Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon international!?

Produkter
(logga in för att koppla)

SammyJankis

Medlem
Hejsan.

Jag har en fråga =)

Har bett en kompis i L.A som ska komma och hälsa på att köpa två objektiv till mig. 50 mm f/1.4 och 24-70 f/2.8 - nu undrar jag, är det inte så att canons service-"grej" gäller över hela världen?

För han har frågat dem i butiken och de har sagt att de bara gäller i USA?!

Stämmer detta?

*orolig* (för han har redan köpt dem och är påväg!)
 
brrrr

Läst också att många haft problem med måndagsex. av det här objektivet, blir svinjobbet om jag får ett sådant och måste skicka det fram och tillbaka till USA.

Hur funkar detta?

Tacksam för snabba svar!

/Samir
 
Finns hos tex b&h två olika garantityper. En Canon omvärldsgaranti och en importgaranti.

Den senare gäller bara i det land du köpt prylen, måste således skickas dit om ngt händer. Eller direkt till svensk service där du får stå smällen..

Den förstnämda gääller överallt, men objektivet kostar också då mera. Ngr procent +..

Jag har kjöpt både billiga och dyra saker utan världsgaranti, utan problem.

Du har beställt högklassiga prylar som säkert håller måttet på alla sätt! Hade däremot varit mer orolig om jag hade köpt ett Sigma..


MVH Niclas,
 
hmmm

tack för ditt svar!

Okej, men "säljer" alla ställen canonvärldsgaranti? eller bara vissa ställen?

det borde väl att gå att få världsgarantin överallt, eller?



/Samir
 
Re: hmmm

SammyJankis skrev:
tack för ditt svar!

Okej, men "säljer" alla ställen canonvärldsgaranti? eller bara vissa ställen?

det borde väl att gå att få världsgarantin överallt, eller?



/Samir

Vet inte.
Det har nog också med att göra hur "butiken" själva köper prylarna.. Det är ingen lapp de bara printar ut utan som följer med i deras specifika inköp.
Jag tror att de köper antingen "USA"prylar eller importprylar.

MVH Niclas,
 
Du skall köpa det som är levererat från Canons USA agent, det har världsgaranti, dvs samma sak som om du köpt det från Svenska Canon.

"Imported" är gluggar som för det mesta importeras från Asien, Honkong bla, dom tar inte Canon ansvar för och har därför bara garanti från den butik du köper det från.

Dom importerade gluggarna brukar oftast finnas att köpa på ebay och liknande, men även B&H i NewYork säljer dom.

kent.
 
Canon tar inte ansvar för dem? Vill det säga att de håller en lägre kvalitet?

Detta var oroande... =(

Optiken är redan köpt!

Vet du någon speciell affär i L.A som har världsgaranti-gluggar?

mvh/Samir
 
SammyJankis skrev:
Canon tar inte ansvar för dem? Vill det säga att de håller en lägre kvalitet?

Detta var oroande... =(

Optiken är redan köpt!

Vet du någon speciell affär i L.A som har världsgaranti-gluggar?

mvh/Samir

Nej det betyder det inte. Det är nog bara det att de inte ansvarar för det som inte generalagenten i varje land tar in. Canon vet ju inte vad som händer med importobjektiven på vägen till kunden.

De objektiv som går från producent till generalagent till återförsäljare och slutligen kund,, där kan Canon ha kontroll och lita på att det är professionellt genomfört från produktion till konsumtion.

Flera butiker har både importgluggar och med omvärldsgarantin. Tex den kända B&H:

Du kan nog vara 99% trygg på att du får fina prylar:)!



MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.