Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FD 50/1,2 + adapter, bättre än 50mm 1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

KloN

Avslutat medlemskap
Har hamnat i en sits där jag själv äger ett Canon EF 50 mm 1.8, men har möjlighet att skaffa fram ett äldre, mycket äldre, 50 1.2 FD? Detta passar ju inte på min 30D, men det finns adapterringar.

Hur vore uppsättningen 30D med ett 50mm 1.2 och ring jämfört med 30D och 50mm 1.8?

Jag har ingen som hellst erfarenhet av äldre modeller objektiv, och adapterring är inget jag har använt mig av tidigare.

Är objektivet dugligt eller ska jag bara ge upp tanken?
 
Konkret hade jag nog kört på 50/1.8 eller om plånboken tillåter 50/1.4
Om du dock är väldigt sugen på 50/1.2 och kan tänka dig att ha helt manuellt hade jag nog satsat på Nikons variant, denna kan du köra på Canon-kameror utan att behöva tänka på att ha en korrektionslins mellan glugg och sensor för fokus till oändligheten (detta är något som krävs på FD).
 
Jag har ägt ett Nikkor 50mm 1.2 som jag köpte splitter nytt från Ebay.

Sammanfattning:

Blänadare:
1.2 Oanvändbart.
1.4 Oanvändbart, omöjligt att skilja de två bländarstegen åt.
2.0 Skarpt. Lite dålig kantskärpa men det upplevde aldrig jag som ett problem. Fotade alltid på bländare 2.0
2.8 KNIVSKARPT.

Efter några månader började bländaren kärva och oskärpan blev oktagonal istället för cirkelrund. SKITFULT!

Slutsats:

Köp Canons 1.4 variant istället.

Eller så kan jag rekommendera de gamla Pentax-objektivet Auto-Takumar 55mm/1.8 + m42-adapter. Knivskarpt redan vidöppet och otroligt vacker oskärpa. På min Nikon går det dock inte fokusera på oändligheten, men det kanske går på en Canon, vet ej.
 
Hej !

Har ett Olympus OM 50 1,4 , något mjukare på 1,4
sen väldigt skarpt.
Lite fel att skriva så här eftersom vad man anser bra varierar.
Kanske återkommer med exempel.

OM Zuiko 50 1,8 är inte alls lika bra.

OM Zuiko 50 3,5 Macro väldigt skarpt i maroområdet , blir sedan
slaget av 50 1,4

Obs att detta är med Canon 40D, med FF kan ev resultatet bli annat

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.