Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon fs4000us

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej, jag har ett stort projekt där jag digitaliserar tusentals diabilder.
Jag använder 2st Canon fs4000us.
Förr så använde jag alltid Canons eget filmvetenskap tillsammans med Photoshop. Det jag tyckte var att det dynamiska omfånget var så bedrövligt dåligt i kombination med diabilder som är så snäva i omfånget som dom redan är, såsom 100 asa-filmer.
Idag använder jag Vuescan, jag tycker att det blev ett lyft, bilderna ser bättre ut.
Just nu är flaskhalsen USB 1.
Tidigare har jag använt scsi porten. Det gick mångdubbelt mycket fortare att skanna så, jämfört med sega usbporten.
Dessvärre har jag inte kvar någon stationär dator som jag kan koppla in scsi kontrollerkortet i.
Vore det värt att leta upp en gammal beg dator på tradera i förhoppning om att den ska fungera till detta?

Att köpa en ny scanner känns ju inte som ett alternativ, då dessa är väldigt bra som dom är, kan jag känna.
Hur skulle ni ha gjort i det här läget?
 
Verkar ju vara just SCSI på scannern, så köp inte en för parallellport. Kanske något liknande denna?


Edit: Sedan vet man ju inte att det automatiskt blir snabbare än scannerns inbyggda USB.

Ja den skannar 4 bilder på en timme med usb 1, jag vill minnas att det tar ca 3 minuter per bild med scsi porten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.