Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon III QL 17?

Produkter
(logga in för att koppla)

nisse_sthlm

Medlem
Tjena,

är det någon som vet var man kan hitta exemplar av den här kameran? Är den vanlig? Vilken prisklass bör den ligga i? Har nån erfarenhet av kameran?

Mvh

Nisse
 
Jag har en Canonet QL17 i min ägo. Det är en liten trevlig kamera med ett bra 40/1.7 objektiv. Det går utan några större svårigheter att hitta ganska billiga exemplar (för några hundralappar) på diverse köp/sälj-sajter, men då kan man dessvärre inte vara säker på att kameran är så tip-top som man vill att den ska vara.

Själv betalade jag 1500:- för min hos en butikshandlare och fick ett exemplar som nästan var i nyskick. Nu är dock min QL17 svart, vilken är betydligt mindre vanlig (=dyrare) än de chromade som också förekommer. Har för mig att jag läst någonstans att 95% tillverkades i chrome och endast 5% i svart.

Även om det går att hitta billiga QL17 via annonser är alltså mitt råd ändå att leta efter fina exemplar hos butikshandlare. Det kostar lite mer, men å andra sidan är kameran oftast genomgången och man får garanti.
 
Ja kanske ska ta en runda ner på stan i veckan och kolla. Hittade en på blocket.se för 700 men står inget om dess skick, tänkte kolla upp den iaf. Jag är sugen på en kromad variant så det passar mig alldeles utmärkt att de är vanligast.

Tack tipsen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.