Annons

Canon fd 55mm f1.2 s.s.c

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej. Jag tog en titt på canon fd 55/1.2 s.s.c.
Dom objektiven kan man hitta till en okej slant. Men om man ska ha samma optik med asfäriska linser så kostar den ca 40 000kr. Vad är skillnaden i bildkvalitet mellan versionerna?

Hej. Jag tog en titt på canon fd 55/1.2 s.s.c.
Dom objektiven kan man hitta till en okej slant. Men om man ska ha samma optik med asfäriska linser så kostar den ca 40 000kr. Vad är skillnaden i bildkvalitet mellan versionerna?

Du får lite bättre skärpa på full bländaröppning. Att göra asfäriska linser var väldigt dyrt förr. På senare år har priserna på "Asperical"-objektiven stuckit iväg rejält. L-objektiven är dock mer rimligt prissatta. Jag köpte nyligen ett FD 50/1,2L som presterar riktigt bra.

Du får lite bättre skärpa på full bländaröppning. Att göra asfäriska linser var väldigt dyrt förr. På senare år har priserna på "Asperical"-objektiven stuckit iväg rejält. L-objektiven är dock mer rimligt prissatta. Jag köpte nyligen ett FD 50/1,2L som presterar riktigt bra.

Aha då förstår jag! Jag tänkte att det måste ju vara något.

Värdet är upptrissat av galna konnässörer och samlare. Jag provade för några år sen det legendariska Noct-Nikkor 58/1,2 som betingar hiskeliga priser, och det var inte direkt imponerande. Särskilt inte jämfört med moderna objektiv, men givetvis var det riktigt fräsigt när det lanserades. Antar att Canongluggen är ungefär likvärdig.

De tidigaste objektiven med asfäriska linser var man tvungen att slipa för hand (!), så det är inte konstigt att de var apdyra redan som nya. Senare vidtog gjutning som ofta ger problem med "onion rings" i bakgrundsoskärpan. Detta börjar nu försvinna för att man förfinat tillverkningen, oklart om det är genom bättre gjutning eller slipning efter gjutning.

Att köpa dyra 55/1.2 gäller inte längre viktig. Förr fotade med filmrullar, så var det viktig med hög ljusstyrkan. I dag med CCD chip behövs inte dyra ljusstarka objektiv.

Men det korta skärpedjupet får man fortfarande. Om man nu använder det på full öppning, förstås.

Redan när objektiven var nya, typ runt mitten av 1970-talet, var FD 55 mm f/1,2 S.S.C. ASPHERICAL betydligt dyrare. Då var det förstås för att det var dyrare att tillverka.
Därför såldes också mycket färre än vad de sålde av FD 55 mm f/1,2 S.S.C., för att inte tala om exempelvis FD 50 mm f/1,4 S.S.C.
Så idag är de asfäriska nog mycket dyrare mest för att det finns mycket färre.

Tidningen Foto testade efterträdarna med nya fattningen 1981, ger en liten hint.

Bilagor

• 07C5DC4A-461F-4648-BD5A-0B2954605A2D.jpeg
    07C5DC4A-461F-4648-BD5A-0B2954605A2D.jpeg
    541.9 KB · Visningar: 46
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar