Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ixus75 Startar INTE

Produkter
(logga in för att koppla)

Mossannn

Avslutat medlemskap
Har i ett hastverk inhandlat en ny Canon digitalkamera som inte går att knäppa på, STARTAR INTE, trots att batteriet laddads i 24 timmar(ger ström vid mätning)

Jag har läst igenom alla tillhörande bruksanvisningar och sånt om "Troubleshooting" helt utan resultat, den visar inte ett tecken på liv.

Vad kan det vara för fel:

- Batteriet är slut trots att laddaren visar grön lampa efter bara några minuter?
- Det kanske finns någon liten "spärr" någonstans som hindrar kameran att starta
- Jag kanske har blivit blåst av den lokala handlaren?

Finns det någon av er "proffs" som har tips vad jag ska göra?

//Roger B
 
är det första gången du försöker starta kameran?
satt i batteriet rätt väg?
satt i minneskort och sånt rätt?
provat att starta kameran utan minneskort?
 
är det första gången du försöker starta kameran?
satt i batteriet rätt väg?
satt i minneskort och sånt rätt?
provat att starta kameran utan minneskort?

Oj va snabb du va på att svara ;-))

Det är första gången jag försökt fått igång kameran

Jag har satt i batteriet så att polerna går mot varandra

Jag har provat kameran med eller utan minneskortet...utan att den startar

Undrar vad det är för litet utrymme bredvid minneskortsplatsen, är det något jag ska röra?

//Roger B
 
Okej, ja då verkar det ju som att nåt är fel på antingen kameran eller batteriet då.. jag kollade instruktionsboken. Batteriet skall laddas runt 2-3 timmar innan användning.

Har du testat att koppla kameran till en dator via usb?
Går kameran att starta då?

Det finns en bild i instruktionsboken åt vilket håll du ska sätta batteriet. det finns ju en pil på batteriet osv.. men det kanske inte går att sätta fel väg? har du provat andra vägar också?

Har du provat att hålla in on/off knappen i ett par sekunder?
 
Har i ett hastverk inhandlat en ny Canon digitalkamera som inte går att knäppa på, STARTAR INTE, trots att batteriet laddads i 24 timmar(ger ström vid mätning)

Jag har läst igenom alla tillhörande bruksanvisningar och sånt om "Troubleshooting" helt utan resultat, den visar inte ett tecken på liv.

Vad kan det vara för fel:

- Batteriet är slut trots att laddaren visar grön lampa efter bara några minuter?
- Det kanske finns någon liten "spärr" någonstans som hindrar kameran att starta
- Jag kanske har blivit blåst av den lokala handlaren?

Finns det någon av er "proffs" som har tips vad jag ska göra?

//Roger B


Verkar vara fel på den, eller möjligtvis nåt fel på batteriet/laddaren..

Blåst "av lokale handlaren" blir du knappast, eftersom du har garanti på grejorna du köpt.

Är väl till att besöka honom igen och reda ut vad som är fel, och få annan kamera alt få felet fixat.
 
Verkar vara fel på den, eller möjligtvis nåt fel på batteriet/laddaren..

Blåst "av lokale handlaren" blir du knappast, eftersom du har garanti på grejorna du köpt.

Är väl till att besöka honom igen och reda ut vad som är fel, och få annan kamera alt få felet fixat.


Tack för ditt svar men....

..det finns en hake som gör att det inte bara är att gå tillbaka till sin handlare...jag köpte kameran hos en handlare på Fuerteventura några timmar innan jag åkte tillbaks till Sverige ;-((

...men finns det någon, ett kameraproffs, som skulle kunna komma med några fler tips om vad det kan vara för något då kameran verkar vara HELT DÖD...??

//Roger B
 
provat mina förslag?

Tack för ditt svar men....

..det finns en hake som gör att det inte bara är att gå tillbaka till sin handlare...jag köpte kameran hos en handlare på Fuerteventura några timmar innan jag åkte tillbaks till Sverige ;-((

...men finns det någon, ett kameraproffs, som skulle kunna komma med några fler tips om vad det kan vara för något då kameran verkar vara HELT DÖD...??

//Roger B
 
Okej, ja då verkar det ju som att nåt är fel på antingen kameran eller batteriet då.. jag kollade instruktionsboken. Batteriet skall laddas runt 2-3 timmar innan användning.

Har du testat att koppla kameran till en dator via usb?
Går kameran att starta då?

Det finns en bild i instruktionsboken åt vilket håll du ska sätta batteriet. det finns ju en pil på batteriet osv.. men det kanske inte går att sätta fel väg? har du provat andra vägar också?

Har du provat att hålla in on/off knappen i ett par sekunder?

Jodå,

Jag har försökt få igång den via usb och datorn utan att lyckas...

Batteriet är satt batteriets 3 poler mot kamerans 3 poler och jag tror att det bara går att sätta i batteriet på ett sätt.

Har också kollat hålla in on/off-knappen flera sekunder men inte då.....

Du har ingen aning om det finns någon spärrknapp någonstans?

//Roger B
 
Jodå,

Jag har försökt få igång den via usb och datorn utan att lyckas...

Batteriet är satt batteriets 3 poler mot kamerans 3 poler och jag tror att det bara går att sätta i batteriet på ett sätt.

Har också kollat hålla in on/off-knappen flera sekunder men inte då.....

Du har ingen aning om det finns någon spärrknapp någonstans?

//Roger B

Okej, jadu då vet jag inte om man kan prova nåt mer.
Tror inte det finns någon knapp som spärrar kameran :p
det enda som kan finnas ibland är skyddstejp på batteriet eller i minneskorts/batteriluckan.

Instruktionsboken visar ju inte ens kamerans fysiska delar. Det brukar ju finnas en bild på kameran med namngivna detaljer. Men icket :p
 
Prova först med starkare batterieri! Vissa kompakter startar inte ens med för klena batterier (egen erfarenhet). Prova engångsbatterier med hög kapacitet, fungerar det kan du prova med laddningsbara på 2700 mAh.
 
Kameran är troligen defekt, såvida det inte är batteriet som helt enkelt inte är funktionsdugligt. iBoats råd är dessvärre inte tillämpligt eftersom kameran har ett platt Li-ion-batteri. Hade det varit frågan om AA-batterier hade jag givit samma råd.

Kolla om du har någon i din bekantskapskrets som har en IXUS med batteri av modell NB-4L. Om så är fallet prova med kompisens batteri.

IXUS 75 är ju dessutom en utgången modell. Identisk med IXUS 70 men utan optisk sökare.
 
Kameran är troligen defekt, såvida det inte är batteriet som helt enkelt inte är funktionsdugligt. iBoats råd är dessvärre inte tillämpligt eftersom kameran har ett platt Li-ion-batteri. Hade det varit frågan om AA-batterier hade jag givit samma råd.

Kolla om du har någon i din bekantskapskrets som har en IXUS med batteri av modell NB-4L. Om så är fallet prova med kompisens batteri.

IXUS 75 är ju dessutom en utgången modell. Identisk med IXUS 70 men utan optisk sökare.

Aha, missade det...
 

Tack för länken

Jag har laddat ned den svenska instruktionsboken (hade eng. ver. med kameraköpet) men vet fortfarande inte vad jag skall göra??

Och som jag förstår hittar jag inte något om det lilla "facket" bredvid minneskortsplatsen i instruktionsboken...som f.ö. kanske inte betyder något alls, men vem vet???

Kort sagt HJÄLP MIG

//Roger B
 
det fanns ju inga bra bilder i den instruktionsboken heller men kan det vara så att det lilla facket är för ett litet batteri. det brukar ju finnas ett sådant typ knappcell som skall hålla klocka mm igång.

om du har en multimeter kan du ju kolla om det stora batteriet är laddat genom att se att det ger rätt spänning

tobbe
 
Kontaktat handlaren. Är det en skojare så är det kanske ingen framkomlig väg, men är den en seriös butik så bör det väl ta hand om saken, även om du befinner dig i ett annat land.

Har gjort som du sa ;-))

Letade rätt på epostadress till handlaren och skickade brev om vad som hänt, att jag tog för givet att han skickar en ny kamera om han är en seriös handlare och att jag i fall han inte hör av sig om en vecka tvingas kontakta myndigheterna i dennes land...

Vet inte om det är rätt sätt eller hur skulle du gjort?

//Roger B
 
det fanns ju inga bra bilder i den instruktionsboken heller men kan det vara så att det lilla facket är för ett litet batteri. det brukar ju finnas ett sådant typ knappcell som skall hålla klocka mm igång.

om du har en multimeter kan du ju kolla om det stora batteriet är laddat genom att se att det ger rätt spänning

tobbe

Hej

Nu har jag kollat med sonens batteri som är ett exakt likadant och kameran fungerar inte trots det.

Alltså måste det väl vara kameran det är fel på?? Vad skall jag göra? Finns det någon som vet vem som felsöker en sådan här kamera utan att det kostar skjortan, det har ju redan kostat flera skjortor om man får säga så ;-))

Finns det någon som känner ett riktigt Canonproffs i Sverige?

//Roger B
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.