Annons

canon glugg 28-80 2.8-4.0 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Adde

Aktiv medlem
canon glugg 28-80 2.8-4.0 L har nån erfarenhet av detta objektiv. har fått väldigt skiftande intryck från olika resensioner. Några tycker att den vinjeterar brutalt med full öppning andra tycker att de är ett rakt igen grymt vad gäller alla aspekter. ska köpa det begangnat för 5800-7000 är det ett bra köp?

Efterföljaren till den optiken du talar om är 28-70 2,8 USM. Det objektivet är mycket skarpt och fått högsta betyg. Har det själv och instämmer helt i den positiva kritiken. Fördelen mot den gamla är bl a ljusstyrkan och att den har USM. Hur pass mycket det skiljer i den optiska kvalitén vet jag inte. Ett beg 28-70 2,8 kan du hitta för 8000 -10 000 kr beroende på skick. Har man ekonomi som tillåter det tycker jag det är ett bättre val för framtiden!

ändrat mig

du har nog rätt trots allt efter at ha läst resensionerna på photographyreview vattnas det i munnen på mig. Ska invänta nästa studie och inacorderings bidrag och leta up nån som vill sälja. tack så mycklet för förslaget:D

Jag har haft det objektivet och var i stort sett nöjd. Skärpan är förträfflig. Vinjettering är förnimbar vid stösta bländaren vid vissa brännvidder.

Objektivet är mycket robust. Känns bättre än 28-70/2,8. Jag bytte till 28-70 pga ljusstyrkan och att den är mer rakteknande.

Jag tycker att objektivet är prisvärt om man får det för 4500 - 5500 kronor beroende på skick,

Ett möjligt alternativ är kanske Tokinas 28-70 f/2.6-2.8 el. Sigmas 28-70 f/2.8. Det beror förstås på hur mycket man vill att det ska stå Canon på gluggen :)

Jag har själv Tokinat och är helnöjd. Bilderna blir utmärkta! Största svagheten är att det är lite krångligt att byta från manuell till autofokus och att autofokusmotorn är långsammare och mer högljudd än Canons ring-USM (fast jag tycker den är snabb och tyst nog!)

Nedan är en bild tagen med Tokinat vidöppen på en D30. (f/2.8 @ 70mm). Det enda "manipulation" som jag gjort är att skala ner bilden i photoshop. Kamerans "Sharpness" parameter var inställd på "low".

CRW_0909.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar