Annons

Canon iP4500

Produkter
(logga in för att koppla)

johanewan

Ny medlem
Hej, använder Lightroom och har en iP4500-skrivare. Trots att jag väljer gråskala så blandar den i färg. Har försökt otaliga sätt att komma vart felet ligger. Någon som har erfarenhet av detta?
Har tittat igenom tidigare trådar här och ställt in enligt de tips som funnits, men ändå får jag inte ordning på det.

Tack på förhand
Johan

Hej, använder Lightroom och har en iP4500-skrivare. Trots att jag väljer gråskala så blandar den i färg. Har försökt otaliga sätt att komma vart felet ligger. Någon som har erfarenhet av detta?
Har tittat igenom tidigare trådar här och ställt in enligt de tips som funnits, men ändå får jag inte ordning på det.

Tack på förhand
Johan

Jag har Pixma iP 4600 och kört lightroom med svartvitt och skrivit ut.
har du ställt in i skrivardrivrutinen att du ska använda svartvitt istället för färg?
har du använt dig av senaste drivrutiner?

jag skulle rekommendera dig att skriva ut via canons easy-photo ex..
jag har aldrig fått det att bli bra genom att skriva ut på photoshop eller lightroom.

testa det!

/Anton

ok, tack, jag får testa det. Känns bara skumt om det inte skulle funka att skriva ut från vilket program man vill.

Näe, det ska ju gå att göra.. :)
men jag delar bara med mig från mina erfarenheter och det är att det alltid har strulat i photoshop och lightroom vid utrskrifter.. en massa fipplande med profiler och annan dynga.

med canons easy-photo ex så finns ju allt klart, pappersprofiler o allt finns ju.
synd att inte dessa skriver stödjer pro-versionen så som pro9000 och 9500 gör..
då kan man enkelt välja "automatisera" i photoshop och sen välja easy-photo pro
då skickas bilden automatiskt till program och man kan enkelt skriva ut där.

rapportera gärna hur det har gått.
vad använder du för papper förresten? canons original är att rekommendera.
vissa papper kan ju ge litet färgstick i sig.

sen undrar jag hur ett utskriftstest ser ut.. hur ser svart och vit ut? samt färgkartan?

Ok, låter ju helt klart som att det är lämpligast att inte skriva ut från Lightroom :) Testutskrift är som det skall, problemet är att den verkar ignorera att jag väljer gråskala. Det blir färg i ändå. Just nu är det Agfapapper jag har, men det borde inte påverka den grejen. Får testa imorgon. Tack för råden.

Ok, låter ju helt klart som att det är lämpligast att inte skriva ut från Lightroom :) Testutskrift är som det skall, problemet är att den verkar ignorera att jag väljer gråskala. Det blir färg i ändå. Just nu är det Agfapapper jag har, men det borde inte påverka den grejen. Får testa imorgon. Tack för råden.

Hur har det gått för dig?
Jag märker ju nu att jag har skrivit som en tomte i mina inlägg :D
Senast jag skrev ut en svartvit bild så blev det en tunn tunn blå film över hela bilden upplevde jag det som.
Alltså i det vita..

Funkade bättre när jag skrev ut via Canons my printer. Har legat lite på latsidan sen dess, men skall testa att tanka ner lite olika icc profiler och se om det blir ngn skillnad.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto