Annons

Canon Kiss? Bajs?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexsMamma

Medlem
Fick ett SMS från sonen som är i Hong Kong och ska köpa en kamera. Han skriver "Googla Canon Kiss och se om det är bra, det är en snubbe som vill sälja det istället för eos 400d. Aldrig hört talas om Kiss!".
Så jag vänder mig till er eftersom att googlingen inte gav ett smack.
Vad är Canon Kiss? Vad är likvärdigt med en eos 400d? Japp, jag har läst era 400d vs. 40... och allt vad trådarna heter så hänvisa inte dit.
Men jag har verkligen ingen som helst koll, skippa fackspråket och försök att förklara som för en 5-åring.
Gör det enkelt, säg vad dom är riktigt bra!

Ödmjukt stort tack.

Om jag inte är helt ute och cyklar så säljs EOS 350D som just Canon Kiss i Asien, på samma sätt som den heter Rebel i USA. Detta är alltså den föregående modellen till EOS 400D.

Detaljerna finns det dom som kan betydligt bättre, men det är ju en kamera som har snart 3 år på nacken så 400D är sannolikt ett klart bättre köp - nyare kamera med nyare teknik och dessutom ett par megapixels högre upplösning.

Finns säkert dom som kan fylla på listan ytterligare

Canon har för vana att välja olika namn på sina kameror för olika marknader.

Europa / Nordamerika / Asien
Canon EOS 300D / Digital Rebel / Kiss Digital
Canon EOS 350D / Digital Rebel XT / Kiss Digital N
Canon EOS 400D / Digital Rebel XTi / Kiss Digital X

Jag skulle välja 400D om inte 350D är väldigt mycket billigare. Kameran kommer du säkert ha några år, så om du väljer en gammal modell som är sämre på det mesta så finns det stor risk att du ångrar dig i efterhand.

Senast ändrad:
Åh.

Jag är så tacksam!

Alltså, han vill ha en eos 400d, då ska han ha en Kiss digital X.

Är det en bra kamera då? Eller finns det en liknande som är bättre?

Re: Åh.

AlexsMamma skrev:
Jag är så tacksam!

Alltså, han vill ha en eos 400d, då ska han ha en Kiss digital X.

Alla kameror i dne klassen är stort sett lika dana.

Det är Canons instegsmodell. De är helt klart en bra kamera.
Andra märken har liknande kameror, det gäller ju att hitta ett helt system(kamera, objektiv, blixt mm.) som man gillar.

Canon är ett av de största märkena och har bra utbud på objektiv och tillbehör i olika prisklasser.

AlexsMamma skrev:
Om du söker i "Köpråd" hittar du mycket mer åsikter än du orkar läsa.

Den som vet att han/hon har speciella krav på någon egenskap hos kameran kanske "måste" ha en viss modell eller märke, men som allroundkamera duger säkert vilken som helst av de stora märkenas enklare modeller.

Viktigare: Olika människor har olika händer. Själv köpte jag en kamera som verkade formgiven efter just min högerhand.

Sökte

Jag har sökt, läst, undrat och verkligen inte fattat speciellt mycket. Det är svårt som en novis att förstå er jargong.Därför bad jag om väldigt enkla tips, råd och tankar.

Jag försöker summera alla era ord och skriva ihop det så han är mer på noterna. Tack för er hjälp!

Är du nybörjare så kommer du troligen att bli mycket nöjd med en 400D ( ja med en 350D också )
Som tidigare nämnts så är det viktigt att kameran känns bra i handen. En del tycker att canons kameror är för små i handen. Kvinnor brukar oftare tycka att den passar dom.

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag vill minnas att Canon
har inte garanti över hela världen för kameror i denna klass.
Kan vara av den anledningen som de har olika namn i de olika världsdelarna.
Kontrollera om garantin gäller även i Sverige, lite surt att behöva åka till Japan för en reklamation!

Mvh Johan

Köpt!

Sonen ringde precis från Hong Kong och berättade han köpt en eos 400d och fick massa prylar free of charge, statviv och extra batterier, två minneskort, väska,, mm. mm.
Betalade motsvarande 5000 SEK.Plus att dom köpte det i en "riktig" affär, in ev av "prutbutikerna" på Canton Road där man blir blåst oavsett hur mycket man prutar.

Och vi är i HK 3-4 gånger om året så om det skulle vara knas så kan vi ordna det vid nästa resa.

Tack för allas tips och råd!!!

Re: Köpt!

AlexsMamma skrev:
Sonen ringde precis från Hong Kong och berättade han köpt en eos 400d och fick massa prylar free of charge, statviv och extra batterier, två minneskort, väska,, mm. mm.
Betalade motsvarande 5000 SEK.Plus att dom köpte det i en "riktig" affär, in ev av "prutbutikerna" på Canton Road där man blir blåst oavsett hur mycket man prutar.

Och vi är i HK 3-4 gånger om året så om det skulle vara knas så kan vi ordna det vid nästa resa.

Tack för allas tips och råd!!!
Det låter som en riktigt bra affär.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto