Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS RP

Produkter
(logga in för att koppla)
Eos RP är en relativt liten och smidig kamera med bra ergonomi.

Det låga priset beror på att Canon plockat sensorn från Eos 6D Mark II. Nackdelen med det är att Canon snålade när de tog fram sensorn.

Därför har sensorn lite äldre teknik som inte ger största möjliga dynamiska omfång. Detta märks främst om man ljusar upp skuggorna kraftigt vid råfilskonverteringen med bilder tagna på lågt ISO.

Om dynamiskt omfång är viktigt så är Eos R en bättre kamera.

Autofokusen är rätt snabb och väldigt precis. Men det går åt mycket processorkraft till autofokusen och därför är serietagningshastigheten låg. Ingen kamera för att fota sport och djur i rörelse med, med andra ord.

Som ett insteg in i Canons spegelfria fullformatsvärld fungerar Eos RP bra om man får ett bra pris. Har sett dem för ca 10 000.

Senast ändrad:
RP är en bra instegskamera för den som vill ta ett första steg in i den spegelfria världen, med begränsad budget. Sensorn är ett arv från 6D mkII och är inte av modernaste snitt, men det går att leva med för ganska många.

Edit: Nu hann Magnus F skriva exakt det jag tänkte skriva, så jag stoppar här. Sammanfattningsvis är RP mycket kamera för pengarna, för den som behöver en bra brukskamera och inte suktar efter det allra senaste i prestanda och finesser. Min fru har en RP och hon tar utmärkta bilder med den. Hon gillar storleken och den låga vikten. 🙂

Senast ändrad:
Jag har fotat med RP sen april 2020. Det jag framförallt uppskattar är att det är en lätt fullformatskamera! Och jag får tillgång till hela Canons objektivsortiment, inte minst de nya RF-objektiven. RP som jag har tillsammans med RF 24-104 L är en väldigt väl fungerande kombination.
Men visst kan man vilja ha IBIS och en lite modernare sensor även om den som är funkar bra. Filmfunktionen är väl inte bäst i världen, me jag filmar nästan ingenting.
Så jag rekommenderar gärna RP! Men jag undrar samtidigt om Fröderberg, som säkert har inside information, vet om RP kommer att få en uppgradering nån gång eller om Canon kommer att lansera något annat lätt fullformatshus. Finns det några signaler?

Senast ändrad:
Det går ju en hel del vilda rykten om att Canon är ute efter att lansera en R kamera för under 10,000 kr i lanseringspris. Vilket borde ersätta RP.

Ett exempel:

Det där ryktet säger någon gång under 2022. Men med dagens läge på elektronik där nästan inget tillverkas i tid så är ju frågan om inte Canon får skjuta på sina planer... Om det ens finns några.

RP verkar vara en trevlig kamera annars! Jag gillar budget modeller även om det är synd att kalla en produkt för över 10,000 för budget. Men allt är relativt.

En svag punkt är att om man gillar att filma så beskär 4K läget något ohyggligt( faktor av ca 1,70), så vill man ha en billig FF 4K kamera så behöver man titta vidare då sensorytan som används inte är långt ifrån M43 och då försvinner vitsen lite. 1080 läget verkar bra dock!

Eos RP är en relativt liten och smidig kamera med bra ergonomi.

Det låga priset beror på att Canon plockat sensorn från Eos 6D Mark II. Nackdelen med det är att Canon snålade när de tog fram sensorn.

Därför har sensorn lite äldre teknik som inte ger största möjliga dynamiska omfång. Detta märks främst om man ljusar upp skuggorna kraftigt vid råfilskonverteringen med bilder tagna på lågt ISO.

Om dynamiskt omfång är viktigt så är Eos R en bättre kamera.

Autofokusen är rätt snabb och väldigt precis. Men det går åt mycket processorkraft till autofokusen och därför är serietagningshastigheten låg. Ingen kamera för att fota sport och djur i rörelse med, med andra ord.

Som ett insteg in i Canons spegelfria fullformatsvärld fungerar Eos RP bra om man får ett bra pris. Har sett dem för ca 10 000.
Tack för ditt svar! Verkar ju rätt vettig med andra ord!

RP är en bra instegskamera för den som vill ta ett första steg in i den spegelfria världen, med begränsad budget. Sensorn är ett arv från 6D mkII och är inte av modernaste snitt, men det går att leva med för ganska många.

Edit: Nu hann Magnus F skriva exakt det jag tänkte skriva, så jag stoppar här. Sammanfattningsvis är RP mycket kamera för pengarna, för den som behöver en bra brukskamera och inte suktar efter det allra senaste i prestanda och finesser. Min fru har en RP och hon tar utmärkta bilder med den. Hon gillar storleken och den låga vikten. 🙂
Samma till dig! Tack!

Jag har fotat med RP nu sen april 2020. Det jag framförallt uppskattar är att det är en lätt fullformatskamera! Och jag får tillgång till hela Canons objektiv, inte minst de nya RF-objektiven. RP tillsammans med RF 24-104 L är det en väldigt väl fungerande kombination.
Men visst kan man vilja ha IBIS och en lite modernare sensor även om den som är funkar bra.
Så jag rekommenderar gärna RP! Men jag undrar samtidigt om Fröderberg, som säkert har inside information, vet om RP kommer att få en uppgradering nån gång eller om Canon kommer att lansera något annat lätt fullformatshus. Finns det några signaler?
Tack för svar! Vad jag förstår är det en "budgetkamera" med fullt användbar som en FF!

Det går ju en hel del vilda rykten om att Canon är ute efter att lansera en R kamera för under 10,000 kr i lanseringspris. Vilket borde ersätta RP.

Ett exempel:

Det där ryktet säger någon gång under 2022. Men med dagens läge på elektronik där nästan inget tillverkas i tid så är ju frågan om inte Canon får skjuta på sina planer... Om det ens finns några.

RP verkar vara en trevlig kamera annars! Jag gillar budget modeller även om det är synd att kalla en produkt för över 10,000 för budget. Men allt är relativt.

En svag punkt är att om man gillar att filma så beskär 4K läget något ohyggligt( faktor av ca 1,70), så vill man ha en billig FF 4K kamera så behöver man titta vidare då sensorytan som används inte är långt ifrån M43 och då försvinner vitsen lite. 1080 läget verkar bra dock!
Tack för svaret! Både bra och dåligt är ju att det "alltid" kommer något bättre framöver! Men hur länge ska man vänta? Det kan ju i värsta fall ta upp till ett år innan något nyare dyker upp.

Jag har haft en RP sedan 2019. Gick från en APS-C kamera och är överlag nöjd med bytet.

Det enda jag jag kan störa mig på är batteritiden. Får sällan mer än 3-400 exponeringar innan det börjar blinka. Men har man inget mot att ha några extra med sig så..

Tycker mycket om min Canon RP, främst för att den är lätt att ta med samt att det är en "full frame" kamera. Den har en mycket bra pekskärm och det är lätt att ta sig fram i menyerna. Bildkvaliteen är inget att klaga på, har också använt och haft andra Canon kameror som 5D mk1, mk3, Canon R. Det beror så klart på vad du fotar och hur du framkallar dina digitala filer. Om du har Canon EF gluggar så funkar dom bra med adapter. Tidigare Canon blixtar funkar fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar