Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G12 - konsertfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

anderssparlund

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är på jakt efter en kamera att använda vid konsertfoto.
Fotona ska tas på vårat band och den som ska ta fotot är nån som icke-kameraexpert som åker med oss alternativt "random" folk i publiken
Kameran behöver därför vara mycket av en "point-and-shoot" (och desutom inte alltför värdefull eftersom det såklart finns en risk att den går sönder m.m.).
Bilderna ska användas på hemsida m.m. (inte för tryck).

Är det isåfall vettigt att satsa på en Canon G12?
Eller vad hade ni kört på isåfall?

Bifogat finner ni två exempelbilder, den ungefärliga kvalitén som vi vill uppnå.
Det ska vara ett steg från kompaktkamera-kvalitén, ljus och rök ska synas på bilderna och så.

Tack!

Mvh
Anders

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    19 KB · Visningar: 648
  • 2.jpg
    2.jpg
    15 KB · Visningar: 651
Om man ändå ska använda den som point'n'shoot tycker jag G12 verkar vara att skjuta över målet. Jag skulle luta åt en S100 i stället. Den borde vara snäppet bättre i lågljussituationer - något modernare sensor och, har jag för mig, lite ljusstarkare optik, i alla fall i vidvinkelläge.

Konsertfoto är allt annat är "point-and-shoot" situationer. PAS funkar bäst i "normalt" ljus. En musikscens ljus är ju ofta mkt varierande med stora kontraster, och kameran kan mycket sällan med automatiken räkna ut vilken del av bilden som ska vara normalexponerad (upplysta musiker) och vilka delar som kan tillåtas vara närmast svarta (ofta scenbakgrunden). Automatiken kommer således försöka göra en normalviktning av ett onormalt motiv, vilket kommer generera en väldig massa felexponerade bilder.
Just sayin'.

Men om ni bestämt er för att göra en grej av att låta publiken interagera med er genom att få ta bilder till er hemsida är kanske kvaliteten inte det viktigaste. Vill ni dock att det ska se snyggt ut skulle jag råda er att låta någon med lite kunskap och bättre anpassad utrustning göra jobbet åt er.

Lycka till.
/J.

Inga protester mot föregående talare (jag har i själva verket synnerligen begränsad erfarenhet av konsertfoto) - det slog mig bara att om budgeten tillåter kan Canons G1X för ca 7 kkr vara en bättre lösning för lågljussituationer än både G12 och S100.

Konsertfoto är allt annat är "point-and-shoot" situationer. PAS funkar bäst i "normalt" ljus. En musikscens ljus är ju ofta mkt varierande med stora kontraster, och kameran kan mycket sällan med automatiken räkna ut vilken del av bilden som ska vara normalexponerad (upplysta musiker) och vilka delar som kan tillåtas vara närmast svarta (ofta scenbakgrunden). Automatiken kommer således försöka göra en normalviktning av ett onormalt motiv, vilket kommer generera en väldig massa felexponerade bilder.
Just sayin'.

Men om ni bestämt er för att göra en grej av att låta publiken interagera med er genom att få ta bilder till er hemsida är kanske kvaliteten inte det viktigaste. Vill ni dock att det ska se snyggt ut skulle jag råda er att låta någon med lite kunskap och bättre anpassad utrustning göra jobbet åt er.

Lycka till.
/J.

Absolut, är medveten om att det krävs kompetens för att ta bra bilder :) Men säg att en icke-kompetent fotograf tar 100 bilder, så borde iaf 10-15 av dem vara något sånär värda att visa upp?

Inga protester mot föregående talare (jag har i själva verket synnerligen begränsad erfarenhet av konsertfoto) - det slog mig bara att om budgeten tillåter kan Canons G1X för ca 7 kkr vara en bättre lösning för lågljussituationer än både G12 och S100.

Ah.. Den hade jag inte ens hört talas om. Läste lite om den nu. Nykomling på marknaden.

Kollar faktiskt på begagnade G12:eek:r.
Kring 3 000 kr inkl. väska, blixt och minneskort.
Vi i bandet får väl helt enkelt börja med en sådan och eventuellt byta upp oss sedan!

G12 kan funka jag använde den själv vid besök på Cirkus och det blir helt ok bilder..MEN det kräver en del av fotografen.

G12 har ju fördelar som att man kan ställa in den själv men som sagt det skadar inte med kunskaper,
utöver fullautomatik

Absolut, är medveten om att det krävs kompetens för att ta bra bilder :) Men säg att en icke-kompetent fotograf tar 100 bilder, så borde iaf 10-15 av dem vara något sånär värda att visa upp?

Tycker det snarare låter som utfallet av ett en fotograf tar 100 bilder. Då har fotografen varit ganska snäll i gallringen också skulle jag säga. För egen del brukar det vara kanske 1 av 10 som jag i huvudtaget redigerar.

G12 kan man ju prova. Man kan ju trots allt fota i RAW och i manuellt läge med den.

Tycker det snarare låter som utfallet av ett en fotograf tar 100 bilder. Då har fotografen varit ganska snäll i gallringen också skulle jag säga. För egen del brukar det vara kanske 1 av 10 som jag i huvudtaget redigerar.
.

Hm:) på dig låter det som att det är omöjligt att få bilder av bifogad kvalite utan att vara "fotograf". Det låter ju inte helt optimalt, isf är det ju ingen ide för oss att köpa en G12:a eftersom en "fotograf" aldrig kommer ta bilderna.

Eller har vi helt enkelt olika referensramar kring vad som är en ok bild?

Inser att jag är inne o trampar i ett forum för skickliga fotografer (samt de som anser sig vara sådana).

Första bilden f4.5 1/30 iso 160 tog stöd mot knät.
Andra och tredje sämre ljus läge TV på 1/50 och iso upp till 1600

varför den första hamnade på sned kan jag inte svara på!

Bilagor

• IMG_1448.jpg
    IMG_1448.jpg
    17.4 KB · Visningar: 445
  • IMG_1592.jpg
    IMG_1592.jpg
    18.8 KB · Visningar: 437
  • IMG_1602.jpg
    IMG_1602.jpg
    13.5 KB · Visningar: 434
Hm:) på dig låter det som att det är omöjligt att få bilder av bifogad kvalite utan att vara "fotograf". Det låter ju inte helt optimalt, isf är det ju ingen ide för oss att köpa en G12:a eftersom en "fotograf" aldrig kommer ta bilderna.

Eller har vi helt enkelt olika referensramar kring vad som är en ok bild?

Inser att jag är inne o trampar i ett forum för skickliga fotografer (samt de som anser sig vara sådana).

Äh det klarar ni ge inte upp!

Eller hade ni istället satsat på en Canon S100?
Är den vassare i mörka miljöer såsom konsert?

S100 är väl "så bra som det just nu går att få en kompaktkamera med liten sensor" i lågljusmiljöer. Däremot törs jag nästan lova att automatiklägena aldrig någonsin kommer att lösa det här med konsertfoto, utan man "Måste" hålla sig till (halv)manuella lägen.

Varför ingen har upplyst om det uppenbara förvånar mig dock lite...

1. Gå till www.flickr.com
2. Skriv i sökrutan in: kameramodell concert (Alltså exempelvis S100 concert) så bör du få rätt gott om träffar som ger en uppfattning om vad kameran kan, och huruvida det är "good enough" för er.

Vidare: om man fotograferar i JPEG läge så kan man nästan utgå ifrån att brusreduceringen KOMMER att göra att folk ser utsmetade ut och vitbalansen KOMMER att misslyckas grovt . Se exempelvis http://www.flickr.com/photos/oceanmind/6822555159/ Så jag rekommenderar att man plåtar i råformat och efterbehandlar.

By the way, hör av er om ni passerar stockholm nångång, jag plåtar gladeligen små osignade band utan kostnad! :) (Se exempel här: http://www.flickr.com/photos/janjohansson/sets/72157616183307843/ )

Är alltså Canon S100 ett bättre alternativ för oss än Canon G12 med tanke på dess högre ljuskänslighet?

BIldmässigt, ja troligen.

G12 har ju dock Optisk sökare. Den elektroniska sökaren på S100 kan bli lite svårarbetat i fientliga ljussituationer, men det är nog ett mindre problem.

Ah! Optisk sökare; vad är skillnaden? För en totalt oinvigd :)

Kollade på Flickr och sökte dels på G12 och S100 med sökord "concert".
Måste säga att jag blev imponerad av S100.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar