Annons

Canon EX EE

Produkter
(logga in för att koppla)

Swewoody

Medlem
Hej!

Min far har en Canon EX EE kamera från slutet 60 början 70-talet nångång ,och nu udrara jag vilka sorters objektiv som passar på denna+

han har bara ett 50mm till den som suttit på sen han köpte den och nu vill han att jag kollar runt och ser om det finns fler till hygglit prisatt utöka sin arsenal med.

han fick nytt intresse sen jag köpte min DSLR :)

Mvh Peder
 
Tackar så mycket för hjälpen.

Det var inte mycket som fanns , så det verkar inte vaa mycket att göra, hittade en 95mm på ebay, men dom ville ha $70 +frakt så jag tror inte han är intresserad .
Ska kolla på blocket lite med.

Får försöka få honom att köpa en dslr istället :)

Mvh Peder
 
Verkligen udda konstruktion med "halva" objektivet inbygt i kameran, och utbytbar "frontlins". Första gången jag ser något liknande :)
 
har heller aldrig sett detta med "halva objektivet" som byttes, blev smått överaskad när han började skruva bort främre delen av linsen ;)

Mvh Peder
 
Jag känner (eller rättare sagt kände, för han lever inte längre) en person som hade en Canon EX Auto på den tid när jag köpte min första Canonkamera.
Hos Canon ansåg man att slutartiden var den variabel som påverkade bilderna mest, och därför ville man ha en automatisk spegelreflex med tidsförval och bländarautomatik. Den första kameran som direkt kunde klara detta var Canon EF, om den användes med de då ganska nya FD-objektiven. Jag ville också ha bländarautomatik, och köpte därför just denna Canon EF, istället för Nikkormat EL, som var alternativet med slutartidsautomatik. Multiautomatik på kamerorna hade ingen hört talas om då.
Det gick även att få bländarautomatik med Canon F1, om den utrustades med en Servo EE-sökare, men det var en ganska klumpig lösning. Inte var den billig heller.

Nåväl, för att få ihop en spegelreflex med bländarautomatik innan FD-serien presenterades kom Canon med EX EE. Då satt bländaren i den fasta delen av optiken, så den behövde inte några utbytbara överföringar. Därmed gick det att få till fullöppningsmätning och bländarautomatik.
Den EX Auto som jag refererade till ovan var en efterföljare, som bland annat fick blixtautomatik (CAT) och ytterligare ett linselement, för 125 mm brännvidd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.