Jag använder canons dpp, den som följde med kameran, där börjar jag med en highlight-kontroll, lägger på lite skärpa, justerar vitbalans om så behövs i övrigt brukar grundinställningarna i DPP-en funka bra, jag tror inte det beror på råkonverteraren eftersom defekterna kommer även om jag kör jpg.
 
Se över dina inställningar vad det gäller brusreducering
DPP tar hänsyn till kamerans inställningar vid interpoleringen men detta kan väljas bort i inställningarna , camera raw mfl andra läser inte kamerans metadata exv brusreducering
 
Jag får då inte samma utsmetning när jag öppnar raw filen i Camera Raw. Din jpeg verkar ha mer utfrätta partier och vitbalansen ser lite fel ut (för kall) och jag har inte lagt på någon färgmättnad heller.

Vet intre om det går att se på så liten bild. Camera raw sa att raw-filen var 8-bit, det verkar konstigt.
 

Bilagor

  • IMG_4090.jpg
    IMG_4090.jpg
    74.2 KB · Visningar: 340
Du har helt klart nåt fuffens för dig i efterbearbetningen, ser ut som nån konstig brusreducering, luktar lite extrem noise ninja tex [förstår att du inte använder det, men effekten kan bli åt det hållet...]. Här är 100% utsnitt av hästrumpa från CR2 och sen din färdiga JPG. Det är inget fel på dina objektiv.
 

Bilagor

  • 4090 400x400raw.jpg
    4090 400x400raw.jpg
    75.5 KB · Visningar: 334
  • 4090 400x400jpg.jpg
    4090 400x400jpg.jpg
    60.5 KB · Visningar: 332
Har kollat RAW-filen i ACDSee och inte sett något konstigt så jag är inne på samma linje som wfrank. En felaktig användning av ett brusreduceringsprogram t.ex. Inte avsiktligt utan av misstag. Det är lätt att smeta ut bilden om man tar i för hårt vid brusreducering. Och i synnerhet när någon brusreducering inte borde behövas, som vid 200 ISO.
 
Jag öppnade filen i dpp och får då direkt samma utsmetning som du har utan att göra någon justering. Om du inte har Lightroom eller Photoshop så föreslår jag att du laddar ner en demoversion och ser själv vilken skillnad det blir även om det är ytterst konstigt att Canons egen programvara fungerar så dåligt.
 
Det är helt klart kraftig brusreducering som ger det "vattenfärgsliknande" resultatet...jag skulle se över inställningarna i dpp.
 
Dpp verkar vara ett skumt verktyg, om du väljer NR/Lens/ALO fliken i din tool palette så är brusredusering satt till 0 för både Luminance och Chrominance men om man klickar på NR Preview knappen så är inte Luminance noll i det fönster man får upp. Dra ner den till noll, klicka på Apply så verkar åtminstone det mesta av utsmetningen försvinna.
 
Se över dina inställningar vad det gäller brusreducering
DPP tar hänsyn till kamerans inställningar vid interpoleringen men detta kan väljas bort i inställningarna , camera raw mfl andra läser inte kamerans metadata exv brusreducering

Tack! för ledtrådarna, noterade inställningarna i dpp innan jag ominstallerade den och gämförde resultatet efteråt. det visade sig att Luminance noise reduction och crominanse hade varit uppskruvade till 5 på skalan.
Nu har jag provat dpp-en efter ominstallationen och resultatet blir canon-bra.
 
Ser ut som bilderna har fått en rejäl dos Luminance brus reducering ,kontrollera det i dpp.
Du var helt rätt ute jag ominstallerade dpp för att få tillbaka grundinställningarna Luminanse var högt uppskruvad dessförinnan och står på noll nu. Bilderna blr skitbra nu tack för hjälpen.
 
Jag får då inte samma utsmetning när jag öppnar raw filen i Camera Raw. Din jpeg verkar ha mer utfrätta partier och vitbalansen ser lite fel ut (för kall) och jag har inte lagt på någon färgmättnad heller.

Vet intre om det går att se på så liten bild. Camera raw sa att raw-filen var 8-bit, det verkar konstigt.

Tack för all hjälp, det var dpp-en som var felspakad Luminance nois var hemskt uppskruvad.
Vad menar du med 8-bitars raw verkar konstigt? vad kör du? 16 bit?
 
Dpp verkar vara ett skumt verktyg, om du väljer NR/Lens/ALO fliken i din tool palette så är brusredusering satt till 0 för både Luminance och Chrominance men om man klickar på NR Preview knappen så är inte Luminance noll i det fönster man får upp. Dra ner den till noll, klicka på Apply så verkar åtminstone det mesta av utsmetningen försvinna.

Ja helt klart två skumma spakar som man inte ska pilla på i onödan, nu är dom nollställda och gluggarna kommer till sin rätt igen, man känner sig lite dum så här efteråt, men jag hade alldrig löst det här själv utan allas er hjälp i den här tråden. Tack,Tack
 
Dpp

Det finns vissa standardinställningar för bl a brusreducering, men den körs inte automatiskt utan du måste klicka på Apply för att den skall påverka bilden. Jag tror fortfarande att det är brusreduceringen som stökar.

Hoppsan där kom visst ett svar inemellan. Skönt att det löst sig!



Jag öppnade filen i dpp och får då direkt samma utsmetning som du har utan att göra någon justering. Om du inte har Lightroom eller Photoshop så föreslår jag att du laddar ner en demoversion och ser själv vilken skillnad det blir även om det är ytterst konstigt att Canons egen programvara fungerar så dåligt.
 
DPP fungerar inte dåligt, men enklast vore att lära sig programmet först - eller hur
I inställningarna finns om dpp skal interpolera fram bilderna med samma inställningar som är valda i kaman , ta bort den
Lär dig sedan hur brusreduceringen fungerar
 
DPP fungerar inte dåligt, men enklast vore att lära sig programmet först - eller hur
I inställningarna finns om dpp skal interpolera fram bilderna med samma inställningar som är valda i kaman , ta bort den
Lär dig sedan hur brusreduceringen fungerar

Tack -:) Nää jag håller med, min DPP funkade mycket bra och bättre än PS-råkonverterare ända tills det att jag fick någon blackout tidigare i år och spakade bort grundinställningarna, nu efter all god hjälp här blir bildresultatet skitbra igen på alla gluggarna oavsett vilken kamera jag använder.
Under fliken preference/default noise settings fins ju två val
1.Apply camera settings
2. Set as default.
Jag fick nr 2 ikryssat automatiskt efter ominstallationen, är det rätt inställning?
 
Hej
sitter i sommarhuset nere i Ystad med mobil uppkoppling
först så ta bort att DPP skall interpolera fram bilden med kamerainställningarna se bild 1 välj det andra alternativet set as default och 0 ställ, använd sedan brusreduceringen NR preview som finns i menyn i DPP NR/Lens/Alo och se visuellt efter i 100% vilken brusreducering du skall lägga, beroende på hur brusbilden ser ut iso etc
 

Bilagor

  • DPP-1.jpg
    DPP-1.jpg
    20.9 KB · Visningar: 214
  • DPP-2.jpg
    DPP-2.jpg
    20.3 KB · Visningar: 211
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.