Annons

Canon eos 650D eller 700D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Velar lite vid köp av en ny kamera och skulle gärna vilja höra lite åsikter om det är värt att lägga till ca. 2000kr och köpa 700D istället 650D. Finns det verkligen så mycket att vinna på ifall man köper 700D? (speciellt i videosammanhang). Har förstått att många är skeptiska till 700D och att den är väldigt lik 650D..

Tacksam för åsikter och hjälp! ;)

Vad jag läst om skillnaderna så hadde jag valt 650d .Men ska du slå till redan nu så har Cyberphoto 60d för 4995kr

Hej! Velar lite vid köp av en ny kamera och skulle gärna vilja höra lite åsikter om det är värt att lägga till ca. 2000kr och köpa 700D istället 650D. Finns det verkligen så mycket att vinna på ifall man köper 700D? (speciellt i videosammanhang). Har förstått att många är skeptiska till 700D och att den är väldigt lik 650D..

Skillnaderna mellan 650D och 700D är minimala och därför kommer 650D utgå ur sortimentet. 600D kommer att finnas kvar.

700D kommer att säljas med en ny och bättre version av 18-55 mm IS. Den nya heter 18-55 mm IS STM.

http://www.fotosidan.se/cldoc/canon-eos-700d-ersatter-650d.htm

köp 60 d istället mycket mer kamera för pengarna

Eller 600D + 18-55 för 5500:-.
Skillnaden mellan alla tre, 600D/650D/700D är verkligen små.

Så, håller med annars att 60D med det priset verkligen är prisvärd. Som en 650D men större, robustare, bättre kontroller och i övrigt något bättre på allt (utom möjligtvis sensorn, som nog är typ samma i alla fyra).

Spelar ingen roll, så länge som du ser till att få med (eller köpa separat) 18-55 STM objektivet.
Med tanke på att du nämnde video....
Så ta bästa pris för kombinationen!

Jag misstänker att just det som är förbättrat från 650D till 700D är autofokusen vid filmning. 700Ds sensor har fått fler fasdetektorer. Jag vet inget om det, eftersom filmning inte intresserar mig, så hur stor skillnad det är... men möjligen kan det vara värt att undersöka närmare.

I övrigt verkar kamerorna mycket identiska. För filmning bör du absolut ha STM objektiv, och för just 18-135, så är STM varianten nog bättre för stillbilder också. Det är lite mer oklart för 18-55.

60D kan du nog glömma, om det är filmning du är ute efter. 70D, som nog släpps nån dag detta året, däremot...

60D kan du nog glömma, om det är filmning du är ute efter. 70D, som nog släpps nån dag detta året, däremot...

Om grundfrågeställning är 650D eller 700D så är det nog på gränsen till att man kan glömma alla dessa för filmning. Men, men, det är ju bara halvsanningen. Det beror ju lite på vad man vill filma.

Alla DSLR och även de populära "spegellösa DSLR" som ibland förspråkas är knöliga att filma med.

Själva har jag primärt min 60D att ta stillbilder med. Men jag filmar också en del, främst scener med min 8-16-vidvinkel. Då ställer jag in bilder manuellt och tar upp ljud med min Roland R-26.

Det är inte lika snabbt och intuitivt som när jag filmar med nån av mina Sony HVR-Z1, men 60D får jag vidvinkelbilder som jag inte enkelt kan få med Sonykamerorna.
Skärpan ställer jag manuellt, även med videokamerorna. Enda gången jag kör automatisk skärpa är på barnen, och där fungerar den så bra med HVR-Z1 att det är mitt första val.

Största problemet vid filmning av rörliga motiv är "rolling shutter"-problemet med 60D (och sannolikt även 650D och 700D). Ingen av dessa är egentligen skapta för att filma rörliga motiv och endast filma motiv som inte rör sig.

Senast ändrad:
Jag förstår att jag inte i närheten kan nå samma resultat som en videokamera. Men för bekvämligheten och pengamässigt hade en systemkamera varit bra eftersom jag behöver byta ut min gamla.

Det jag framfört allt vill film är bl.a. lite cross, dragracing och hästhoppning (ute). Min egna slutsats har blivit att det borde vara bättre att köpa 650D/700D inkl. STM-objektiv + extern mic istället för att köpa en kamera och på det en videokameran för kanske runt 3000 spänn. Det är så att säga på hobby nivå och för att lära mig mer. En förutsättning kan ju vara att ha okej grejer...

Av allt man kan välja att filma med en systemkamera måste väl ändå dragracing vara nåt av det som passar sämst, med tanke på fenomenet "rolling shutter". Eller har jag fattat nåt fel här?

Av allt man kan välja att filma med en systemkamera måste väl ändå dragracing vara nåt av det som passar sämst, med tanke på fenomenet "rolling shutter". Eller har jag fattat nåt fel här?

Jag vill helt instämma med dig. Men det är ju inte politiskt korrekt att använda CCD-kameror utan rolling shutter-problem numera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar