Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon g15 eller g16

Produkter
(logga in för att koppla)

polar590

Aktiv medlem
Hej,dotte rhar en canon 7d med diverse objektiv,men denna får man inte ta med på bla konserer så hon vill köpa en kompaktkamera som komplement som är tänkt att ha då det inte är aktuellt att ta med sytemkaran,hon kollar på canon g15 och g16 för hon vill ta i raw filer,hon jobbar i fotoshop och ligtroom,är det stor skillnad så att det är värt att betalla ca1000kr mer för g16 nya,för och nackdelar med dom 2.?
 
Någon som har erfarenhet av canon g15 eller g16 och vill dela med av sina åsikter om någon av dessa ?

När jag köpte G15 i våras skilde det 2000kr till en G16 och jag anser att skillnaden mellan kamerorna är för liten för att motivera ens 1000 kr skillnad, för den pengen kan man köpa en 270ex blixt eller inträde till några extra konserter som man omöjligt kan få bilder ifrån om man inte är där för att man köpt en för dyr kamera.
Dock kan bilder per sekund vara en avgörande faktor som G16 12 bps jmfrt 2 bps hos G15 i jpg antar jag. I övrigt kommer båda kamerorna vara lika bra eller dåliga jmfrt med en systemkamera. Hon MÅSTE fota i raw för G15 bränner ständigt ut högdagrar och måste hållas i schack mha manuellt läge. Om man klara av att leva med att hålla kameran under "strikta tyglar" går det få ut fina bilder ur en G15/16 medan en systemkamera tål slarv bättre eftersom det finns mer utrymme för korrigering i lightroom.

Jag köpte en G15 bara för att min G9a började få hicka och ville köpa en G15 till ett lägre pris. Jag kan säga att skillnaden är inte såå jättestor map bildkvalitet vid bra eller hyffsat ljus, skillnad blir det vid mörkare tillfällen då är den nya bättre men mest anser jag tack vare den i kameran effektivare brusreduceringen, vilken man lika kan uppnå med lite arbete i lightroom. Med det sagt ställer jag mig tveksam till att det skulle vara någon som helst skillnad mellan en G15 och G16. Men som sagt alla har sina egna preferenser vad bra bildkvalitet är, jag är dock van med vad min D300 eller NX10 kan leverera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.