Annons

Canon EOS1000F?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dekoratören

Avslutat medlemskap
Hej!

Är ny här och har lite frågor ang. min kamera (En Canon EOS 1000 F med ett objektiv 35-105).Jag började på fotokurs häromdagen och då märkte jag att min kamera nog snart var rena stenåldern. Är den bara "skit"? Nåja, den inhandlades iallafall begagnad -96 så den har ju några år på nacken. Jag tycker iallafall om den och den duger ett tag till. Såg att det fanns två Canon 300 men att den ena har ett V efter. Vad betyder det och är det och vad är skillnaden? Någon som har den ? Bra/dålig?

KRAM
Alde

Skillnaden mellan din EOS1000 och en EOS300 är ganska marginell. De har närmast identiska funktioner. 300 har fler fokuspunkter och inbyggd blixt men ska du 'byta upp' dig av någon anledning ska du nog kika på andra modeller.
Din kamera är ganska bra och duger långt.
Har du gott om pengar skulle jag nog föreslå att du köper ett bra objektiv eller två innan du byter kamerahuset.

Alde skrev:
Hej!
Jag började på fotokurs häromdagen och då märkte jag att min kamera nog snart var rena stenåldern. Är den bara "skit"?

Givetvis är den inte bara skit. När det gäller kameror spelar åldern verkligen ingen roll, däremot en massa andra saker. Själv använder jag en kamera från mittan av 70-talet och en från tidigt 80-tal. EOS 1000F borde uppfylla de krav man ställer på en kamera som nybörjare/nästan nybörjare. Lägg pengarna på bra objektiv istället!

Hanna!

Fotografera på med din 1000f och strunta i att jämföra dig med dina "fotokursares" utrustning. Till syvende och sist är det resultatet som räknas.

Jämförelsevis tror jag ju inte att du spelar bättre golf med det senaste PING-setet för 15.000.- än vad du gör med en normal nybörjarutrustning.

VH

Gunnar P.

Har själv en EOS 1000F, en EOS 500N och en EOS 30, tycker gott du kan ha den ett bra tag till. När du senare ser hur/om ditt intresse växer kanske du vill uppgradera lite av en rad olika anledningar ("måste ha prylar begäret" och snabbheten var mina främsta orsaker)
Egentligen har 1000F alla funktioner du behöver.

Hade den i många år innan jag bytte och det är inte kameran som är avgörande för bildresultatet.
Börja med den och kommer du fram till att du saknar någon funktion som du bara måste ha, om du tex skall fota mycket sport, kan du byta upp dig då.

//Jocke

Eos 300 är en modell som funnits i ett antal år. Utnämd till bästa kamera i flera tidskrifter. Eos 300v är efterföljaren och gjorde sin debut hösten -02.
Själv är jag också ganska ny när det gäller foto. Har en eos 300, tyckte inte att tusenlappen extra för 300v var prisvärdt.
Det är bättre att lägga krutet på objektiv, stativ och blixt. :))

Tackar, Tackar!

Vad glad jag blev för alla Era bra svar, TACK! Är så glad att jag hittat denna sida, verkar jättebra...känner mig verkligen som en nybörjare bara men det måste man ju oxå vara någongång!!

KRAM
Alde

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar