Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos350d och sigma objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilves

Aktiv medlem
Hej
Ska iväg på en resa till sydafrika till nästa vår och vill ha med mig en bra kamera.

350d känns bra till ett vettigt pris.
Men så e det där med objektiven också.
sigma har ett 70-300mm eller va det e för runt 2 lax.

Hur pass mycket är 300mm har ingen erfarenhet alls så jag har inget å dra någon paralell imellan.

Vill ju gärna kunna zooma in ett lejon eller en elefant långt bort.

Kom gärna med tips och funderingar angående kameran och objektivet. Min ekonomi är rätt begränsad som ni kanske förstår.

Tillägas kan är att jag har två EF objektiv minn inte helt vilka mm det är men ett e iallafall från 85-200 å ett upp till 85. så man kanske kan skippa det där lilla i lenspacken och få ner priset lite å lägga det på ett bättre större objektiv?


Tacksam för svar!

Henrik
 
Alltså.. på grund av brännvidder och ljusstyrka så är det svårt att göra super telen ála teleskop/kikar modell.

Fotografera ett lejon kan du göra med ett 300mm men du måste fortfarande vara gansak nära. Nu är allt relativt och jag vet inte hur stort du vill att lejonet ska vara, men (nu höftar jag bara) antag att du vill ha med ett helt lejon i bilden men inte så mycket mer, tråkig bild men skitsamma, då får du nog vara på kasnke 50m avstånd?... något sådant skulle jag gissa...kanske närmre tom...
 
Ilves skrev:
Hej
Ska iväg på en resa till sydafrika till nästa vår och vill ha med mig en bra kamera.

350d känns bra till ett vettigt pris.
Men så e det där med objektiven också.
sigma har ett 70-300mm eller va det e för runt 2 lax.

Hur pass mycket är 300mm har ingen erfarenhet alls så jag har inget å dra någon paralell imellan.

Vill ju gärna kunna zooma in ett lejon eller en elefant långt bort.

Kom gärna med tips och funderingar angående kameran och objektivet. Min ekonomi är rätt begränsad som ni kanske förstår.

Tillägas kan är att jag har två EF objektiv minn inte helt vilka mm det är men ett e iallafall från 85-200 å ett upp till 85. så man kanske kan skippa det där lilla i lenspacken och få ner priset lite å lägga det på ett bättre större objektiv?


Tacksam för svar!

Henrik

Jag har ett Sigma 70-300 APO super Macro zoom. OM det är det du syftar på och jag får nog hålla med föregående talare att om du på LÄNGRE avstånd ska kunna få hela lejonet att täcka bilden...då kan det bli lite knappt. Men räknar man på 300mm brännvidd och 1.6X faktor (EOS 350D) så har du 480mm brännvidd....(12-13X zoom?)
Sen har du en MKT bra upplösning på 350:n och du har god marginal att kunna beskära bilden för att få ut lejonet ur bilden med bibehållen skärpa...om du tar med RAW vill säja.
 
Re: Re: Canon eos350d och sigma objektiv?

JKay skrev:
Jag har ett Sigma 70-300 APO super Macro zoom. OM det är det du syftar på och jag får nog hålla med föregående talare att om du på LÄNGRE avstånd ska kunna få hela lejonet att täcka bilden...då kan det bli lite knappt. Men räknar man på 300mm brännvidd och 1.6X faktor (EOS 350D) så har du 480mm brännvidd....(12-13X zoom?)
Sen har du en MKT bra upplösning på 350:n och du har god marginal att kunna beskära bilden för att få ut lejonet ur bilden med bibehållen skärpa...om du tar med RAW vill säja.
70-300 är "4.2x Zoom"...

Har du råd så kanske du skulle satsa på en 50-500 eller 170-500 från Sigma.
 
Har själv varit i Sydafrika med 20D och sigmat 70-300. Som brännvidd tycker jag nog att det räcker hyfsat även om man inte ska räkna med att kunna fylla bilden med lejon på jättelångt avstånd. Tyvärr har jag inte provat på just lejon eftersom de höll sig undan för oss. :) Har dock provat på elefanter, noshörningar och impalor mm.

Ett problem är dock skärpan. Sigmat är inte superskarpt i 300mm-läget och ju längre bort motivet är desto mjukare blir skärpan. På nära håll är det dock inget stort problem.

Om sigmat räcker beror till stor del på hur "kräsen" man är med skärpa och dyl.

mvh
Marianne
 
Re: Re: Re: Canon eos350d och sigma objektiv?

Anddje skrev:
70-300 är "4.2x Zoom"...

Har du råd så kanske du skulle satsa på en 50-500 eller 170-500 från Sigma.

[OT mode on]
Men..hur kommer det sig att min fuji S5500 med 10X zoom har motsvarande ca 310mm brännvid då?
[/OT mode off]
 
Re: Re: Re: Re: Canon eos350d och sigma objektiv?

JKay skrev:
Men..hur kommer det sig att min fuji S5500 med 10X zoom har motsvarande ca 310mm brännvid då?

för att den har 31mm i vidvinkelläget.

X Zoom säger inget om något, x zoom = längsta brännvidd/kortaste brännvidd, ett 18-70 är 3.8x zoom t.ex.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Canon eos350d och sigma objektiv?

Anddje skrev:
för att den har 31mm i vidvinkelläget.

X Zoom säger inget om något, x zoom = längsta brännvidd/kortaste brännvidd, ett 18-70 är 3.8x zoom t.ex.

Ahaaa... *rodnar*
Trodde det va 10X zoom av objektet man fotar.... :-S
 
ok tack för alla snabba svar =)

har nog inte riktigt pengar till ett 500 objektiv.. det får nog vänta.

Bör man ha ett till objektiv som ingår i lenspacket upp till 55 eller det funkar även me 70-300 objektivet för typ porträtt?
 
Ett 70-300 passar ypperligt till porträtt förutsatt att du har stora utrymmen att placera modellen i..

Däremot ska du tänka på at vid porträtt så är skärpa och andra optiska kvaliteter av yttersta vikt... Eftersom det blir sådana närgågna bilder så syns alla fel på ett objektiv ganska enkelt... :(
 
Ilves skrev:
ok tack för alla snabba svar =)

har nog inte riktigt pengar till ett 500 objektiv.. det får nog vänta.

Bör man ha ett till objektiv som ingår i lenspacket upp till 55 eller det funkar även me 70-300 objektivet för typ porträtt?
Brännviddsmässigt fungerar det till porträtt, men skärpa mm. är väl inte det bästa, ska man fota mycket porträtt skulle nog jag iaf välja en fast 85mm eller nåt, 50 funkar med och är mycket billigare.
 
Då är två objektiv ett måste

Nej för då bör man ha två objektiv med sig ner?
Ett till kvällarna och resturangbesöken och det stora till safari å äventyren?

Vill ju slippa skräp på sensorn vid byte av sensor.
 
vet inte riktigt så billigt som möjligt =)

Är en massa andra grejer som måste handlas in till resan så man får tyvär kompromissa lite.

Medans jag funderar smärtgränsen kan du berätta va du har i tankarna.
 
Re: Då är två objektiv ett måste

Ilves skrev:
Nej för då bör man ha två objektiv med sig ner?
Ett till kvällarna och resturangbesöken och det stora till safari å äventyren?

Vill ju slippa skräp på sensorn vid byte av sensor.
Skräp på sensorn är det ingen fara för bara för att man byter objektiv, sålänge man inte gör det mitt i öknen när det blåser, det är snarare något som kommer med tiden lite då och då. Ta med en blåsbälg så är det lugnt.
 
Det jag tänkte är som så:

canon 350D är ett givet val, där fingarar vi inget :)

Ang objektiv. Du ska göra kanske ditt livs resa samtidigt som du ahr lite knapert med stålar. Men du vill endå ha ett mångisidigt objektiv.

Jag rekomenderar följande:
canon 350D
70-200 4L begagnad
1x4 converter
+ 18-55?

Med 70-200 + converter får du bra brännvidd, det negativa är att du får lite taskigare bländare, 5,6

men du får o andra sidan tip top kvalitet som kommer räcka länge!
 
okok det va ju också en tanke...
Jag har ju två ef objektiv ett 85-200... tror du det funkar?

vad ligger det där 70-200 4L på i pris beggad?

Och hur e det me autofokusen på de där telekonvertrarna? hört att ibland så försvinner autofokusen?

För isf kanske man kunde köpt en 1x4 converter till sigmaobjektivet?

Kalle_B skrev:
Det jag tänkte är som så:

canon 350D är ett givet val, där fingarar vi inget :)

Ang objektiv. Du ska göra kanske ditt livs resa samtidigt som du ahr lite knapert med stålar. Men du vill endå ha ett mångisidigt objektiv.

Jag rekomenderar följande:
canon 350D
70-200 4L begagnad
1x4 converter
+ 18-55?

Med 70-200 + converter får du bra brännvidd, det negativa är att du får lite taskigare bländare, 5,6

men du får o andra sidan tip top kvalitet som kommer räcka länge!
 
Ilves skrev:
okok det va ju också en tanke...
Jag har ju två ef objektiv ett 85-200... tror du det funkar?

vad ligger det där 70-200 4L på i pris beggad?

Och hur e det me autofokusen på de där telekonvertrarna? hört att ibland så försvinner autofokusen?

För isf kanske man kunde köpt en 1x4 converter till sigmaobjektivet?
En telekonverter tar ljus, en 1.4x ca ett bländarsteg och en 2x ca 2 steg, så med en 70-200 4L får du största bländare 5.6 med en 1.4x telekonverter, med sigmat och 1.4x TC får du bländare 8, och jag vet inte hur det är med canon, men minolta börjar få svårt med autofokusen vid största bländare 8 nånstans har jag för mig, det går, men inte så bra, förutom minolta 500 8 spegeltele då. Dessutom blir skärpan på det redan "dåliga" sigmaobjektivet ännu sämre.
 
shit det här e överkurs:) hehe
jobbigt att man måste kompromissa med antigen det ena eller det andra...

Kalle Bexelius: vad kostar allt utom det beggade objektivet på ett ca? gärna var för sig så kan jag plussa ihopa det sen:) även va det där objektivet kostar beggat.
 
Ilves skrev:
shit det här e överkurs:) hehe
jobbigt att man måste kompromissa med antigen det ena eller det andra...

Kalle Bexelius: vad kostar allt utom det beggade objektivet på ett ca? gärna var för sig så kan jag plussa ihopa det sen:) även va det där objektivet kostar beggat.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010079769

lägg till en 1.4x TC, orginal Canon ca 3500, Pirat Sigma ca 2000kr, finns ännu billigare piratgrejer från t.ex. Kenko, sen om man köper begagnat så blir det ännu billigare ändå.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=43745
Tror inte du hittar något billigare än det, men tänk på att du får vad du betalar för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.