Annons

Canon Ixus 130, 110IS eller 200 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

VackraFia

Avslutat medlemskap
Har tittat på de tre kamerorna i samma prisklass.
Jag förstår inte vad det är som skiljer dom åt förutom att 200:an har pekskärm.

Är det någon som kan göra mig klokare?
canon har ju inte heller något sätt man kan jämföra kameror och när jag jämför dom på internet sidor så verkar informationen komma från olika håll så det blir helt märkligt.

Jag har iaf kunnat utesluta en del kameror tack vara recensioner och den här sidan.
105: hade inte HDMI anslutning.
100 har ingen vidvinkel.
120:an verkar vara lite för liten.

Är det någon som kan hjälpa?

105: hade inte HDMI anslutning.
100 har ingen vidvinkel.
120:an verkar vara lite för liten.

Gjorde jämförelsen själv och kan konstatera att verken 105 eller 100 har HDMI-anslutning. Det är bara 120 som har det. 105 erbjuder inte HD-filmning vilket 100 och 120 gör. Skulle satsat på 100 och 120 om jag var du.

100
Positivt: Optisk sökare
Nackdel: Ej vidvinkel, ej HDMI-anslutning

120
Positivt: Vidvinkel, HDMI-anslutning
Nackdel: Ej optisk sökare

Kanske finns mer och viktigare detaljer men detta är det jag fick fram. Låter någon annan tillägga.

Gjorde jämförelsen själv och kan konstatera att verken 105 eller 100 har HDMI-anslutning. Det är bara 120 som har det. 105 erbjuder inte HD-filmning vilket 100 och 120 gör. Skulle satsat på 100 och 120 om jag var du.

100

120

Kanske finns mer och viktigare detaljer men detta är det jag fick fram. Låter någon annan tillägga.

alltså det är de tre jag har uteslutit.
jag väljer mellan 110, 130 och 200.
köpte ett test på råd och röd i dag som sög.
men där stod att 110 och 200 hade dålig bildstabilisator. 130:an låg i klass med de gamla ixusarna.

100

120

Om det är IXUS 100IS som du menar så kan jag tala om att den har HDMI.

alltså det är de tre jag har uteslutit.
jag väljer mellan 110, 130 och 200.
köpte ett test på råd och röd i dag som sög.
men där stod att 110 och 200 hade dålig bildstabilisator. 130:an låg i klass med de gamla ixusarna.

Oj, ber om ursäkt. Läste inte så noga. ^^

Du skrev inte att du väljer mellan 110, 130 och 200 dock. Hade väl varit mer givande att skriva vilka du var intresserade av...

Innan man kan ge tips och råd skulle det underlätta om du skrev vad du söker.

Är 110 en Canon modell? Jag hittar inte den på CyberPhoto, är det en äldre modell eller är det inte en Canon?

Canon Digital Ixus 130 vet jag inte ifall jag skulle välja före vare sig 100 eller 120. Nu vet jag inte vad det är du söker visserligen.100 verkar vara ganska populär, har själv varit och tittat på den röda i butik och den är helt klart en läcker liten kamera.

200 vet jag inte så mycket om. Men du kan ju själv göra en teknisk jämförelse mellan dessa tre modeller på länken som jag gav...

Jaså? Konstigt att det inte stod under teknisk data på CyberPhoto då. Utgick ifrån där nämligen. :)

Jo det var konstigt men om du tittar på förstasidan för den kameran så ser du alla loggor för de olika funktionerna och där är en stor HDMI-logga. Sedan vet jag ju att den har det då jag kan titta på min egen :)

Sedan måste jag få tilägga att den optiska sökaren på 100IS inte är mycket att hurra för. Jag har dessutom aldrig känt behovet av att använda den eftersom displayen är så bra. Den enda gång som jag använt sökaren så var den ändå så full av fickludd så det gick knappt att se genom sökaren. Nej 120 eller 130 utan sökare och med större display och mer vidvinkel är klart bättre MEN man kan få en 100 IS för 1489:- på siba (svart) och det är ett mycket bra pris.
M

Senast ändrad:
Canon IXUS 110 IS är en äldre modell, snart ett och ett halvt år gammal.
Canon IXUS 130 är den senaste i serien.

Både Canon IXUS 110 och 130 har 28 mm vidvinkel.

Canon IXUS 200 IS har 24 mm vidvinkel och 5 gångers zoom.

Alla tre har HDMI-utgång och jag skulle bli mycket förvånad om det skiljer något stort i deras bildstabilisatorer.

Canon IXUS 110 har utgått till förmån för IXUS 120 som är på väg ut till förmån för IXUS 130.

Kort sagt kan sägas att vill du ha extra mycket vidvinkel (om släkten är stor och vardagsrummet litet på julafton) och du vill ha pekskärmen skall du välja Canon IXUS 200, annars kan du gott välja Canon IXUS 130. Canon IXUS 110 är som sagt äldre, inte för att den är dålig utan för att det är roligare med en nyare kamera och så mycket skiljer det inte i pris.

Lycka till!

/Jon - Kamerasäljaren

Canon IXUS 110 IS är en äldre modell, snart ett och ett halvt år gammal.
Canon IXUS 130 är den senaste i serien.

Både Canon IXUS 110 och 130 har 28 mm vidvinkel.

Canon IXUS 200 IS har 24 mm vidvinkel och 5 gångers zoom.

Alla tre har HDMI-utgång och jag skulle bli mycket förvånad om det skiljer något stort i deras bildstabilisatorer.

Canon IXUS 110 har utgått till förmån för IXUS 120 som är på väg ut till förmån för IXUS 130.

Kort sagt kan sägas att vill du ha extra mycket vidvinkel (om släkten är stor och vardagsrummet litet på julafton) och du vill ha pekskärmen skall du välja Canon IXUS 200, annars kan du gott välja Canon IXUS 130. Canon IXUS 110 är som sagt äldre, inte för att den är dålig utan för att det är roligare med en nyare kamera och så mycket skiljer det inte i pris.

Lycka till!

/Jon - Kamerasäljaren

Tack så mycket för förklaringen.
200:an och 130: kostar lika mycket och 110:an är lite billigare. det är därför jag sitter och velar.

Anledningen som jag kan tänka mig varför 200:an och 110:an har sämre bildstabilisering än andra iixusmodeller är för att de båda verkar vara en ny modell av ixus. men innehåller borde väl vara det samma?

Kanske ska köra på 130:an då.
är lite orolig för att 200:ans pekskärm ska vara dålig och gå sönder.

men och andra sidan jag har ganska stor släkt och ett väldigt litet vardagsrum :D

Jo det var konstigt men om du tittar på förstasidan för den kameran så ser du alla loggor för de olika funktionerna och där är en stor HDMI-logga. Sedan vet jag ju att den har det då jag kan titta på min egen :)

Sedan måste jag få tilägga att den optiska sökaren på 100IS inte är mycket att hurra för. Jag har dessutom aldrig känt behovet av att använda den eftersom displayen är så bra. Den enda gång som jag använt sökaren så var den ändå så full av fickludd så det gick knappt att se genom sökaren. Nej 120 eller 130 utan sökare och med större display och mer vidvinkel är klart bättre MEN man kan få en 100 IS för 1489:- på siba (svart) och det är ett mycket bra pris.
M

110an kostar 1600
200an och 130 kostar 2000kr.

sen är jag en väldigt girly girl så svart ska kameran inte vara :p

Oj, ber om ursäkt. Läste inte så noga. ^^

Du skrev inte att du väljer mellan 110, 130 och 200 dock. Hade väl varit mer givande att skriva vilka du var intresserade av...

Innan man kan ge tips och råd skulle det underlätta om du skrev vad du söker.

Är 110 en Canon modell? Jag hittar inte den på CyberPhoto, är det en äldre modell eller är det inte en Canon?

Canon Digital Ixus 130 vet jag inte ifall jag skulle välja före vare sig 100 eller 120. Nu vet jag inte vad det är du söker visserligen.100 verkar vara ganska populär, har själv varit och tittat på den röda i butik och den är helt klart en läcker liten kamera.

200 vet jag inte så mycket om. Men du kan ju själv göra en teknisk jämförelse mellan dessa tre modeller på länken som jag gav...

Jag skrev det i rubriken.
skrev in i inlägget vilka jag hade valt bort och varför eftersom jag trodde att det skulle ge en lättare vägledning och vad jag var ute efter.
jag vet om att 100:an är väldigt populär.
alla mina vänner har ixusar men ingen har någon nyare modell.
100:an har ingen vidvinkel och känner lite att det är onödigt att köpa en ny kamera utan när nästan alla har det nu för tiden.

eller tänker jag fel?

Jag skrev det i rubriken.
skrev in i inlägget vilka jag hade valt bort och varför eftersom jag trodde att det skulle ge en lättare vägledning och vad jag var ute efter.

Det var jag som var snurrig för tillfället, ber om ursäkt för det. ^^

jag vet om att 100:an är väldigt populär.
alla mina vänner har ixusar men ingen har någon nyare modell.
100:an har ingen vidvinkel och känner lite att det är onödigt att köpa en ny kamera utan när nästan alla har det nu för tiden.

eller tänker jag fel?

Nej, du tänker nog rätt. Optiska sökaren var inte så märkvärdig enligt en som hade den och vidvinkel verkar uppskattas mer. Så en 120 eller en 130 verkar bättre i det avseendet. :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto