Annons

Canon fs4000us

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej, jag har ett stort projekt där jag digitaliserar tusentals diabilder.
Jag använder 2st Canon fs4000us.
Förr så använde jag alltid Canons eget filmvetenskap tillsammans med Photoshop. Det jag tyckte var att det dynamiska omfånget var så bedrövligt dåligt i kombination med diabilder som är så snäva i omfånget som dom redan är, såsom 100 asa-filmer.
Idag använder jag Vuescan, jag tycker att det blev ett lyft, bilderna ser bättre ut.
Just nu är flaskhalsen USB 1.
Tidigare har jag använt scsi porten. Det gick mångdubbelt mycket fortare att skanna så, jämfört med sega usbporten.
Dessvärre har jag inte kvar någon stationär dator som jag kan koppla in scsi kontrollerkortet i.
Vore det värt att leta upp en gammal beg dator på tradera i förhoppning om att den ska fungera till detta?

Att köpa en ny scanner känns ju inte som ett alternativ, då dessa är väldigt bra som dom är, kan jag känna.
Hur skulle ni ha gjort i det här läget?

Verkar ju vara just SCSI på scannern, så köp inte en för parallellport. Kanske något liknande denna?

Edit: Sedan vet man ju inte att det automatiskt blir snabbare än scannerns inbyggda USB.

Ja den skannar 4 bilder på en timme med usb 1, jag vill minnas att det tar ca 3 minuter per bild med scsi porten.

Jag har haft en Canon FS4000US men slängde den på tippen. Ville inte sälja den – skulle kännas pinsamt.

Mitt problem med Canon FS4000US var främst bandningen. Kanske var det mitt exemplar, men jag tvivlar.

Bytte sedan till Nikon Coolscan 4000. Idag tycker jag att det är nästan helt överlägset att foto av – det enda som inte är hundra är viss övertrålning från bakbelysningen vid fotografering av negativ.

Okej, så du upplevde bandning på din. Det lät ju tråkigt.
Igår når jag skannade kunde jag se att den ena skannern, som jag tidigare inte har använt kunde ha en linje precis ute vid kanten ibland, så den funderade jag på om den blandar en aning. Men den andra fs skannern har jag aldrig sett någon blandning ifrån

Jag tog tag i detta på två sätt nu. Jag beställde en beg dator på tradera för.400kr och hoppas att det ska fungera att skanna med scsi, som förr.
Sedan köpte jag en Minolta Scan Elit 5400 på Blocket, då kan jag använda firewire ihop med min Mac och Vuescan.
Så kan jag använda båda FS 4000 skannrarna till varsin dator och sedan Minoltan, så kommer jag upp i fart rejält. Det tar en evighet annars.

Jag har haft en Canon FS4000US men slängde den på tippen. Ville inte sälja den – skulle kännas pinsamt.

Mitt problem med Canon FS4000US var främst bandningen. Kanske var det mitt exemplar, men jag tvivlar.

Bytte sedan till Nikon Coolscan 4000. Idag tycker jag att det är nästan helt överlägset att foto av – det enda som inte är hundra är viss övertrålning från bakbelysningen vid fotografering av negativ.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar