Annons

Canon G7 (eller G9) något för mig tro?

Produkter
(logga in för att koppla)

mandoouue

Medlem
Håller på att kolla efter ny kamera.. Min är nämligen trasig, men jag är rädd för att jag inte får någon förstän framåt jul.. Har väldigt länge stått fast vid att jag ska ha en Nikon D40, men mamma påstår att vi aldrig skulle ha råd med en sån "åt en trettonåring" Själv har hon en nikon D50 som jag inte får låna för att hon tror att jag ska ställa in något som inte går att ställa tillbaka eller tappa den osv osv.. -.- Så ja, nu funderar jag åter igen på kompakt.. liksom ha en kompakt så länge tills jag har sparat ihop lite egna pengar också.. Fotar mycket djur och blommor... Har en svart pudel (jao det är inte lätt att fota en studsande svart krullboll xD) så en väldigt bra kompakt måste det ju vara.. Har då kollat lite på Canon powershot G7 men såg att det ska komma en G9.. Tror ni att man kan få bilder som nästan motsvarar bilder tagna med tex D40 eller D50?

Har även kikat lite på Sony DCH-W80, men den erkar för "lätt" =/

Vet inte alls hur jag ska göra.. går snart och gräver ner mig någonstans XD Helt hopplöst att vara utan kamera och inte ens ha någon att längta efter ;)
 
Hej

Det är ju svårt att ge råd vad andra skall göra.

Du har ju en kompakt redan, en A410 enligt din profil.

Mitt förslag är:
1. Gör en lista över vad du just nu saknar

2. Jämför den sen med de kamror du nämner. Väldigt få kommer att ha allt och ofta drar priset iväg


Jag har en G7 bla, har även två DSLR, dvs systemkamror men ingen Nikon D50.

G7:an är bra, men den är ingen systemkamera, bla kan du inte få sån härlig oskarp bakgrund som man kan få med en systemkamera pga objektivkonstruktionen,

Så försök gör en önskelista och återkom, då tror jag flera här kan ge goda råd och erfarenhetsutbyte.

Det kanske tom finns medlemmar i din närhet så du kan prova sakerna, eller via en fotoklubb i dina trakter.

Bara en tanke


Roine
 
Tack för tipsen ;)
Min kamera har gått sönder =/ Och dessutom är den helt kass.. Visst är väl ingen kamera en dröm, men ja min har 3mp och ja ISO 50-100 XD haha så den räknar jag knappt som en kamera *s*
 
Det skiljer ca 400:- mellan G9 & D40.

Så antagligen kommer mor din att tycka att även det är lite dyrt till en 13 åring.

En begagnad kompaktkamera är nog det du ska kolla efter.

Det finns annonser här på fotosidan och även på blocket.

Jag gillar Fuji, men det finns massor med bra kameror.

Ring på en annons nära dig, ta med mamma, och kolla på kameran innan du bestämmer dig.

Det var mitt förslag, men gör hur du vill :)

/Patrik
 
hej

oki, men det har gett dig lite erfarnehet. Det jag menar med att du redan har en är att då vet du mer vad du saknar.

Antalet megapixlar är i regel inte viktigt. Jag hadde 3.3Mpixlar i min första digitala systemkamera, en canon D30 och har flera bilder i 40x60cm som är helt ok med naturmotiv.

Det som jag idag värdesätter mer är att kameran reagerar snabbt, dvs då jag ser ett motiv skall bilden smälla av direkt, inte 2 sekunder senare. Det är ju lite avgörande om du fotar snabba valpar ju.

Däremot är antalet bilder per sekund kanske inte lika viktigt i de flesta fallen.

Det är snyggt med kort skärpedjup ibland, därför är det viktigt osv

Typ ett sånt resonemang bör du tänka dig för din egen del, vad är det som kan vara viktigt innan vi färgar vad du tror o tycker.

Det är idag svårt köpa en dålig kamera, många är bra, men de flesta billiga saknar kanske viktiga egenskaper, och då blir det ändå ett dåligt köp.

Roine
 
Ja, 400:- på G9 och Nikon D40 UTAN objektiv.. objektiven är ju ändå ganska dyra till dem =/ Så det blir ju minst 2000:- till =/
 
mandoouue skrev:
Själv har hon en nikon D50 som jag inte får låna för att hon tror att jag ska ställa in något som inte går att ställa tillbaka eller tappa den osv osv..

Du får väl övertala din mamma att hon behöver en D80 då, så du kan ärva hennes D50! Berätta om den fantastiska sökaren på en D80; hur oerhört bra upplösning den har, etc, etc :)

Går inte det, får du fortsätta med vad du har. Eller kanske kan ni fotografera tillsammans? Då räcker det med en kamera, och vid sådana tillfällen kanske du kan få låna hennes D50? Det är mycket roligare om man är två!

Per.
 
Canon PowerShot G9 4795:-

Nion D40 hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II 5195:-

Priser från cyberfoto.
 
Senast ändrad:
Kolla efter nya Canon powershot A720is den har samma funktioner som en g7 men "bara" 8 megapixlar och den går bara på 2500. Jag har föregångaren och älskar den en kamera som går att köra helt manuellt med 6X zoom som går att ha i fickan oslagbart.
 
hej - jag vill köpa en G7 men det är omöjligt att hitta ngn som har den hemma - vet Ni om den finns hemma någonstans ???
 
kxaxax skrev:
hej - jag vill köpa en G7 men det är omöjligt att hitta ngn som har den hemma - vet Ni om den finns hemma någonstans ???

Varför inte kolla på beg markanden? Måste ju finnas en del som vill byta från G7 till G9. En vän till mig har en G7 och han ska köpa en G9.

/Daniel
 
Vad är det som gör en Canon G9 så speciell? Visst finns det alla möjliga inställningsmöjligheter och tillbehör men tar den så mycket bättre bilder än tex en Fuji Finepix F20 för mindre än halva priset? (4800:- mot 1800:)
 
Varför just en Nikon D40? Kan du tänka dig en Canon kamera så får du juh en 350D som är en välldigt bra kamera för ca 3500:- begagnad och sedan ett s.k kitobjektiv för ca 400-500:- att börja med. 2gb minne kostar under 300:- på tex teknikmagasinet.

Billigaste G7:an enl prisjakt.nu ligger på ca 4300:-... Ungefär samma total pris men 350D är mycket mer kamera för pengarna... Och sen kanske din mor tycker det är bra med en Canon Systemkamera så du inte går och lånar hennes Nikon objektiv och fotar sönder dem =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.