Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 760D Zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

YippieKaey

Medlem
Tjena! Är i princip totalt nybörjare när det kommer till foto så om frågan som följer är korkad ber jag om ursäkt. Men såhär är det:

Var ute idag och såg en fågel, zoomade in på den och det blev ganska snyggt. Tog kortet, när det sen visades i displayen hade inte zoomen följt med, bilden var alltså utzoomad. Har ingen aning om varför det är så. Kameran är en Canon EOS 760D och linsen är EF 50mm f/1,8 STM , behöver jag köpa nån speciell lins för att kunna zooma eller har jag råkat komma åt nån inställning på auto eller nåt sånt? Läser manualen men hittar inget om detta.

Tacksam för era svar:)
 
EF 50mm f/1,8 STM är ett fast objektiv, d.v.s. det har ingen zoom. Bara en brännvidd, 50mm. Det du troligtvis har gjort är bara zoomat in i sökarbilden på displayen (Live View). Det påverkar inte bilden i slutändan.

För att kunna zooma behöver du ett zoom-objektiv. De benämns med ett brännviddsintervall, t.ex. 10-22mm (vidvinkelzoom), 18-55mm (normalzoom) eller 70-300mm (telezoom).
 
Tack Erland! Är på en halvtight budget just nu så köpte en s.k superzoom. Tamron 18-200mm f/3,5-6,3 Di II VC. Den duger nog till en början. Tack för tipsen!
 
Lycka till. När du sen provat ett tag kommer du också att upptäcka att rätt brännvidd för fågel är ungefär 200 mm längre än den som sitter på kameran, oavsett vad den är.
 
Haha. Kan föreställa mig det. Fågel är turligt nog inte det enda jag kommer fota. Men kan gott tänka mig att det alltid behövs nya prylar.
 
För nästan samma peng får du en Canon EF-S 55-250.
Den har lite längre brännvidd och är skarpare på längst brännvidden. Nackdelen är att du måste byta objektiv när du vill ta bilder med lite kortare brännvidd.
/Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.