Advertisement

Annons

Canon EOS5+VG-10 - VS - Minolta 800SI+VC-700

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle_Holmberg

Guest
Vilken bör jag köpa?

Minolta Dynax 800 SI Hus + Batteripack VC 700 + 28-80 f/3.5.Alla papper och kartong! Kamera och tillbehör i perfekt skick! 4500:-

Canon EOS-5 + VG-10 (Vertical Grip) 6 år gammal ca:100-120 rullar Mycket bra skick! 4.900:-

Vilken ät prisvärd och vilken är bäst av de två?

Fast jag själv har en EOS5 med VG-10 så skulle jag nog rent spontant säga Minoltan. Den är nog mest prisvärd i varje fall... Sen vad optiken gäller så har nog Canon ett något större begagnatutbud samt USM och IS...

Äger en Minolta 800si med vertikalgreppet och tycker den är kanon, det enda man saknar är spegeluppfällare. Men den har väl inte eos5:an heller?

Med tanke på att EOS5an är den överlägset stryktåligaste av dom båda (du kan knacka spik med den... har jag gjort!) så är den i längden den mest prisvärda.

Fundera över funktionerna på de båda. Tycker själv att det är lättare att använda funktionerna på canon... med det är en smaksak.

Tobbe-77 skrev:
Äger en Minolta 800si med vertikalgreppet och tycker den är kanon, det enda man saknar är spegeluppfällare. Men den har väl inte eos5:an heller?

Jodå... bara det att den inte är riktigt äkta... 2 eller 10 sekunder innan exponering.

Att knacka i spik är väl inte att rekommendera, jag hade i varjefall inte gjort det med min 5:a..

5an är snabbare, tystare och har enligt mig ett bättre handhavande. Minoltan är vad jag hört suverän till blixtarangemang, går trådlöst utan adaptrar bl.a. Samt att den kan kopiera in exponeringsdata i kanten på negget om jag inte minns fel.

Canon har ett större system att bygga på, och minolta har än så länge inget digitalt hus så den dan du vill byta till digitalt ligger väl Canon bättre till om du byggt på dig en liten objektivsamling. Men man vet aldrig, minolta kanske släpper nåt snart.

Själv skulle jag tveklöst välja Canon.

Utan tvekan 800:an, dels är den i bättre skick enligt frågeställaren, dels har den lagring av exponeringsdata (inte i kanten utan i minnet),vanliga batterier i handgreppet(vet ej om 5:an har det) tillräckligt stort utbud av begagnade linser, inga samarbetsproblem mellan hus och piratlinser, inga kända problem med inställningsratten som en del 5:eek:r verkar ha..trådlös blixtstyrning, möjlighet att ha tre egna inställningar i minnet..trevlig att hålla i och logiskt placerade knappar.
mvh/gunte..

Eos5 vs Minolta

Jag är nybliven ägare til en EOS 5 med vg10 och det är en helt suverän kamera som pallar för en väldans massa. Härlig att hålla i och suverän känsla i den och med logiskt placerade knappar precis som Gunte säger att 800an har.Måste jag säga ögonstyrning som jag precis fattat hur det funkar. Det är kanonbra
Jag måste säga eos5!!!
ett utmärkt köp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar