Jag köpte nyligen en Ixus 800 av samma orsak, dvs som komplement till systemkameran.
Jag köpte först Fujis F11 på rekommendation, men blev väldigt besviken. Främst därför att hudtoner nästan konstant blev aningen för kalla (blåa) och röda. Lite klassisk griston alltså, fast något kallare och tyvärr inte helt enkelt att på ett naturligt sätt bli av med via Photoshop. Det är samma problem som jag tycker man ser i många av Fujis annonser - för röda ansikten.
Hudtonsproblemet har inte endast med vitbalanseringen att göra, även om det blir bättre när den är korrekt. Jag testade att ställa in manuell vitbalans genom att mäta från vitt papper och sedan fota tester av hudtoner men det hjälpte tyvärr endast lite.
Vidare ogillade jag menysystemet, men det är förstås personligt. Jag upplever att menysystemet är gjort för den okunnige som behöver hjälp, medan man som van vid systemkameror får kämpa emot kameran lite. Exempelvis vägrar kameran fota med slutartider över 0,5 s (eller var det kortare?) om man inte går över till nattfotograferingsläge... och då försvinner flera inställningsmöjligheter däribland exponeringskompensation (!). Jag kan ha fått någon parameter fel här, det var ett tag sedan jag hade kameran i min hand.
Däremot är möjligheten till höga ISO-tal förstås super... hoppas det är en trend vi får se mer av.
Jag lämnade tillbaka kameran och köpte Ixus 800 istället och är nöjd. Då jag har Canons systemkameror sedan tidigare känner jag igen färgåtergivningen som snarare är åt det varma (gula) hållet när det blir fel på hudtonerna. Och det har jag lättare att acceptera.
Ixus 750 stannar vid ISO 400 (mot 800), saknar bildstabilisering och har något mindre LCD. Jag har fotat med 800:an och ISO800 och tycker det fungerar bra. Visst är det brusigt men förvånansvärt bra (i bemärkelsen rätt färger och lätt att brusreducera).
Jag var nära att köpa Canons S80 vilken är underbar att hantera och har äkta manuella inställningar (vilket inte 800:an har, trots M-läget), men den har lite mer brus, lägre ISO och ingen IS. Och så är den klumpigare.
Köp kameran på något ställe där du får testa hemma och sedan byta om det behövs. F11:an är ju trots allt klart billigare och mångas favorit. Det är ju mycket tycke och smak. Men gillar du Canons färgåtergivning skulle jag tro att du gillar Ixus 800.
På min hemsida (
www.matbilder.se) pryds startsidan för tillfället av en bild tagen i motljus med 800:an. En svår scen för kameran. (Efterbehandlingen har gjort bilden något mörkare, lite varmare och mer mättad... som bieffekt har bruset ökat. ISO-talet vet jag ej, tyvärr registreras det inte (!), men när jag tittar på originalbilden skulle jag tippa ISO200 eller möjligen ISO400.)
// mvh Petter