Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G3 X Power Shot

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampafroe

Medlem
Hej,
Funderar på att införskaffa en kompakt zoom, tålig sådan, för utomhus bruk. Har testat senaste FZ-300 men var inte nöd och lutar nu åt Canon. Visserligen lite mindre zoom men känns som kvalitén kanske är bättre.

Är det ngn som har bra erfarenheter av olika kameror men framförallt denna kamera?
Tacksam för ev svar.
 
Fundera även på Panasonic FZ1000. Den har f/2,8-4 och zoom ut till 400mm (jf med 600mm och f/5,6) och har inbyggd EVF. Skillnaden mellan 400 och 600mm är bara 1,5 på bredden/diagonalen och i gengäld får man bättre ljusstyrka vid 400mm och lite under, EVF och lägre pris. Att fota på 600mm utan sökare, om man inte har kameran på stativ, tycker jag är oerhört svårt och Canons EVF är inte direkt billig.
 
Teoretiskt skulle G3X vid 400mm kunna ha f/4 eftersom bländar öppningen 600/5,6 ~ 400/4. Det är ju inte nödvändigtvis så att det är f/5,6 redan vid 400mm.
Nu vet jag inte säkert men du kan ju alltid kolla det.
 
Enl dpreview faller G3X snabbt förbi f/4. Kolla deras review. FZ1000 har större bländaröppning över nästan hela zoomspannet.
 
Hittade iofs inget på dpreview men imaging-resources fält test visade att det blev 5,6 från ca 170mm.
 
Hittade iofs inget på dpreview men imaging-resources fält test visade att det blev 5,6 från ca 170mm.

Det är bara att söka på canon G3x review och då dyker dpreview upp. Där finns en fin graf som jämför ekvivalent bländare i småbildstermer mellan flera olika i klassen. Canons bländare stiger snabbt och ligger över FZ1000 över nästan hela brännviddsregistret.
 
Det är bara att söka på canon G3x review och då dyker dpreview upp. Där finns en fin graf som jämför ekvivalent bländare i småbildstermer mellan flera olika i klassen

Då google inte ger alls samma resultat för olika användare kan man väl lika gärna ge länken?

Jag fick inte upp något annat resultat från DPR än deras hands-on-preview när jag sökte och var tvungen att klicka mig vidare i flera steg internt på dpr för att hitta denna:

http://www.dpreview.com/articles/4788790204/shooting-with-the-canon-powershot-g3-x?slide=3
 
Hej,
Funderar på att införskaffa en kompakt zoom, tålig sådan, för utomhus bruk. Har testat senaste FZ-300 men var inte nöd och lutar nu åt Canon. Visserligen lite mindre zoom men känns som kvalitén kanske är bättre.

Är det ngn som har bra erfarenheter av olika kameror men framförallt denna kamera?
Tacksam för ev svar.

http://www.fotosidan.se/cldoc/test-sony-rx10-ii-och-canon.htm

FZ1000 är som andra påpekat en bra konkurrent med lite mindre räckvidd, men är i gengäld blligare. FZ1000 har inbyggd sökare vilket är väldigt hjälpsamt när man tar telefotobilder, medan G3 X är vädertätad.
 
Har haft både Canon G3X och Panasonic FZ1000. Panasonic är mycket mer kamera med överlägsen af och skarpare resultat. Canon är mindre och smidigare samt lite bättre byggd.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.