Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon IXUS 750

Produkter
(logga in för att koppla)

pasaputte

Medlem
Hej jag funderat på köpa ixus 750
jag läste om den mycket på dpreview.com det ser ganska bra ut .
jag är en amatör när det gäller fotografering och mest jag älskar att fotografera undervatten.

nu jag stötte på en olympus mju 810 som har 8.1 megapixel

frågan :

Ni som är på denna forum vet ni vilken är bra av dessa kameror är det värt att betala runt 4000 kr för en ixus 750 medan det finns andra alternativ som är biljare det är en ren djungel när det gäller digital kameror.

vad rekomenderar ni ?????
 
Jodå, det är en bra "kompakt" digitalkamera. Har du några kronor mer så kan jag tipsa om "Powershot" serien. Mycket bra kamera för pengarna.

..edit/ sedan är megapixlar inte sååååå viktigt. Jag har hellre en brusfri sensor, alltså om du jämför en mobiltelefonkamera med 2 Mpix exempelvis med Canons Powershot S20 så är S20 miljoner gånger bättre, trots samma antal effektiva pixlar.
Så det är lite, eller har varit, av ett försäljningsknep bara. Klart det är bra med många megapixler, men inte om det är på bekostnad av sensor brus.
 
Jag har en Ixus 750. Tycker bilderna blir mycket bra. Mycket bra skärpa och fin färgbalans. Hudtoner stämmer mycket bra. Det blir lätt röda ögon vid blixtfotografering vilket det blir med dom flesta kompaktkameror eftersom blixten sitter så nära optiken. Ixus 750 är bra på är att snåla på batteriet vilket är en viktig detalj eftersom man mest använder displayen när man plåtar. Den avrundade formen gör den behaglig att ha i fickan. Köp till ett stort minne från början, minst på 1GB.
Det är en familjekamera som vi är hel nöjda med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.