Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 7D vs Nikon D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

tompa86

Aktiv medlem
Funderar på uppgraderng av min kamerautrustning och har tittat på canon eos 7d samt nikon D300s, men vilken är att föredra?

Har en Sony A200 i dagsläget så vilken jag väljer så gör jag en rejäl uppdatering, men vill veta för och nackdelar mellen dessa 2 kamerorna.
 
Själv har jag 7D, men det beror på att jag har Canon sedan tidigare.
Ska jag bortse från det skulle jag vilja påstå att de är likvärdiga, även om det inte alls är identiska.
Gå och känn på dem Själv anser jag att Nikons ergonomi är som ett militärt flygplan från 1941. Andra tycker de är de bästa som finns. Bara du kan avgöra vad du gillar.
 
Själv har jag 7D, men det beror på att jag har Canon sedan tidigare.
Ska jag bortse från det skulle jag vilja påstå att de är likvärdiga, även om det inte alls är identiska.
Gå och känn på dem Själv anser jag att Nikons ergonomi är som ett militärt flygplan från 1941. Andra tycker de är de bästa som finns. Bara du kan avgöra vad du gillar.

Var nere och kände på båda två och måste säga att 7D var mycket skönare att hålla i så därför lutar det åt en sådan just nu men finns det något annat som ger fördel till Nikon? mer än priset som är lite billigare
 
Öppna frågor

Är inte så noga med märke. Men tror att andra faktorer är viktigare än märkesval. Båda kemerorna är nog likvärdiga även om jag kör Nikon själv. Viktigare är nog vilka objektiv du kör och om du av något system kan ha nytta av om någon kompis kör samma system.

Mvh

Magnus
 
Är inte så noga med märke. Men tror att andra faktorer är viktigare än märkesval. Båda kemerorna är nog likvärdiga även om jag kör Nikon själv. Viktigare är nog vilka objektiv du kör och om du av något system kan ha nytta av om någon kompis kör samma system.

Mvh

Magnus

Helt enkelt sagt så är dom mer eller mindre identiska vad gäller bildkvalitet samt batteritid och allt annat utom att det är olika märken , så kan jag alltså gå på vilken som är skönast att handskas med.
 
Fundera på vilka objektiv du vill ha. Många är likvärdiga men ibland kan det skilja. Nikon har litet dåligt med objektiv i mellanläget, objektiv som från Canon är bland det bästa som finns. Canon har också fler objektiv med IS/VR. Canons 70-200/4 är en riktigt dräpare och där står Nikon utan, det närmaste du kan komma är väl 70-300/4,5-5,6 som iofs är bäst just från 70-200 men ljussvagare. Det finns säkert fler. Själv kör jag Nikon, bl a en D300, och trivs bäst med det.

/FW
 
Funderar på uppgraderng av min kamerautrustning och har tittat på canon eos 7d samt nikon D300s, men vilken är att föredra?

Har en Sony A200 i dagsläget så vilken jag väljer så gör jag en rejäl uppdatering, men vill veta för och nackdelar mellen dessa 2 kamerorna.
Får man fråga varför A550 eller A850 inte kan komma ifråga? Högklassiga kameror.

Du har väl A-objektiv redan?
 
Får man fråga varför A550 eller A850 inte kan komma ifråga? Högklassiga kameror.

Du har väl A-objektiv redan?

A550 har jag inte kollat på, ska nog göra detta men A850 hade bara 3 bilder/sek och 7D hade 8 bilder/sek vilket jag uppskattar då jag kommer fota mycket motorsport och fartbilder osv
 
A550 har jag inte kollat på, ska nog göra detta men A850 hade bara 3 bilder/sek och 7D hade 8 bilder/sek vilket jag uppskattar då jag kommer fota mycket motorsport och fartbilder osv

7d er et meget-meget bra og ganske solid kamera. Muligens det beste på markedet pr dags dato. D300/D300s er også meget bra kamera. Skiller ikke mye. Ta på de, og kjøp det som tiltaler deg mest.
 
A550 har jag inte kollat på, ska nog göra detta men A850 hade bara 3 bilder/sek och 7D hade 8 bilder/sek vilket jag uppskattar då jag kommer fota mycket motorsport och fartbilder osv

A850 är en fullformatkamera med samma 24 Mp sensor som D3x har därför (liksom D3x) inte lika snabb som tex 7D. Gör du lägre upplösning, så är det snabbare, och även upplösningen 11 Mp är hög.

Väljer du A550 (som är APS-C som 7D) så är hastigheten 7 b/s. samma som 7D har.
Båda är utmärkta kameror, men har du redan objektiv med A fattning då Sony är högsta grad intressant.
Och Sony hus är billigare, mycket billigare, A850 är i pris jämförbar med APS-C värstingar, medan A550 i pris är jämförbar med instegsmodellerna.
 
A850 är en fullformatkamera med samma 24 Mp sensor som D3x har därför (liksom D3x) inte lika snabb som tex 7D. Gör du lägre upplösning, så är det snabbare, och även upplösningen 11 Mp är hög.

Väljer du A550 (som är APS-C som 7D) så är hastigheten 7 b/s. samma som 7D har.
Båda är utmärkta kameror, men har du redan objektiv med A fattning då Sony är högsta grad intressant.
Och Sony hus är billigare, mycket billigare, A850 är i pris jämförbar med APS-C värstingar, medan A550 i pris är jämförbar med instegsmodellerna.

7d har 8,3 bilder pr sec
 
Funderar på uppgraderng av min kamerautrustning och har tittat på canon eos 7d samt nikon D300s, men vilken är att föredra?

Har en Sony A200 i dagsläget så vilken jag väljer så gör jag en rejäl uppdatering, men vill veta för och nackdelar mellen dessa 2 kamerorna.

Ser du på specsen så är 7d bättre. Högre upplösning, mer fps.. enligt forum å tester så får du bättre kvalite på hd-filmning. Har också sett tester där den ska ha vunnit på minst brus, men som andra säger de är ganska likvärdiga, och i de testerna jag såg kunde jag själv inte avöra vilken bild som var bäst..

Had jag inte haft nikonprylar så hade nog gått för en 7d
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.