Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FD-objektiv, förstår inte

Produkter
(logga in för att koppla)

lagesson

Ny medlem
Hej! fick en äldre Canon kamera, AL-1 med 3st objektiv. Canon 50mm F1,4 S.S.C FD, Canon 28mm F2,8 FDn & ett Tokina 135mm 2.8 FD.

Jag undrar om det är något fel på linserna eller kanske kameran? När jag sätter på 28mm eller 135mm objektiven på kameran och vrider på bländaren så ändras sig inte ljusmätaren och bländaren är fullt öppen, dvs. lamellerna rör sig inte. När jag sätter på 50mm objektivet och ändrar på bländaren så ändras ljusmätaren och det blir mörkare i sökaren eftersom lamellerna då minskar bländaröppningen. Nån som har någon förklaring eller idé?

MVH

Nja, Canon kom ju med fullöppningsmätning i och med FD-objektiven i början av 70-talet, så det är självklart att bländaren inte skall gå igen när du vrider på bländarringen, bländaren skall vara fullt öppen till exponeringen, då den går ihop. Om ditt 50mm går ihop så är den antingen trasig eller så har du vridit en kromfärgad arm i själva fattningen på objektivet till sitt andra ytterläge, då går bländaren ihop efter hur du vrider bländarringen, men detta är inte normalläget.

FDn har inte den låsningsmöjligheten inbyggd i objektivet (kräver ett tillbehör), men det har FD 50 mm 1:1,4 S.S.C. Hur det är med piraten vet jag inte. Men det stödjer i alla fall teorin i svaret ovan.

Den kluriga armen sitter i så fall nertill i fattningen, och är formad lite som ett L.

och den låsformade armen skall fjädra, och sen när motståndet gör att den stannar, skall man fortsätta att trycka så den "klickar" över i läget där bländaren är i hop. På samma sätt krävs lite kraft för att få tillbaka den i det "fjädrande" normalläget. Det var ju 1985 jag gjorde detta senast, men har för mig att det var på det viset. För de som inte sett det, finns bild här.

http://www.mir.com.my/rb/photograph...ources/fdlenses/earlyfdlenses/50mmfd.htm#f1.4

och den låsformade armen skall fjädra, och sen när motståndet gör att den stannar, skall man fortsätta att trycka så den "klickar" över i läget där bländaren är i hop. På samma sätt krävs lite kraft för att få tillbaka den i det "fjädrande" normalläget. Det var ju 1985 jag gjorde detta senast, men har för mig att det var på det viset. För de som inte sett det, finns bild här.

http://www.mir.com.my/rb/photograph...ources/fdlenses/earlyfdlenses/50mmfd.htm#f1.4

Tack ska ni ha. Det stämde bra att man kunde flytta den låsformade armen på 50mm objektivet & nu så stänger inte bländaren när jag ändrar på bländarringen.

Den låsformade armen var i överläget dvs tvärtom mot bilden i länken som du bifogade här ovan. När man petade till armen for den hela vägen ner, men när man skulle föra upp den igen så kom ett motstånd som man kunde trycka förbi så det var tvärtom mot vad du beskrev ovan? Får testa & se om kameran fungerar också. Åtminstone 50mm objektivet ska väl vara bra om jag inte missminner mig?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar