** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon ger cashback = Nya objektiv och tillbehör på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Det har säkert redan uppkommit diskussioner om varför Canon ger cashback på vissa av tillbehören till systemkameror. Kunde dock inte med sökfunktionen hitta en tråd där man diskuterade om det innebär att de är på väg ut med nya modeller. Så ge mig gärna en länk till den tråden om den finns.

Ja, det diskuteras ju alltid livligt över vilka nya kameramodeller Canon ska släppa. Lika mycket diskussion blir det inte om objektiven och andra tillbehör, där tar vi bara tacksamt emot nyheterna när de kommer, upplever jag det som.

Nu när Canon har sin cashbackprogram så fattade jag misstanke om att det vore ju ett ganska smidigt sätt för dem att tömma lager på innevarande modeller innan nya kommer ut. Och det stämmer så tillvida att dessa tillbehör verkar vara slutsålt och nästa leveranser är okända. Kan det vara rimligt att nya modeller är på väg? Vilka förbättringar skulle en uppdatering i så fall kunna innebära på exempelvis extender 1.4x och 2x? Eller på 300/4L? Vad finns att förbättra där? Fritt fram för spekulationer. :)

Cashback programmet:
Speedlite 580EX
Speedlite 420EX
Extender EF 1.4x II
Extender EF 2x II
Macro Ring Lite MR-14EX
EF 20mm f/2.8 USM
EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
EF-S 60 mm f/2.8 Macro USM
i9950
EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
EF 17-40mm f/4L USM
EF 70-200mm f/4 L USM
EF 300mm f/4L IS USM

Speedlite 580EX:
Nej, ganska ny modell

Speedlite 420EX:
Ja, ersatt av 430EX

Extender EF 1.4x II:
Nej, ny modell IS-anpassad, vädertätad

Extender EF 2x II:
Nej (se ovan)

Macro Ring Lite MR-14EX:
Möjligt

EF 20mm f/2.8 USM:
Nix, ser inte vad som ska ersättas

EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM:
Ja, kanske. Ersatt av 17-85/3.5-5.6 IS USM (Digitalanpassad, 1,6x)

EF-S 60 mm f/2.8 Macro USM:
Nej nej...Helt nytt

i9950
Nya skrivare kommer hela tiden

EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
Nej, kom tillsammans med 20D...sålt som smör

EF 17-40mm f/4L USM
Nej, kom "tillsammans" med 10D (krav på "billig" vidvinkel med 1.6x)

EF 70-200mm f/4 L USM
Nja, skulle väl vara en IS-modell i såfall.. Men det är ett av Canons mest sålda. Klart prisvärt.

EF 300mm f/4L IS USM
Nix!

Cashback-programmet är bara ett sätt för Canon att öka merförsäljningen eftersom kameraförsäljningen gått otroligt bra för Canon. 300D var Canons mest sålda digitalkamera har jag för mig och försäljningen minskar knappt med 20D och 350D i sortimentet.

Däremot skulle jag vilja se:

Bättre vidvinkel till fullformatssensorn
Typ
Ett EF 15-30/2.8L
Ett EF 200-400/4L IS

visst låter det där resonemanget onekligen trovärdigt men...

Canon gav cachback på 350D ganska omgående efter att den såg dagsljus.. inte kan dom väl redan vilja fasa ut en ny kamera model?

Enligt Scandinavian Photo får man Cachback även på splitternya 430EX blixten. Köpte en sådan men har inte fixat med dom där koderna ännu

Så jag vet inte faktiskt vad canon vill med dessa cachback.. förutom att få ut mer produkter hos kunderna.

Jeppe skrev:

Extender EF 1.4x II:
Nej, ny modell IS-anpassad, vädertätad

Hur ny? Vad gäller objektiv verkar modellerna vara "nya" fastän de är från förra årtusendet. 300/4L IS exempelvis är från 1997. Inom optiken har det naturligtvis inte hänt så mycket efter det, men vore det inte rimligt att exempelvis IS har utvecklats sen dess? En uppdaterad 300/4 alltså, samma optik, nytt IS, mjukvara etc.?

Ja, kanske var lite förhastad där. Det kan mycket väl komma en EF 300/4L IS II med ny IS. Men cashback-kampanjen får nog ses som ett försök att öka försäljningen.

Kalle_B skrev:
Så jag vet inte faktiskt vad canon vill med dessa cachback.. förutom att få ut mer produkter hos kunderna.

Det är väl det de lever av, att sälja mer, så det är naturligtvis alltid den största drivkraften. Men samtidigt bör man komma ihåg att de ger aldrig bort något "gratis", bara för att vara hyggliga. Istället har alla större bolag alltid ett visst syfte med olika marknadsföringar. Vad Canons syfte kan vara, förutom att sälja mer, kan vi bara spekulera i.

En möjlighet är att eftersom Canon försöker ge ett sken av att deras produkter inte sjunker i värde, så kan de inte ha rea. Med cashback blir det en "osynlig" rea; Varan ser ut att ha samma pris som tidigare, när den i verkligheten sjunkit i pris. Psykologi.

En annan välbeprövad taktik inom de flesta brancher, jmf. exempelvis med bilbranchen, är att ha en massa kampanjer om tillbehör när de gamla modellerna måste säljas slut. Några månader senare kommer sen nya uppdaterade modeller...

Kontantåterbäring verkar ha varit vanligt i Amerikat rätt länge. Men i Sverige är det väl ett relativt nytt fenomen, med kontantåterbäring direkt från tillverkare. Det måste väl nästan bero på att tillverkarna vill kunna sätta in snabba åtgärder?

Genom att själva hantera återbäringen går man helt förbi återförsäljarledet och slipper ledtider, plus att man garanterar att prissänkningen inte används till en marginalökning hos återförsäljaren. Från idé till genomförd rabattkampanj behöver det väl knappast ta mer än någon dag, vilket är tacksamt med dagens produktcykler.

Eller finns det någon annan bakgrund till metoden som jag missat?

Tycker både Jim och Eero har sina poänger. Tror t ex att 70-200/4 inkluderades för att 70-300IS nya modellen i viss mån skulle ersätta.

Tack för påminnelsen, har ju cashback på 1.4x II att skicka in.

Jag håller på den osynliga rean som gör att folk gärna köper mer prylar för de "är ju så billiga just nu".

har just beställt en digitalprojektor från Canon XEED SX50 även denna är det cashback på eller en ny lampa,(3.500:) förresten är det någon som har
något att säga om denna projektor

kameraroffe skrev:
har just beställt en digitalprojektor från Canon XEED SX50 även denna är det cashback på eller en ny lampa,(3.500:) förresten är det någon som har
något att säga om denna projektor

Såg demo i utställningshallen i Vårgårda för ett par veckor sen.

Mycket imponerande. Jag tror SX50 är den minsta och billigaste projektorn som har så hög upplösning.

Diaprojektorn är död!

/Thomas

japp, stillbilder för hela slanten. Från kameror av fabrikat Canon...
(digitala)

Såg bilderna på en liten duk i upplyst men till viss del avskärmad duk. Duken var kanske 1,5m breda och max 1 m hög. Betrakningsavstånd ca 2,5 meter.

Det såg mycket bra ut.
Hade ju inget direkt att jämföra med. Men, har man råd med denna projektor så finns det ingen anledning att köra analog projektor längre.

Om du inte har väldigt höga krav och tänker visa bilder i mycket stort formam (typ biosalong...) så finns det ingen anledning att vänta längre.

Om du jämför med en analog projektor så måste du jämföra med glasade dia. Och repfria. Och dammfria....

Enkelt och logiskt

Att Canon ger cash back rabatt är lika logiskt som at t SAS har sina frequesnt flyer programm.
Man vill att kunderna skall vara märkestrogna och inte köpa tillbehör av tredje part t.ex Sigma.
Märkes tillbehör är ofta mycket dyrare och genom att ge rabatt är det mer troligt att kunden känner sig särbehandlad och utnyttjar rabatten än handlar ett annat märke. Marginalen som Canon har kvar lever man gott på. Marknadsföring i form av tv-spots och annan reklam kostar enorma pengar utslaget per såld produkt. Ungefär 10 - 20 procent av priset är ingen ovanlig siffra. Det är alltid lättare och billigare att sälja till gamla kunder än värva nya. Glöm det här om att det är rea på gamla varor.

När jag köpte Canonutrustning i somras frågade jag min lokala handlare om detta och jag har för mig att det var för att stimulera oss att handla Canonprodukter i Europa.

jimh skrev:
Kontantåterbäring verkar ha varit vanligt i Amerikat rätt länge. Men i Sverige är det väl ett relativt nytt fenomen, med kontantåterbäring direkt från tillverkare. Det måste väl nästan bero på att tillverkarna vill kunna sätta in snabba åtgärder?

Genom att själva hantera återbäringen går man helt förbi återförsäljarledet och slipper ledtider, plus att man garanterar att prissänkningen inte används till en marginalökning hos återförsäljaren. Från idé till genomförd rabattkampanj behöver det väl knappast ta mer än någon dag, vilket är tacksamt med dagens produktcykler.

Eller finns det någon annan bakgrund till metoden som jag missat?

En stor anledning till att man använder kontantåterbäring istället för rabatterade priser är så kallat "breakage", dvs man räknar med att kunderna glömmer att skicka in blanketterna i tid, inte skickar med allt som behövs (kvitton, streckkoder...) osv. Vanligtvis rör det sig endast om mindre än hälften av kunderna som verkligen klarar av att utnyttja erbjudandet på rätt sätt. (Det är möjligt att det inte är riktigt lika illa när det gäller större kontantåterbäringar som vi pratar om här) På så vis drar man nytta av den marknadsföring som ett lågt slutligt pris innebär, samtidigt som man i slutändan inte behöver betala ut ens hälften av kontantåterbäringarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar