Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon IXUS 75 vs Canon IXUS 950IS

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är på jakt efter en liten fickkamera att använda lite titt som tätt till vardags och har fastnat för ixus-serien.
Min fråga är vad är den egentliga skillnaden mellan ixus 75 och ixus 950IS? Visst det skiljer en knapp megapixel och detta spelar ingen större roll men finns det några markanta skillnader mellan de två? Vilken har flest inställningsmöjligheter osv.

IS är optisk bildstabilisator (Image Stabilizer), vilket minskar risken för skakningsoskärpa.

Ah, jag förstår. Hur pass mycket hjälper den till? Jag kommer främst använda kameran för spontanfoton och liknande, inget mer professionellt direkt. Tar det längre tid att ta en bild med IS än utan?

IS gör att man kan fotografera 2 till 3 steg längre utan att få skakningsoskärpa.
Det påverkar inte tiden det tar att ta bilden.

Jo förvisso men många recesioner jag har läst om den säger att kanterna blir suddiga och att det är något man stör sig på. Har du någon erfarenhet av den? Jag sitter och funderar här nu för det är en viss prisskillnad mellan 75 och 950is. Är IS värt nästan en tusing mer?

Jag har ingen erfarenhet av IXUS, jag har köpt en Panasonicmodell istället, som oxå har stabilisator och 28mm (LX2).

Personligen tycker jag absolut det är värt 1000:- extra för att få stabilisator.

Jag håller med om det. IS är ganska magiskt, det är inte några små skillnader heller. Du kommer att tacka dig själv i längden för att du köpt en ordentlig kamera.

overklasschips skrev:
Jo förvisso men många recesioner jag har läst om den säger att kanterna blir suddiga och att det är något man stör sig på. Har du någon erfarenhet av den? Jag sitter och funderar här nu för det är en viss prisskillnad mellan 75 och 950is. Är IS värt nästan en tusing mer?

Det där med oskärpa i hörnen är inget man märker vid normal fotografering. Fördelen med 28 mm vidvinkel ska inte underskattas, det är något som finns på ganska få kompaktkameror.

http://www.dpreview.com/reviews/canonsd800is/page11.asp

Jag tror att jag ändå nu har bestämt mig för en 75 alternativt en 70 pga prisklassen. Jag har därför en ny fråga om någon kan besvara den. Är den enda skillnaden mellan 75 och 70 att 70 har optisk sökare och mindre skärm än 75?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto