Annons

Canon IXUS

Produkter
(logga in för att koppla)
Råkade vara ute och köra motorcykel idag i vårvädret. Eftersom MC-åkning var i fokus så tog jag bara med mig en Ixus 800IS som jag tror är föregångaren till Ixus 950IS.
Alla Ixus är ju otroligt smidiga att ta med och snabb aatt ta ett snapshot med. Men livet är fullt av kompromisser.
Normal använder jag 20D och 5D och fotar alltid i raw och det är klart att jämföra med dessa är orättvist.
Det finns dock ett par saker som irriterar mig.
Det ena är färgerna. de blir gärna lite murriga. Det andra är att det inte finns mycket tolerans för att korrigera exponeringen i t.ex. Light room.
En JPEG från 20D går att korrigera betydligt mer.
Det dynamiska omfånget är inte det bästa och det är lätt att få mörka skuggor och utfrätta högdagrar samtidigt.
Sedan kan man ju inte styra kameran överhuvudtaget förutom kompensera exponeringen och en massa motivalternativ som jag antar Canon stoppade in bara därför man kunde.
Har du ambitioner och vill kuna styra kameran skall du nog satsa på en Canon G9. Det hade i allafall jag gjort om jag var i köpartagen idag.
Här har du en bild tagen under bra förhållanden idag och fixad i Light room så gott det går.
Du får själva bedömma resultatet.

Bilagor

• img_4578.jpg
    img_4578.jpg
    54.9 KB · Visningar: 451
Slutartiden är runt 1/2000 sekund och det räcker gott men du kan inte styra den eftersom kameran väljer tid och bländare själv.
Är man på 1/60 del eller mer verkar den öka bländaren först ock sedan tiden när den nått runt bländare 8.
Detta är äkta point and shoot.

Detta gäller alla Ixus. Jag köpte en 950IS till min dotter och den skiljer sig knappt från min egen Ixus 800IS. Bara fler pixlar som ingen behöver.
Dessa kameror är gjorda för folk som inte vill veta något om fotografering och är glad när kameran producerar en bild om de siktat rätt.
Sökare eller inte spelar egentligen ingen roll.
Sökaren visar ungefär 60% av bilden så det går inte att komponera en bild i den. Man måste använda skärmen tyvärr.
Du har alltså nästan ingen kontroll över hur en Ixus ställer bländare tid mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar