Annons

Canon FT QL - hur ska ljusmätaren fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

Fairlane500

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag har problem(tror jag) med en Canon FT QL.

Efter att ha läst om zink/luft batterier här på Fotosidan, var jag idag iväg till Apoteket och köpte några för och se om man kunde få igång ljusmätaren på den.
Och det fick, och nu kommer problemet, den mäter hela tiden.
Som jag har fattat det hela så ska den bara mäta när man för spaken frampå kameran mot objektivet, eller...?

Batteriet jag köpte heter 675(AA675N6) 1,4V, det är lite mindre diameter än orginal så jag virade några varv med tejp runte det(dumt gjort?) för att få det lite större.
Vidare så sitter det ett FD objektiv på den, kan det påverka?

Någon som här som har några bra idéer om vad felet kan vara?
Eller ska det vara så??

Mvh Tomas

Den skall mäta hela tiden så länge strömbrytaren är på. Spaken du pratar om, är inte den till för att kontrollera skärpedjupet ?
Det var 30 år sen jag hade en sån kamera så jag kommer inte ihåg riktigt :)
Trevlig kamera är det i allafall, byggd som en tanks om jag inte minns fel.
FD objektiv är vad som gäller på den kameran.

Tydligen så mindes jag fel i allafall, spaken var tydligen till mätningen, men på min gammla F1'a var mätaren igång hela tiden i allafall :) så länge strömbrytaren var på.

Nu tror jag att jag börjar begripa hur det funkar.

Tack Daniel för länken.

Spaken frampå kameran är ingen strömbrytare till ljusmätaren som jag trodde utan en nerbländningspak.
Om jag hade haft ett FL objektiv som har "Pre-set aperture ring" så hade jag ställt in t.ex. bländare 5,6 och sen fört spaken åt sidan DÅ hade den bländat ned och mätt ljuset.
Nu har jag ett FD objektiv och den bländar ner direkt när man vrider på ringen, och då gör inte "ljusmätarspaken" någon nytta.
Och ljusmätaren ska nog vara igång hela tiden.

Vad tror ni? Är jag på rätt spår?

Mvh Tomas

Fairlane500 skrev:

Spaken frampå kameran är ingen strömbrytare till ljusmätaren som jag trodde utan en nerbländningspak.
Om jag hade haft ett FL objektiv som har "Pre-set aperture ring" så hade jag ställt in t.ex. bländare 5,6 och sen fört spaken åt sidan DÅ hade den bländat ned och mätt ljuset.
Nu har jag ett FD objektiv och den bländar ner direkt när man vrider på ringen, och då gör inte "ljusmätarspaken" någon nytta.
Och ljusmätaren ska nog vara igång hela tiden.

Såvitt jag vet är det så att nedbländningsspaken faktiskt fungerar som en strömbrytare till ljusmätaren också. Jag är tveksam till att ljusmätaren ska vara igång hela tiden bara för att du monterar ett FD-objektiv. Mig veterligen är det så att information om förvald bländare inte överförs till FT QL-huset, vilken glugg du än har monterad, således är enda möjligheten att göra en riktig exponeringsmätning att blända ner.

Jag provade precis med en FL-glugg och en FDn-glugg, och på båda är det så att ljusmätningen aktiveras först när jag bländar ner. Tyvärr har jag bara en FDn-glugg tillgänglig just nu, ingen FD, men jag tror inte det bör spela någon roll.

Hmmm... jag som trodde jag hade löst det.

Det lutar väl åt att det är nått fel på kameran ändå då.
Tackar för visat intresse.

En sista fråga bara.
Tror ni att det är skadligt för kamera om jag låter batteriet sitta kvar i kameran?
Alltså att ljusmätaren är igång hela tiden.
Om det inte är nån fara tänkte jag låta batteriet sitta i för och se hur länge det håller.

/Tomas

Fairlane500 skrev:

Tror ni att det är skadligt för kamera om jag låter batteriet sitta kvar i kameran?
Alltså att ljusmätaren är igång hela tiden.

/Tomas

Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna skada kameran. Det är inte ens säkert att det spelar någon större roll för hur länge batteriet håller, zink/luft-batterier har begränsad hållbarhet efter att luften fått tillträde och det är fullt möjligt att det är den avgörande faktorn för hur länge du kan använda det.

oehnner skrev:
Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna skada kameran. Det är inte ens säkert att det spelar någon större roll för hur länge batteriet håller, zink/luft-batterier har begränsad hållbarhet efter att luften fått tillträde och det är fullt möjligt att det är den avgörande faktorn för hur länge du kan använda det.

Du menar altså att batteriet skulle laddas ur lika snabbt, oberoende av belastning? Det ser jag som snudd på omöjligt, men man ska aldrig säga aldrig.

Fairlane500 skrev:
Hmmm... jag som trodde jag hade löst det.

Det lutar väl åt att det är nått fel på kameran ändå då.
Tackar för visat intresse.

/Tomas

Förmodligen är det ett fel som inte påverkar kamerans användbarhet i någon större utsträckning. Men jag kommer att ha sömnsvårigheter tills jag eller någon listigare lyckas klura ut vad felet beror på! ;)

p s

Visst är det en underbar kamera? Fick en FT QL med FL 50/1.8 och två Tamron-gluggar av min mamma för ett hyfsat antal år sedan, hon hade ropat in dem på auktion för en billig peng. Det blev kärlek vid första ögonkastet. FL 50:an tecknar nästan magiskt mjukt, förmodligen är det ett individuellt fel på just det exemplaret, men det gör det ju inte mindre charmigt!

Walle skrev:
Du menar altså att batteriet skulle laddas ur lika snabbt, oberoende av belastning? Det ser jag som snudd på omöjligt, men man ska aldrig säga aldrig.

Nej, men belastningen från ljusmätaren kan mycket väl vara så låg att det bara har marginell betydelse för batteriets livslängd. Jag är inte säker på att det är så, men med det lilla jag vet om zink/luft-batterier och den generationens ljusmätare så är det inte helt orimligt.

Jag är väl så nära en ft ql expert man kan komma (har 2 st) och så här fungerar dem

Den ena har ljusmätaren på hela tiden efter att man har satt i ett batteri, men när man ska mäta så använder man spaken på sedvanligt sätt för att blända ner till aktuell bländare så att mätningne blir korrekt.

På den andra så sätts mätaren igång först när du trycker ner spaken och då är det bara att vrida på lämplig kombination av ljus och tid.

Jag brukar då ha batterier i båda när jag använder dem frekvent, men vet jag att det inte kommer att bli på några veckor brukar jag plocka ur dem. Vet visserligen inte om det är någon skillnad med zinkluft men det kan jag inte tänka mig. Själv använder jag en adapter och sr44 batterier.

Kul att se att andra också gillar den här klassikern, det är alldeles för mycket digitalsnack här ;)

Lägger till att det är oavsett om det är ett fl/fd eller fdn objektiv, samtliga måste bländas ner, auto läget på fd/fdn funkar inte...

ogge skrev:

Den ena har ljusmätaren på hela tiden efter att man har satt i ett batteri, men när man ska mäta så använder man spaken på sedvanligt sätt för att blända ner till aktuell bländare så att mätningne blir korrekt.

På den andra så sätts mätaren igång först när du trycker ner spaken och då är det bara att vrida på lämplig kombination av ljus och tid.

Intressant...har du någon aning om vad det beror på att de skiljer sig åt? Om jag inte är helt ute och cyklar så fungerar standardversionen så att ljusmätaren sätts igång vid nedbländning. Vet du om kontinuerlig mätning var en variant vid leverans, eller om det är en senare ombyggnad, eller ett fel?

Tror att det är en modifiering vid något servicetillfälle, för precis som du säger så är det inte standard.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar