ANNONS
Annons

Canon igen med 5D!

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlos

Aktiv medlem
Canon gör det igen!
Canon har ända sedan 1998 med D2000 legat främst när det gäller dslr, både prestandamässigt och prismässigt.
Jag har dock alltid haft svårt för brännvidsförlängningen och hoppats på att Canons 1ds kameror ska komma i amatörmodeller också. Det må vara att 5D inte har toppspecifikationer, eller vädertätning, eller ..., men den kameran finns ju redan!
10D kostade väl också 35000:- när den kom?
Och hittas idag begagnad för en sjättedel av priset, 3 år senare, fortfarande en bra kamera.
Jag är glad att jag inte gjort några större investeringar i ef-s objektiv!

Då är det bara att vänta 3 år och sen läsa radannonserna då...!

10D låg väl runt 20 000:- ny. Och oj vad många trådar det börjar finnas om dessa nya modeller från Canon.

Nej 10D kostade inte 35000, den kostade 19000:- vid lanseringen, det var det som var så fantastiskt. D30/D60 kostade däremot i de regionerna. Men det handlar ju som så alltid om den tekniska utvecklingen. Den första PCn jag köpte (1992 tror jag) kostade 25000:- inkl en 15" skärm. Det var en Pentium 100, 256MB RAM och hmm 20GB HD? Idag får du den senaste Dell-maskinen med 3.4GHz, 2048MB RAM, 19" TFT och 500GB HD för samma pris..

Ps.. priset på en 10D är väl mer i trakterna av 1/4 av nypriset idag då..

Men du.. om tre år så kan du ju se vad som finns nytt då, kanske det är värt att vänta ytterligare tre år...

Ok, jag tänkte kanske på D30 och 35000:-
Och, visst, jag vet att man alltid kan 'vänta' tills priserna sjunkit, bara för att då istället drägla över det nya som finns, för att då vänta... men 1.6x faktor ser jag som ett (kanske nödvändigt) sidosteg som krävt nya objektiv, ett avsteg från en sedan länge etablerad standard.
Med Fullframe är man tillbaka.
Ett Zenith fisheye ÄR ett fisheye, ett EF 85/1.8 ÄR ett utmärkt porträttobjektiv och mitt gamla EF 28-135 IS ÄR återigen ett skapligt allround objektiv.

Därav mitt entusiastiska inlägg!

Jag håller till fullo med om glädjen över fullframe, 1,6 har känts som en tråkig (om än nödvändig) kompromiss. Hoppas på att priserna på fullframe-dslr kommer sjunka och att det inom ett par år är standard även på de lägra modellerna.

Re: Re: Canon igen med 5D!

BeJi skrev:
Varför tar dom inte EF-S objektiven?
Därför att
1./ Canon har gjort så EF-S objektiven inte passar fysikt!
2./Anledningen till detta är att EF-S objektiven sticker längre in i kamerahuset så spegeln i en FF-kamera skulle slås sönder mot objektivet.
3./ Även om objektiven skulle gå att montera (som t.ex. Tamrons, Sigmas & Tokinas digitalanpassade objektiv) så tecknar de inte ut Fullframe, det skulle bli en vinjettering som nästan motsvarar en rund ring på bilden.

Jeppe skrev:
Men det handlar ju som så alltid om den tekniska utvecklingen. Den första PCn jag köpte (1992 tror jag) kostade 25000:- inkl en 15" skärm. Det var en Pentium 100, 256MB RAM och hmm 20GB HD?

Jag skulle nog gissa på 1995-1997. 1992 gick en liknande maskin loss på betydligt mer än så, tror jag. P100:an existerade inte och 20-gigsdiskar för hemmabruk fanns väl inte 1992?

/Johan

hansen2 skrev:
Jag skulle nog gissa på 1995-1997. 1992 gick en liknande maskin loss på betydligt mer än så, tror jag. P100:an existerade inte och 20-gigsdiskar för hemmabruk fanns väl inte 1992?

/Johan

Helt rätt.. man börjar bli gammal ;)

Eftersom datorn levererades med Win95 så måste det ha varit 95-96 något 2GB var nog disken på och inte 20...ja Men en P100 var det...RAM-minnet var nog inte mer än 128MB.. eller om det var 64.. och det var nog 25kkr ex moms eller så... dyrt var det ivf.

Slut på OT.

Jeppe skrev:
Helt rätt.. man börjar bli gammal ;)

Japp, och tiden går rysligt fort. Minns med fasa vilken gammal pc-burk jag knackade på runt 1992 *rysa* :)

Hetsjakten på det senaste i datorväg var våldsam under några år men tycks ha stannat av hos gemene man och kvinna. Samma sak blir det väl med kameror, får vi hoppas. Inte för att jag är teknikfientlig men ibland går det lite väl fort kanske?

/Johan

Sinclair ZX-81, 1 kb minne...

Basic...

Det var tider det. Min första pc..

Är det nån mer som kommer ihåg den??

Re: Re: Re: Canon igen med 5D!

Carlos skrev:
Därför att
1./ Canon har gjort så EF-S objektiven inte passar fysikt!
2./Anledningen till detta är att EF-S objektiven sticker längre in i kamerahuset så spegeln i en FF-kamera skulle slås sönder mot objektivet.

Spegeln går inte sönder (så stora krafter är det inte frågan om), men den tar i vilket riskerar att repa den bakre linsen. Sedan gillar inte kamerahusen att spegelrörelsen hindras, olika modeller beter sig dock olika min EOS 30 låser sig medan 10D inte verkar bry sig nämnvärt (bara att zooma in lite så lossnar spegeln).

3./ Även om objektiven skulle gå att montera (som t.ex. Tamrons, Sigmas & Tokinas digitalanpassade objektiv) så tecknar de inte ut Fullframe, det skulle bli en vinjettering som nästan motsvarar en rund ring på bilden.

Precis, se bifogad bild (ramarna motsvarar 1,3x och 1,6x). Men mina tester visar att 10-22:an utan filter skulle gå att använda ned till c:a 14 mm på ett fullformathus, kantskärpan är dock inte direkt lysande.

/Daniel

Bilagor

• ef-s-10-22-14mm-ff-s.jpg
    ef-s-10-22-14mm-ff-s.jpg
    42 KB · Visningar: 1,096
Jeppe skrev:
Den första PCn jag köpte (1992 tror jag) kostade 25000:- inkl en 15" skärm. Det var en Pentium 100, 256MB RAM och hmm 20GB HD? Idag får du den senaste Dell-maskinen med 3.4GHz, 2048MB RAM, 19" TFT och 500GB HD för samma pris..

HHrrm....första PC jag köpte kostade 21.000kr. En 386SX (minns ni dom ;-) med den blixtrande processorfarten 25Mhz och en gigantisk hårddisk på 60Mb. Kostade på lite extra RAM och fick då svindlande 8Mb istället för 2 som var standard :))) Tiden går, uj, uj, uj ;-)

Å visst kommer man ihåg ZX-81:an en 6-7 år före detta. "Mikrodatorn" som blåste skjortan av Vic-64:an ;-)))

Ha´de / Matti

Jag köpte min Sinclair ZX -81 med utökat minne 2kb och jag köpte den i byggsats 1982 för 995:-.

Sen blev det en Sinclair Spectrum och sist men inte minst en QL och jag har alla utom ZX-81:an kvar i källaren.

911RS skrev:
Jag köpte min Sinclair ZX -81 med utökat minne 2kb och jag köpte den i byggsats 1982 för 995:-.

Sen blev det en Sinclair Spectrum och sist men inte minst en QL och jag har alla utom ZX-81:an kvar i källaren.

Det är historia..

10 print "lite avis"

20 goto 10

Carlos skrev:
Canon gör det igen!
Canon har ända sedan 1998 med D2000 legat främst när det gäller dslr, både prestandamässigt och prismässigt.
Jag har dock alltid haft svårt för brännvidsförlängningen och hoppats på att Canons 1ds kameror ska komma i amatörmodeller också. Det må vara att 5D inte har toppspecifikationer, eller vädertätning, eller ..., men den kameran finns ju redan!
10D kostade väl också 35000:- när den kom?
Och hittas idag begagnad för en sjättedel av priset, 3 år senare, fortfarande en bra kamera.
Jag är glad att jag inte gjort några större investeringar i ef-s objektiv!

Då är det bara att vänta 3 år och sen läsa radannonserna då...!
Var inte Canon D2000 egentligen en kamera från Kodak byggd på ett Canon-hus?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar