** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon Ixus 400 eller Sony DSC-V1???

Produkter
(logga in för att koppla)

ByeBye

Guest
Jag tänkte köpa mig en kompaktare digitalkamera som tar bra bilder. Det lutar åt Canon Ixus 400 eller Sony DSC-V1.

Sony DSC-V1 tycker jag har bitvis sjuk färgåtergivning, gröna färger blir ytterst märkliga. Kameran är större och plastigare än Ixusen, men den har en skarpare optik än och manuella inställningar.

Canon är mindre, gedignare, och har något bättre färgåtergivning. Fast den verkar inte riktigt ha samma skärpa... Dessutom "saknar" kameran manuella möjligheter.

Vilken tycker ni är bästa köp i längden???

T/

Jag har en DSC-V1. Den automatiska vitbalansen är dålig. Den använder jag aldrig. Gröna färger har aldrig blivit märkliga för mig, om jag inte använt automatisk vitbalans. Kameran är inte gjord av plast utan magnesium. Kan inte hålla med om att den känns plastig. Den är för tjock om du vill kunna ha den med dig i fickan.

Om du vill ha en kamera med många möjligheter så köp DSC-V1, om du vill ha en kamera som är smidig och du lätt kan ta med så köp Ixus 400.

MYCKET av poängen med manuella inställningar försvinner eftersom skärpedjupet är närmast oändligt på alla bländare. Det beror på den lilla sensorn. Jag använde nästan aldrig annat än P-läget med min SONY s-75. Med en DSLR (tex.300D) är det andra bullar.
V1 är >mycket< större än Ixus400. Vill du ha den i fickan så har det viss betydelse.
Jag har en 400. Den perfekta kompaktkameran för mig. Vill jag plåta manuellt har jag andra grejor...

Ett alternativ till ovan är även Canon A80.
Prisvärd, vinklingsbar lcd.

Ungefär lika stor som sonyn. Samma pixlar som ixus.

Men billigast av dem!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar