Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon L-objektiv och porslinsdockeåtergivning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Honda

Aktiv medlem
Jag har letat i dom flesta trådar som behandlar canons L optik men hittar ingen som ger svar på mitt problem.
Jag har 24-70, 24-105 och ett 70-200 4,0 IS inget av dom här är över året gamla och dom har runt 2000 exponeringar var.
Jag använder dom växelvis på min 7D. 5D och min 1D MKII.
Jag fotar mest hästsport och motorsport i raw-format och konverterar i canons dpp.
Problemet är att en stor procent av bilderna specielt på pälsdjuren ser ut som om dom vore målade,
och att ansiktena på kuskarna blir som porslinsdockeansikten helt utslätade och utan ansiktsdrag.
Jag upplever det här som värst när jag zoomar in fullt.
Finns det någon här som vill vara hygglig att följa länken här under och titta på några exempelbilder så vore jag tacksam.
PS. Jag kan även få den här utslätade effekten på vissa partier i tegelväggar.
http://www.gaffron.eu/canongluggar.html
 
Jag ser också den effet du pratar om, men det är inte lätt att kommentera utan att veta vilka exponeringsdata du använt. Jag tror inte en sekund på att det beror på optiken. Det måste bero på något annat.
 
Kompaktkamera???

Jag förstår att du är besviken.
När man tittar på bilderna så ser man stor kromatisk abberation i kanterna. Bilderna är platta och saknar riktigt krispig fokus. De ser ut att vara fotograferade med en hygglig kompaktkamera. Är du säker på att gluggen inte åkt i golvet så något element lossnat? Det är ju ingen höjdarskärpa i mitten heller.

Med tanke på skärpedjupet du har i bilderna så är det ju nedbländat, vilket borde kunna förbättra skärpan.

Reklamera objektiven.
 
Jag ser också den effet du pratar om, men det är inte lätt att kommentera utan att veta vilka exponeringsdata du använt. Jag tror inte en sekund på att det beror på optiken. Det måste bero på något annat.

7D f/6,3-f/8 1/500 ISO 200 på dom flesta rutorna den dagen eftersom det var jämnt ljus. Och stora RAW.
Även med min 5D så blir det nästan likadant.
 
Senast ändrad:
Jag förstår att du är besviken.
När man tittar på bilderna så ser man stor kromatisk abberation i kanterna. Bilderna är platta och saknar riktigt krispig fokus. De ser ut att vara fotograferade med en hygglig kompaktkamera. Är du säker på att gluggen inte åkt i golvet så något element lossnat? Det är ju ingen höjdarskärpa i mitten heller.

Med tanke på skärpedjupet du har i bilderna så är det ju nedbländat, vilket borde kunna förbättra skärpan.

Reklamera objektiven.
Ingen av gluggarna har varit i backen vad jag vet och i dom här referenserna har jag försökt följa rekomendationerna för bästa bländare till dom här gluggarna.
 
Hej Karl! :)

Din gamle klasskamrat funderar över om de två 'dåliga' bilderna inte är lite överexponerade också? De ser båda väldigt kontrastrika ut, till skillnad från din referensbild som verkar ha mest information i mitten av histogrammet.

RAW eller jpeg? Något som behandlar bilden i kameran, eller kör du på neutral bildinställning?
 
Hej Karl! :)

Din gamle klasskamrat funderar över om de två 'dåliga' bilderna inte är lite överexponerade också? De ser båda väldigt kontrastrika ut, till skillnad från din referensbild som verkar ha mest information i mitten av histogrammet.

RAW eller jpeg? Något som behandlar bilden i kameran, eller kör du på neutral bildinställning?

Tjena Peter, kul att du blev intresserad också-:))
Om vi tar 4090.jpg som disk-underlag så ligger histogrammet i raw-filen lite under (till vänster) alltså,
exif säger: f/7,1 1/500 ISO 200 raw fine, vitbalans auto, autolight.std. hig ISO speed std. highlite tone std.
och ingen ISO-komprimering. och ändå blir resultatet utsmetat, fast kamerorna står i sina grundinställningar
(fabriks)????
Jag har en ruta på mitt barnbarn som jag är mycket konfunderad över och kommer att ladda upp under samma länk strax.
 
Det är inget fel på optiken du förväntar dig bara för "mycket". Det är hårt solljus ser ut som solen står högt, hästens päls antagligen fuktig vilket reflekteras, tycker inte det är konstigt alls faktiskt.
 
Profilen Landscape kan ge mig en del konstiga bilder.
Brusreducering Standard tycker jag man helt kan stänga av.

Hör inte till saken, men undrar förresten varför du fotograferar med sRGB?
 
Profilen Landscape kan ge mig en del konstiga bilder.
Brusreducering Standard tycker jag man helt kan stänga av.

Hör inte till saken, men undrar förresten varför du fotograferar med sRGB?
Bra fråga, jag har alltid fotat i srgb, /ska man inte det? om man alltid printar i srgb,
Ska prova att stänga brucreduceringen helt..
 
Förlåt en mindre vetande, men om man fotar i raw så finns det väl inga fabriksinställningar som påverkar bilden eller? Jag trodde det bara rör jpeg?

på 5D mkII är standardläget hemskt - på tok för mycket enligt mig iaf. men men dina bilder ser ändå konstiga ut så vette tusan om det bara är det - skumt är det onekligen.
 
Det vore bra om du beskriver hur du efterbehandlar dina bilder.
Vad använder du för raw-konverterare.
Vad gör du för inställningar i den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.