Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FX Helsvart Hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Granit999

Medlem
Hej!

Jag har fått tag på Canon Fx med svart överdel. Enligt Wikipedia och en samlare i USA finns det bara 2 kända exemplar av denna kamera i världen. Den är ganska sliten och ljusmätaren fattas. Den behöver gås igenom och rengöras och ev renoveras. Vet någon var man kan värdera denna kamera och var amn kan sälja den. Jag känner till Tradera. Något mer ställe???

Bilagor

• IMG_1218 (2).jpg
    IMG_1218 (2).jpg
    15 KB · Visningar: 546
Kolla med LP-Foto om dom kan serva den, sedan lägger du ut den på deras auktion eller på Ebay. Jag skulle gissa att du har större chans att få bra betalt för den om du säljer internationellt.

Skulle Canon ha tillverkat en av sina konsumentkameror i så få exemplar att endast 2 st återstår av svart variant? Mitt förnuft tillåter mig inte att tro att det kan vara på det sättet. Men säger inte emot.

Å andra sidan fanns det inte så många options i början av 60 talet, så det var nog inte riktigt en konsumentkamera på det sätt vi ser idag.
När jag köpte min 1963 tror jag det var, för min första lön så var inte urvalet så stort. Har för mej att det fanns någon modell utan ljusmätare... Min kompis köpte samtidigt en Minolta SR-7 med ungefär samma upplägg, kopplad ljusmätare. Sen fanns väl några andra märken, Topcon, Edixa mfl. Kan inte minnas att jag såg några svarta Canon hus överhuvudtaget.

MVh
Göran

Å andra sidan fanns det inte så många options i början av 60 talet, så det var nog inte riktigt en konsumentkamera på det sätt vi ser idag.
När jag köpte min 1963 tror jag det var, för min första lön så var inte urvalet så stort. Har för mej att det fanns någon modell utan ljusmätare... Min kompis köpte samtidigt en Minolta SR-7 med ungefär samma upplägg, kopplad ljusmätare. Sen fanns väl några andra märken, Topcon, Edixa mfl. Kan inte minnas att jag såg några svarta Canon hus överhuvudtaget.

MVh
Göran

Denna kamera är tillverkad i november 1965
Mvh
Göran

Att måla är lätt. Att måla så det ser ut som original är inte lika lätt, förstås. Speciellt inte om kameran redan är kromad undertill. Jag har bara sett kromade FX tidigare.

FX var Canons första spegelreflex avsedda för FL-objektiv, vilka medgav fokusering vid full öppning och smidig nedbländning till arbetsbländare vid exponeringen. FX hade dock inte strålgångsmätning, utan en separat mätare på kamerahuset. Den enklare modellen FP var en FX utan exponeringsmätare.

Första spegelreflexen med strålgångsmätning, varvid FL-objektivet fick bländas ner till arbetsbländare under själva mätningen, var Pellix.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar