Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS M2

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det en ny adapter som släpps tillsammans med kameran för EF-S?

Eller är den tidigare bra, tillräckligt bra?

(Hoppas på att första modellen sjunker ytterligare.)

Jag funderar över beslutet att INTE sälja denna i Europa och USA. Sänder det ut negativa signaler om att Canon själva inte tror på produkten fullt ut. Kanske inte ens EF-M som system då vidvinkelzoomen tydligen inte heller säljs i USA.

Sen att jag personligen gärna hade sett att denna modell fått dual-pixel-sensorn från 70D är en annan historia...

Beslutet grundar väl sig på att västerlänningar inte kommer köpa denna produkt i samma utsträckning då det är olika trend i Asien och resten av världen. Samma anledning till varför kamerorna heter olika. I asien heter en serie Kiss medan vi kallar den Rebel. De släppte ju en liten vit EOS i Asien också som heller inte kommer till europa.

/Stefan

Jag funderar över beslutet att INTE sälja denna i Europa och USA. Sänder det ut negativa signaler om att Canon själva inte tror på produkten fullt ut. Kanske inte ens EF-M som system då vidvinkelzoomen tydligen inte heller säljs i USA.

Sen att jag personligen gärna hade sett att denna modell fått dual-pixel-sensorn från 70D är en annan historia...

Knepigt att den inte fick sensorn från 70D, som jag uppfattade som tydlig proof-of-concept för en "riktig" EOS M. Kanske just därför de inte släpper den i EU. De inser kanske att utan välfungerande AF och andra funktioner som befintliga EOS-kunder i EU förväntar sig skadar den varumärket mer än den breddar det egna utbudet.

Om det nu inte är en ännu vassare AF-motor än 70D:s dual pixel-lösning i denna, men de har ju brandat den som en rak uppgradering av gamla M: "Hybrid CMOS AF II". Uppgifterna finns att det ska ge mer än dubbelt så snabb AF jämfört med EOS M (*biter i läppen för att inte skämta om två gånger noll*).

Tycker Canons hantering av M-systemet fram till nu varit beklämmande. Finns nog många EOS-fotografer som önskar sig ett litet, kompatibelt, system som kombinerad backup och komplement. Men Canon verkar ffa sikta på asiatiska kvinnor som målgrupp för hela systemet.

Vi får väl se om det blir bättre nu. Det ger sig när testexemplaren börjar trilla ut.

Sensorn är densamma som i 100D, vilken har rätt hyfsad AF i live view. 70D:s DPAF är enligt Canons egna siffror 30% snabbare.

http://cweb.canon.jp/eos/lineup/m2/features-speedy.html halvvägs ner finns en film som jämför M2 med en uppdaterad M. Tydlig förbättring, även om jag inte tycker att M är så värst slö heller där.

Din uppfattning om vilka målgruppen är är helt korrekt.

Live view i 100D är helt ok, så det verkar lovande.

AF-videorna tar jag med en stor nypa salt. Uppställningarna handlar om relativt korta förflyttningar i bra ljus, där de bästa klippen valts ut av Canon själva.

Kan dock inte låta bli att tro att det finns en marknad i EU och Asien för en "EOS M1 X", sensorn från 70D i ett G1 X-liknande hus. Samt ett par lite roligare små fasta objektiv, och cashback på EF-adapter.

(Fast Canon har ju troligtvis rätt i att antalet kvinnor i Asien förmodligen är fler än antalet befintliga EOS-entusiaster som kan tänka sig att investera i ett andra hus :0))

Bra att den verkar ha 1080/25p och därmed är Europa-anpassad trots att den inte ska säljas här.
Man kanske ska slå till och importera en vit, så den ser ut som en billig enkel anonym kamera också.

Visst hade jag hoppas på mer, och gärna en "M1X" som nån i tråden nämner, men är priset rätt blir det nog en import för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar