Annons

Canon eos350d och sigma objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
för nypris kolla tex
www.scandinavianphoto.se
www.cyberphoto.se

begagnat
http://www.fotosidan.se/classifieds/
www.blocket.se

i övrigt gäller luskande och letande som vanligt.

Om du nu skulle köpa ett 70-200 4L kan du ju sälja ditt 80-200

L otiken är "top of the line" hos canon. Man tjänar på det i längden och skulle du inte ha råd efter resan att behålal det kan du sälja det utan förlust, kanske tom göra vinst om du fick ett bra pris!

Jag anser att åker man på en sådan resa så skall man ha bra bilder med sig hem! inte varje dag man sticker till afriaks vildmarker...

Tyvärr tänker många tvärtom, dom vill ha en liten smidig kamera med sig som helst ska vara stor som en atom på eras resor, jag skulle tänka precis tvärtom. Jag skulle packat det beästa jag hade och smidigheten hade kommit långt ner på rangordningen
 
jag vill ha bra bilder med mig hem
har en liten minolta skitkamera som knappt duger på krogen=)

vill föreviga det så jag kan lägga lite extra stålar på kameran... kollade blocket på ett sånt objektiv å det fanns inget än.. men det dyker kanske upp...

Nu kommer min ovisshet in igen... hur mhycket extra zoom ger den där ringen på 200mm objektivet?

Kalle_B skrev:
för nypris kolla tex
www.scandinavianphoto.se
www.cyberphoto.se

begagnat
http://www.fotosidan.se/classifieds/
www.blocket.se

i övrigt gäller luskande och letande som vanligt.

Om du nu skulle köpa ett 70-200 4L kan du ju sälja ditt 80-200

L otiken är "top of the line" hos canon. Man tjänar på det i längden och skulle du inte ha råd efter resan att behålal det kan du sälja det utan förlust, kanske tom göra vinst om du fick ett bra pris!

Jag anser att åker man på en sådan resa så skall man ha bra bilder med sig hem! inte varje dag man sticker till afriaks vildmarker...

Tyvärr tänker många tvärtom, dom vill ha en liten smidig kamera med sig som helst ska vara stor som en atom på eras resor, jag skulle tänka precis tvärtom. Jag skulle packat det beästa jag hade och smidigheten hade kommit långt ner på rangordningen
 
Ilves skrev:
jag vill ha bra bilder med mig hem
har en liten minolta skitkamera som knappt duger på krogen=)

vill föreviga det så jag kan lägga lite extra stålar på kameran... kollade blocket på ett sånt objektiv å det fanns inget än.. men det dyker kanske upp...

Nu kommer min ovisshet in igen... hur mhycket extra zoom ger den där ringen på 200mm objektivet?

telekonvertern? ingen extra zoom, men du får en brännvidd på 200x1.4, dvs 280mm.
Ett tips är att kolla efter grejer på ebay.de
 
ta 200 x 1,4=280

Du får ungefär ett 100-280 5.6L objektiv.

70-200 4L objektiven är mycket eftertraktade och ägare säljer gärna ine sinda exemplar.. så det är till o leta ordentligt...
 
hmm ok men brännvidden på kameran e la 1,6 eller? fattar jag fel? plussas det då?



Måste bara tacka för alla tålmodiga svar på mina knäppa frågor:)

Kalle_B skrev:
ta 200 x 1,4=280

Du får ungefär ett 100-280 5.6L objektiv.

70-200 4L objektiven är mycket eftertraktade och ägare säljer gärna ine sinda exemplar.. så det är till o leta ordentligt...
 
jao.. eftersom sensorn inte är en fullstor så har du sk brännviddförlägnng på din kamera. Då blir det alltså 100 - 280 x 1.6 :)

160-450/5.6L allt över 400mm räknas som supertele.... så räknat utifrån en analog kamera eller en fullstor sensor så har du ett enormt tele objektiv...
 
Såg nu att du skulle iväg om ett år först.. trodde du skulle iväg nu snart...

Jobba som en gris och ät nudlar varje dag, variera dig med knäckebröd :)

sedan kan du köpa ett 400 5.6L objektiv! kostar inte så förfärligt massa pengar...

då har du helt plötsligt ett 900mm objektiv! med 1,4 konvertern... då kan du sitta i en hydda o plåta myror 50 km bort.. slipepr du bli uppäten av lejon...!

Eller så köper du ett 600mm... osv osv :)
 
Ja asså egentligen så det där stora objektivet kan man ta sen... bara kollar läget nu typ

men jag lägger inte 10 lax på ett ojektiv=) det känns lite väääl mycket kanske.
 
jao.. det var bara ett skämt.. men som sagt.. ett begagnat 70-200 är nog ett av dom bästa köpen du kan göra...
 
Du kan ju kolla efter begagnade Sigma eller Tokina 400mm 5.6, dom går på ebay lite då och då för <400€ (Iaf Minoltavarianterna)
 
okok... ska hålla utkik.
men då vet jag lite alternativ.

tackar så mycket för alla tips.

kollar in senare å ser om det e någon som inte håller med er;) hehe

Må väl!
 
Ilves skrev:
men jag lägger inte 10 lax på ett ojektiv=) det känns lite väääl mycket kanske.

Hehe, så tänkte jag oxå en gång i tiden, men jag åkte dit för nån månad sedan..... Det var dock en engångsföreteelse!

Skämt åsido, ett Canon L är aldrig ett dåligt köp och du får betydligt mer skärpa på ett 70-200 med 1,4x än du får med sigma 70-300.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.