Annons

Canon EX 430EX vs Sigma EF-500 DG SUPER!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
1. Hur mycket behöver man det extra ledtalet hos Sigman?

2. Stroboskopeffekt, är det användbart?

3. Byggkvalitet dessa emellan?

4. Möjlighet att ställa blixtstyrka, smidigt på bägge?

5. Kan Sigman ingå i ett system med ex. flera Canon blixtar och bibehålla full TTL?

6. Vilken är tystast? Vill inte ha nåt pipljud!

Kommer säkert på nåt mer, men vi börjar med detta...

Tacksam för åsikter!

Frågorna kan egentligen bara besvaras av dig själv, eftersom man inte vet hur/vad du fotograferar. Men...

1. Inte alls
2. Ja, det är ju användbart om du har för avsikt att ta sådana bilder, jag har aldrig använt det. Men så är jag kanske inte heller någon representativ talare för gruppen "blixtfotografer"
3. Canons är bättre
4. Ja
5. Nej, inte mig veterligen, man kan t.ex. inte styra den med Canons trådlösa ST-E2 sändare.
6. Vet inte hur 430EX är.. 580EX som jag har piper lite då och då.

Hade valt Canons, funderar på att köpa en sådan som komplement till min 580EX.

En sidonotering... Jag ser att Sigmas priser har gått upp. Jag tänkte beställa en andra Sigma idag men priserna hade gått upp med några hundralappar...

Typiskt...

Men jag skulle vilja korrigera Jesper. Sigma går att använda tillsammans med Canon blixtar som ETTL master i alla fall. Eftersom jag lånade en kompis 420EX så kunde jag inte prova Sigman som slav men jag tror att den fungerar som E-TTL slav också. Jag provade den en gång för länge sedan med en 580EX och TROR att jag hade Sigman som slav, men minns inte riktigt hur det var.

--jalle

Tack för svaren!

Men, det här med stroboskopeffekten. Är det främst användbart vid rörliga motiv eller vad? Jag tänkte att det kunde ha nåt att göra med om man vill ta en bildserie med många bilder /sec. Men det har inte nåt med det att göra eller?

Tack Jarl för förtydligandet. Då är det bara med ST-E2 som Sigman inte fungerar.. lite konstigt.

Magnus: Stroboskopeffekten används oftast i kombination med lång slutartid för att frysa ett händelseförlopp. Helst bör man då ha en mörk bakgrund.

Används inte stroboskopfunktionen också när använder korta slutartider, eller är det en annan funktion som finns även på Sigman?

Det finns två olika typer av stroboskopfunktion.

Den ena finns för att brinntiden på blixten skall bli lång så att man kan synka på korta tider.

Den andra typen är en långsammare blinkning som gör att man kan frysa flera moment av en rörelse. Alla blinkningar fyras av under en exponering och resulterar i att t ex en viftande arm avbildas i varje läge som sammanfaller med ett blixtblink. Som på dansgolvet alltså.

Vilken Sigman har vet jag dessvärre inte, men skulle gissa på det sistnämnda eftersom Sigma kallar det för stroboskop. Den förstnämnda typen brukar kallas för saker som "high speed sync". Och så har jag för mig att Jeppe har blixten också, så han borde ju ha koll.

Ok, den funktionen som fryser en rörelse i varje steg kan jag klara mig utan.

Men High-speed sync, har inte Canon blixten det också? Är inte det att blixten vid nedställd styrka klarar av att användas på samtliga slutartider?

mange78 skrev:
Ok, den funktionen som fryser en rörelse i varje steg kan jag klara mig utan.

Men High-speed sync, har inte Canon blixten det också? Är inte det att blixten vid nedställd styrka klarar av att användas på samtliga slutartider?

Jo, så är det, och Canonblixten har det (åtminstone 580EX) - jag vet inte hur det är med Sigman. Frysfunktionen tror jag inte det är många som använder så ofta oavsett blixttillverkare ;)

Sigma har såväl High Speed Sync som "multi flash" som det heter på engelska. Från manualen om Multi flash.

"While the shutter is open, the flash will fire repeatedly. By doing so a series of images of the subject will be exposed in one frame. A dark background with a bright subject shows more effectively in this mode. It is possible to set the firing frequency between 1Hz and 199Hz. Up to 100 flashes can be fired continuously. The maximum number of flashes varies, depending on the flash guide number and firing frequency settings."

Givetvis en av dessa funktioner som jag aldrig har använt mer än att prova att den fungerar. High Speed Sync fungerar också och den har jag använt lika mycket:)

--Jalle

Kan förövrigt rekommendera Canon 430 ex. Tål det mesta. Var t.ex. ute med den i en och en halv timmes regn utan något skydd (hade plastpåse över kamera och objektiv) och den klarade det utmärkt.
Foten oroade jag mig för att den skulle gå av när ja fotade i höjdformat. Men den håller bättre än den verkar.

JalleS skrev:
Sigma har såväl High Speed Sync som "multi flash" som det heter på engelska. Från manualen om Multi flash.

"While the shutter is open, the flash will fire repeatedly. By doing so a series of images of the subject will be exposed in one frame. A dark background with a bright subject shows more effectively in this mode. It is possible to set the firing frequency between 1Hz and 199Hz. Up to 100 flashes can be fired continuously. The maximum number of flashes varies, depending on the flash guide number and firing frequency settings."

Givetvis en av dessa funktioner som jag aldrig har använt mer än att prova att den fungerar. High Speed Sync fungerar också och den har jag använt lika mycket:)

--Jalle

Ok, ja jag misstänkte väl att det var en nyttig funktion ;-)!

Sigman har ju som sagt gått upp i pris. Innan denna prishöjning var den ett säkert kort för mig, men nu när det bara skiljer ca 400 kr blir det nog Canons ändå. Byggkvaliten och funktionen ihop med andra Canonblixtar får nog avgöra.

JalleS skrev:
Men jag skulle vilja korrigera Jesper. Sigma går att använda tillsammans med Canon blixtar som ETTL master i alla fall. Eftersom jag lånade en kompis 420EX så kunde jag inte prova Sigman som slav men jag tror att den fungerar som E-TTL slav också. Jag provade den en gång för länge sedan med en 580EX och TROR att jag hade Sigman som slav, men minns inte riktigt hur det var.

--jalle
Är du säker att den fungerar i E-TTL läge som slav. Sigman kan du ställa in som optisk slav, då triggar den på vilken annan blixt som helst. Men med det trådlösa systemet kan du ju balansera blixtljuset via masterenhetens styrning samt att den mäter med förblixt precis som den satt på kameran. Jag har inte hört att det skulle fungera, därimot den manuella optiska slaven är ju en funktion som Sigma har men inte Canon.

Ja...

Däremot så finns det lite glitchar som gör att ibland så överexponeras bilden. Men detta kan ev berott på att jag körde med "grupp C". Då finns det ju risk för överexponering, vilket jag lärde mig efteråt.

Sigmans manual är bland det värsta som jag har sett och det var först efter mitt exeperiment som jag fick tag på en Canon manual och begrep hur man skulle använda de olika grupperna.

--jalle

Damocles skrev:
Är du säker att den fungerar i E-TTL läge som slav. Sigman kan du ställa in som optisk slav, då triggar den på vilken annan blixt som helst. Men med det trådlösa systemet kan du ju balansera blixtljuset via masterenhetens styrning samt att den mäter med förblixt precis som den satt på kameran. Jag har inte hört att det skulle fungera, därimot den manuella optiska slaven är ju en funktion som Sigma har men inte Canon.

JalleS skrev:
Ja...

Däremot så finns det lite glitchar som gör att ibland så överexponeras bilden. Men detta kan ev berott på att jag körde med "grupp C". Då finns det ju risk för överexponering, vilket jag lärde mig efteråt.

Sigmans manual är bland det värsta som jag har sett och det var först efter mitt exeperiment som jag fick tag på en Canon manual och begrep hur man skulle använda de olika grupperna.

--jalle
Jag har haft en Sigma EF-500 DG super i ett halvår som fungerat riktigt bra. Köpte för några veckor sedan en till för trådlös TTL-styrning. Det har dock inte fungerat alls. De få gånger slavblixten utlöses så blir det rejält överexponerat.
Har vänt mig till ScandinavianPhoto där jag köpte blixten som ska ta kontakt med Ziegerteknik (har hållt på i en vecka). Börjar bli rejält trött på Sigma (och Ziegerteknik...och ScandinavianPhoto) efter mina senaste inköp (Sigma 30/1.4).

Jag höll också på att bli vansinnig med Sigman och Canonblixten när jag experimenterade men fick till det till sist. Det var ganska mycket överexponeringar till en början, helt plötsligt så fungerade det.

En sak som jag lärde mig är att placera inte slaven i grupp C (eller 3 som det heter på Sigma), då riskerar du att få överexponeringar.

Ett tips är att ladda hem Canons 550EX manualen från denna sida och läsa igenom avsnittet om trådlös E-TTL. Detta kapitel är tjockare än hela Sigmas manual (Nu vet jag inte om jag ska skriva :-( eller :)

http://www3.canon.de/pro/bda/fot/bli/

Men som sagt, jag har ännu inte köpt någon slavblixt. Funderar på att låna kompisens Canon en gång till först.

--jalle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar