Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 600D, Tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

Razputin

Ny medlem
Hejsan!

Är nybörjare inom fotografi och jag har nu under ett antal veckors tid kollat runt på internet efter en bra systemkamera som skulle passa mig och har efter mycket om och men kommit fram till att jag ska införskaffa mig en Canon EOS 600D. Jag har nog läst de flesta recensioner på internet om den, läst väldigt mycket forumtrådar och känt på den i butik (och den passar mig väldigt bra i handen i.o.m. att jag har rätt små händer och för att jag ska resa mycket med den och föredrar då en mindre kamera). Känner att det är den rätta kameran för mig helt enkelt. Priset ligger också på en nivå som jag kan känna mig ganska nöjd med ändå.

Nu har jag då bestämt vilken kamera jag ska införskaffa mig, men det är resten som känns lite tveksamt och därför skulle jag jättegärna vilja ha hjälp av er lite mer kunniga med detta.

Objektiv: Jag pratade med han i butiken om olika objektiv samtidigt som jag klämde på kameran men måste säga att jag inte blev så mycket klokare utav det så vänder mig till er!
Det jag kommer fotografera mest är: Landskap, städer, kyrkor, tempel, ruiner och människor (Inte så mycket porträtt utan mer överblickande bilder). Sen kommer jag säkerligen fotografera familjemiddagar, familjeaktiviteter, solsemestern med polarn o.s.v. men dessa är mindre viktiga. Fokus ligger på landskap och det jag nämnde efter det!
Vilket objektiv kan ni rekommendera? (Vill inte ha dom som man får med kameran i.o.m. att alla säger att dom inte riktigt klarar av att ta så bra bilder som man kan få ut av kameran).
Telezoom.... vidvinkel.... normal? Vad rekommenderar ni? Allround men som ändå funkar utmärkt för mina ändamål. Skulle gärna vilja ha konkreta tips och länkar till objektiv som ni kan rekommendera. Pris: 0 - 4500? Föredrar att ha ETT objektiv nu i början iallafall så kan man skaffa sig fler senare.

Kameraväska: Vad kan ni rekommendera när det kommer till kameraväskor? Som nämnt tidigare så kommer jag åka mycket utomlands och fotografera så gärna en väska som klarar av väta, regn, värme bra. Vilket märke är att föredra? (Är det som Canon och nikon, alltså ingen större skillnad eller gör vissa märken betydligt bättre väskor än andra?)
Här har jag väl egentligen inte satt en prisgräns men inte allt för dyr. Föredrar också axelremsväska till att börja med som är lätt att bära omkring på och där man får upp kameran fort. Gärna konkreta exempel och länkar till väskor här också.

Minneskort: Vad för hastighet behövs? Hur mycket minne? Hur många minneskort?
Ska till exempel åka en vecka till Skottland i höst och kommer förmodligen inte ha tillgång till en dator att lasta av bilderna i och tömma korten, hur mycket tror ni kommer behövas då för att rymma en veckas fotande? Inte satt prisgräns.

Stativ: Har egentligen ingen kunskap inom stativ. Vad ska man tänka på när det kommer till stativ? Hur mycket kostar ett bra stativ?
Stativ är något som jag kanske kommer köpa men förmodligen inte till en början iallafall så skulle vara bra att ha lite kunskaper tills den dagen kommer ;).

Det är väl egentligen det jag kan komma på nu på rak arm som jag kan tänkas behöva. Är det något jag glömt som kan vara bra att ha med sig ut när man fotar (Även utomlands då)?
Nu blev ju den här texten ruskigt lång men hoppas ni har ork att ge mig lite tips och köpråd.

Skulle även va kul med lite egna erfarenheter och synpunkter om du ÄGER en Canon EOS 600D. Är du nöjd med kameran?

Behöver er hjälp!! :)
/Matte
 
Jo nu när du säger det så verkar det ganska vettigt. Har blivit avskräckt från kitgluggarna men det kanske är bra att börja så.

Skulle det isåfall vara detta paket?

Canon EOS 600D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS II...... för 7990kr på cyberphoto?
Vad står 18.55 och vad står 3,5-5,6 för om du ska använda lätta ord ;)?

Sen ingår det väl inte ett minne i det paketet? Vilket minne ska man köpa till då? Förslag?
 
Jo nu när du säger det så verkar det ganska vettigt. Har blivit avskräckt från kitgluggarna men det kanske är bra att börja så.

Skulle det isåfall vara detta paket?

Canon EOS 600D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS II...... för 7990kr på cyberphoto?
Vad står 18.55 och vad står 3,5-5,6 för om du ska använda lätta ord ;)?

Sen ingår det väl inte ett minne i det paketet? Vilket minne ska man köpa till då? Förslag?

Ja, det är paketet du behöver. Paketgluggen 18-55 har varit dålig hos Canon förr, men det är inget problem längre. Du kan tryggt köpa den.

18 resp 55 är brännvidden i mm och beskriver hur stor bildvinkel du får (dvs hur mycket du "får med"). Detta är ett väldigt lagom omfång.

3.5 resp 5.6 är litet värre att beskriva men betyder vilken största ljusöppning objektivet har. Det påverkar hur mycket ljus som släpps in och hur suddig bakgrunden kan bli. Det är också "lagom", men du kan vilja ha större öppning när du blir mer van. Bekymra dig inte just nu.

Minneskort behöver du bara köpa ett tillräckligt snabbt, men de tror jag de flesta är. Fråga efter ett lämpligt där du köper kameran. 4GB räcker länge, men du kan köpa ett större och/eller fler när du behöver.

Per.
 
Minneskort behöver du bara köpa ett tillräckligt snabbt, men de tror jag de flesta är. Fråga efter ett lämpligt där du köper kameran. 4GB räcker länge, men du kan köpa ett större och/eller fler när du behöver.

Per.

4GB är rätt lite för 600D enligt min mening, jag skulle skaffa 16GB till en början med om det nu inte enbart ska fotas i JPEG. En RAW-fil tar upp ca 20-30mb/st vid normala förhållanden.
 
Hej, jag köpte en 500D när den var ny och känner igen flera av dina funderingar. Till den köpte jag ett 4GB minneskort och en ganska simpel axelväska (LowePro TopLoad Zoom 20). Axelväskan var perfekt till kameran med kitobjektiv och jag använder den fortfarande när jag bara vill ha med ett objektiv (på kameran). (TLZ 20 klarar kameran med klart större objektiv än 18-55:an.) Den är inte alls vädertätad men med en ihopvikt plastkasse i ett sidofack klarar man sig vid oväntat regn.

När det gäller minneskort så började jag som sagt med ett 4GB och det rymde många hundra JPEG. När du hållit på ett tag kommer du dock att vilja köra RAW och då begränsades jag till c:a 170 bilder på min 500D. På 600D blir det ännu färre. Jag rekommenderar att du skaffar minst 8GB fördelat på ett eller två kort efter tycke. Jag kan gissa att du får plats med c:a 300 RAW-bilder på 8 GB och det räcker nog inte för en veckas fotande i Skottland. Då får du komplettera. När det gäller hastigheten så är det inte hyperviktigt. Jag har både SanDisk Ultra och SanDisk Extreme3, skillnaden ser jag främst när jag tankar över bilder till datorn då det tar lite längre tid för Ultra-kortet.

När det gäller stativ så hade jag ett gammalt rangligt stativ som klarade hus med kitobjektiv helt OK men så fort jag skaffade mig tyngre objektiv började det gunga. Avvakta med dyrare stativ tills du ser hur ditt intresse svänger in sig. Jag har idag ett Manfrotto XPROB055 med kulled 498RC (tror jag det heter) som är kanon. Det kostar dock drygt ett par tusen och jag tycker som sagt att du ska vänta tills du vet mer om vad du vill ha. Vill du bestämt ha ett stativ direkt och inte har något gammalt så skaffa ett enkelt för ett par tre hundra - det funkar till dit första kit.

Det du inte nämnde, men som du behöver, är ett extra batteri. Jag skaffade ett piratbatteri för 150 spänn som funkar bra och det har varit värt investeringen många gånger om. En annan bra-å-ha-grej är en gummiblåsa med borste och en liten putsduk.

Nähä, nu har jag nog inte mer att säga. Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.