Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D MkII vill inte kännas vid andra blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanSS

Aktiv medlem
Jaha! Nu fann jag till slut något att inte gilla med min nya kamera efter ett par månader av lycka. Hade barnkalas hemma och tänkte plåta litet blixtbilder. Plockade fram min Sigma EF 500 DG som fungerat klockrent i alla år med min 20D. Kameran KAN INTE FYRA AV BLIXTEN!!
Ett hastigt, närmast panikartat, läsande i manualen pekar på en inställning som skall göras för att kameran skall kunna bränna av en icke canon-tillverkad blixt. Vad sjutton!??

Jag kan inte en ställa in kameran i manuella läget och sätta blixten i manuellt läge och fyra av. Jag får helt enkelt ingen reaktion alls från blixten. Nu undrar jag nästan om det är fel på kameran...

Har någon av Er därute i vårt avlånga land stött på samma problem?

/Stefan
 
Verkar som att man är rökt i alla fall...

Tack för ditt svar! Läste på sidan du pekade till och fann följande:

This upgrade service is not available if the flashgun does not support EO-ETTL-II. (They are marked only "EO-ETTL" or "EO" on the back of the body)

Tyvärr är min blixt märkt EO-ETTL enbart så då kan den inte uppgraderas. Jaha, om man inte vill ha en canon 580 blixt, vad skall man välja då? Såg en Metz-blixt med två reflektorer för ett tag sedan på Cyberphoto. Får kolla om den fungerar eller om det finns någon annan blixt som verkat prisvärd. Canons är för dyr. Jag fotograferar inte så mycket med blixt så att jag tycker 5000 är ok.
 
Jaha, om man inte vill ha en canon 580 blixt, vad skall man välja då? Såg en Metz-blixt med två reflektorer för ett tag sedan på Cyberphoto. Får kolla om den fungerar eller om det finns någon annan blixt som verkat prisvärd. Canons är för dyr. Jag fotograferar inte så mycket med blixt så att jag tycker 5000 är ok.
Canon 430EX II kanske är ett alternativ? Betydligt billigare. Eller en begagnad 580EX? Borde gå att få tag i till hyffsat pris då det inte är den variant som säljs idag.
 
Fast med en 580 EX tappar man finessen att kunna ställa in blixten från kameran. Speciellt bra för den som inte blixtfotograferar så ofta. Använder man blixten hela tiden lär man sig knapptryckningssekvenser på blixten utantill, men i kameran står de i klartext.
 
580 EX är inte så tokig.

Hej!
Fick låna en 580 EX (förra modellen) och den fungerar mycket bra till kameran. Jag skall titta runt litet efter en begagnad sådan tror jag. Det verkar inte vara mycket som skiljer den gamla från den nya modellen.

M v h

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.