ANNONS
Annons

Canon EOS300D + Sigma UC

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Har ett problem...
Jag har precis köpt mig en Canon EOS300D. Sen längre tillbaks i tiden har jag ett Sigma 70-210 f/4-5,6 UC Macro.

Sigma objektivet fungerar utmärkt tills jag försöker öka bländartalet, då får jag err99 i displayen.

Har någon annan haft detta problemet? Vad jag vet så finns det ingen nyare firmware än v1.1.1, isåfall så hade man ju kunnat testa att uppdatera den.

I övrigt.. hur bra är detta objektivet? Vart ligger det i pris?

..jämfört med Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 som följde med kameran så känns det ju mycket stabilare och mindre plasigt! Hur mycket skiljer sig optiken i dessa två?
 
Hallå,
Jag har haft samma problem med mina Sigmaobjektiv i kombination med EOS-300D.
Gör så här:
Leta reda på ett företag som heter Zieger Teknik och ligger i Linköping. De har hand om servicen på Sigmaobjektiv och kommer gratis att uppgradera dina objektiv så att det funkar med ditt nya hus.
Ring upp dem och hör efter hur du ska göra med objektiven.
Jag la helt enkelt mina objektiv i en kartong och postade dem till Zieger Teknik. De uppgraderade objektiven och skickade tillbaka dem med Schenker.

Lycka till!
/D
 
Ablo skrev:
En fråga till... är du nöjd med objektivet efteråt.. kommer du ihåg vad det kostade...?

Jag har inte samma Sigmaobjektiv som du utan två andra, jag vet alltså inte hur kvaliten är på det objektiv du har.
Problemet med err99 uppkom dock med båda mina Sigmaobjektiv så det är med all sannolikhet en uppgradering du behöver göra.
Om du funderar på att köpa ett nytt objektiv istället för att uppgradera det du har (något jag antar eftersom du frågar hur kvaliten är) så skulle jag ändå uppgradera det eftersom det inte kostar något (förutom fraktkostnaden till verkstan) utan betalas av Sigma som någon form av goodwill.
Ett annat tips är ju att kolla recensionerna här på fotosidan för att få reda på vad andra tycker om ditt objektiv.
 
Jag har pratat med Tura Scandinavia. Zieger hade inte service på sigma längre... Tyvärr så går det ej att uppgradera eftersom just det Sigma objektivet som jag har är för gammalt... :eek:/

Man får väl ta att det inte går att blända ner.. går ju trotts allt att använda ibland fastän man är begränsad...
 
Vilken otur!!!
Jag köpte iofs min EOS300D för ett år sedan och då var det inga problem, Zieger Teknik ordnade det hela gratis. Då sa de ingenting om att vissa objektiv inte går att uppgradera men det kan säkert stämma att för gamla objektiv inte är uppgraderingsbara.
Du kan ju alltid ringa Zieger ialla fall och höra efter direkt med dem om det går och vad de tar betalt för att fixa det.

De Sigmaobjektiv jag har är:
Sigma 28-105mm f/2.8-4.0 Aspherical
Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super

28-105 är rätt hyfsat måste jag säga och det är också det som sitter på mest hela tiden.
70-300 är väl ingen jättehöjdare direkt trots att det känns välbyggt och robust. Området ovanför 250mm är relativt oskarpt men används ju inte så ofta av mig ändå så det spelar ingen större roll.
Kitobjektivet som följer med är ju inte så roligt direkt...
Det har en extremt plastig kvalite och är ju inte speciellt skarpt heller...

Skulle tro att du kommer bli helt vansinnig på att använda ditt objektiv om du bara får err99 så fort du försöker ändra en inställning.
Mitt tips är att du utreder huruvida du kan få det hela åtgärdat först. Om det inte går att fixa så säljer du ditt Sigmaobjektiv och köper ett nytt. Tror som sagt att du kommer att bli vansinnig på err99...

Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.