Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Ixus 40? Kopvard?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Aktiv medlem
Hejsan!

(sitter i spanien sa beklagar att jag skriver utan a, a och o... :) )

JAg funderar pa att kopa en Canon Ixus 40. Har en Minolta XT idag, men jag ar sa himla trott pa den. Bilderna blir morka och farglosa. Jag har hort att Ixus 40 ska vara riktigt bra. Ar den ett bra kop? Vad finns det annars for bra kameror i den prisklassen, storleken?

Tacksam for svar och ev. lite omdome!!
 
Först måste jag direkt säga att jag inte har en Ixus 40, så jag kan inte ge dig något personligt omdöme. Men jag svarar ändå ifall det underlättar ditt letande från Spanien.

Fotosidans medlemmar verkar i stort nöjda, det vanligast klagomålet verkar vara batteritiden. Men bildkvalitet , storlek och snabbhet verkar vara bra i klassen.

Dpreview ger den inte toppbetyg, men berömmer en hel del.

Om Du är ute efter en kamera som Du alltid vill kunna ha i fickan så tror jag ändå att den kan vara ett helt OK köp. I den allra mest kompakta klassen måste man ju vara beredd att göra avsteg från något (som t ex batteritid).

Du kan köpa Ixus 40 i Sverige för 2990:- (kanske ännu lite lägre). Bara så att Du har en referens att jämföra med.

Lycka till och vi ser fram emot att få se bilder från Spenien på FS :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.