Annons

Canon IXUS 800IS - Testbilder (IS och ISO)

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Hej! Fick min kamera idag och testade den med en gång. Den verkar vara en trevlig bekantskap om än att det är några inställningar som jag får läsa på i bruksis om.
Har tagit en testbild i befintligt ljus och klippt ut två utsnitt för att ni ska kunna se brus och till viss del IS. Jag har som sagt bara tagit en bild på varje ISO (80, 100, 200, 400, 800) så vetenskaplig kan man inte kalla anrättningen.

Förutsättningarna är handhållet utan blixt. Motiven är en tejprulle och en miniräknare (TI-83 för den som undrar).

Jag gör ett nytt inlägg för varje bild där jag beskriver bilderna.

EDIT: Pust, att Risedal orkar lägga ut sådana mängder med testbilder fattar jag inte.
I övrigt så är ISO80-bilderna lite oskarpare. Kanske inte så konstigt när de har längsta slutartiden.
 
Senast ändrad:
ISO 80
1/3-dels sekund
 

Bilagor

  • ixus_800is_01_iso80_3-del.jpg
    ixus_800is_01_iso80_3-del.jpg
    36.3 KB · Visningar: 398
Senast ändrad:
ISO 800
1/30-dels sekund
 

Bilagor

  • ixus_800is_01_iso800_30-del.jpg
    ixus_800is_01_iso800_30-del.jpg
    58.2 KB · Visningar: 409
Senast ändrad:
Bra jobbat, man är ju helt klart sugen på den kameran.

Bra att veta då det gäller IS bedömningen är vilken bränvidd som är använd. Nu är det iof mycket indivduellt hur man håller kameran och allt sånt men lite skulle det hjälpa.

Tack för bilderna i alla fall.
 
martinh skrev:
Bra jobbat, man är ju helt klart sugen på den kameran.

Bra att veta då det gäller IS bedömningen är vilken bränvidd som är använd. Nu är det iof mycket indivduellt hur man håller kameran och allt sånt men lite skulle det hjälpa.

Tack för bilderna i alla fall.

Brännvidden var motsvarande 36mm (6mm).
Jag tittade på displayen och stödde armarna i "mag/bröst-muskulaturen".
Så det var ju lättast möjligt ur brännviddssynpunkt.
 
En fråga, varför kan man inte se ISO-värde på bildfilerna från 800IS i t.ex Photoshop Elements eller i Utforskaren?
Jag kan läsa av ISO-värdet från min 350D.
Och jag kan läsa av värdet i 800IS i Canons Zoombrowser eller vad det nu heter.
 
Karlsson skrev:
En fråga, varför kan man inte se ISO-värde på bildfilerna från 800IS i t.ex Photoshop Elements eller i Utforskaren?
Jag kan läsa av ISO-värdet från min 350D.
Och jag kan läsa av värdet i 800IS i Canons Zoombrowser eller vad det nu heter.
EXIFdata är något som är kass med nästan alla skjortfickskameror, det gör nämligen att man inte kan använda bra brus/skärpeprogram som måste ha info om bl.a. ISO för att kunna tvätta rätt.

Det är bara bilder från Canon S70 som, om dom RAW-processas i CS eller CS2, får med alla dom EXIF-data som behövs för den viktiga brus-skärpefunktionen.

Alla Canons DSLRer lämnar korrekta EXIF-data och kan därför använda program som behöver dessa data för att kunna fungera automatiskt eller kunna lära sig av varje bild som processas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.