ANNONS
Annons

Canon G7 eller någon annan likvärdig?

Produkter
(logga in för att koppla)

surfmc

Medlem
Hej !

Jag tänkte köpa mig kompaktkamera. Jag funderar på en Canon G7. Den känns som en kamera med bra zoom och bra upplösning.
Vad tror ni om den? Någon med erfarenhet av kameran?

Andra jag funderat på är

Panasonic Lumix DMC TZ3.

Samsung NV7 OPS.

Har ni andra förslag?
 
Jag missade att man skulle söka i forumet först. Ser nu en massa inlägg om kamerna. Verkar inte så lovande. Men jag kan inte bestämma mig för vad som verkar bäst.
 
Jag gillar G7:an

Hej, jag gillar G7:an.
När jag enbart läst spec. så tyckte jag att TZ3:an lät som en guldklimp.

Men efter DPreview.com´s test är jag inte längre lika säker.

Då väljer jag faktistk hellre Canon G7, som jag använt och tagit runt 300 bilder med. (innan den blev stulen!!!)

Lutar åt att jag köper en G7:a igen, och det är enligt mig ett bra betyg. Att man dessutom kan köpa till extra linser (vidvinkel, tele) samt extra blixt är inte heller illa.

Samsung kameran har jag inte testat eller bildat mig någon större uppfattning om.

//Daniel
 
Re: Jag gillar G7:an

Angående samsungen så var spec:arna intressanta oxå, men denna kamera har verkligen INTE fått bra resultat och bilder jag sett har jag inte gillat. Då finns det många andra kameror som ger bättre faktiskt resultat trots sämre/Likvärdia speccar.
 
Jag köpte en G7:a igår. Jag valde mellan den och en Ricoh Gr Digital. Klämde på båda och Ricohn är nog en grymt kul kamera men inte som enda kamera. G7:an känns mer allround.

En fördel med g7:an är att den är lätt att hantera. Man behöver inte gå in i menyer för allt utan ISO och fotograferingsmetod mm finns på separata reglage. I av-läge/tv-läge ändrar man bländare/slutartid med ett reglage bak på kameran. Det går alltså lätt att använda av/tv precis som på en systemkamera.

Avtrycket är snabbt även om zoomen behöver lite tid på sig. Bildkvaliteten ska vara bra (har inte provat tillräckligt för att uttala mig ännu).

Nikon har ju släppt en motsvarighet (p5000 tror jag) men jag tyckte inte den kändes bra i handen när jag provade den. Lite för liten för mina händer.
 
Nu vet jag ytterst lite om samtliga dessa kameror, och saknar praktisk erfarenhet.

Det som slog mig är att Panasonicen har mest vidvinkel, motsvarande 28 mm. Det skulle jag nog gilla.

G7:an har bildstabilisering och blixtsko ifall du vill använda en större blixt. Det skulle jag också gilla.

Samsung har bildstabilisering. Bra.

Vad har du för utrustning idag? Har du en systemkamera eller delar från något system, tex blixt för Canon? Hur kommer du fotografera?

Gå till butiken och känn lite på dem. Det kan vara väldigt störande med ologiska menysystem, sunkig detaljkvalitet och annat som inte framgår av specarna. Jag tror man skapar bäst med en kamera man gillar, snarare än om den är tekniskt bäst.

Som övrigt förslag skulle jag vilja påpeka att du nog kan få en begagnad digital systemkamera för samma pengar, ifall du inte nödvändigtvis måste ha en kamera som är liten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.