Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D MarkII eller EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

spinnrockens

Ny medlem
Är det mycket skillnad på 5D Mark II och EOS 7D ? Vad är skillnaden förutom pixlarna och priset?
Jag vill kunna fota inomhus utan blixt , natur, porträtt och sport.
Har sett fantastiska bilder tagna med Mark II men inga tagna med 7D. Vilken ska jag välja?

Om du prioriterar riktigt bra bildfiler så är det 5DII som gäller. 7D är lite kvickare med autofokus och bildhastighet men når inte riktigt fram till 5DII vad gäller lågt brus och det där "lilla extra" i bildkvalitet. På din fråga om det skiljer mycket så blir nog svaret nej.

Är det mycket skillnad på 5D Mark II och EOS 7D ? Vad är skillnaden förutom pixlarna och priset?
Har sett fantastiska bilder tagna med Mark II men inga tagna med 7D. Vilken ska jag välja?

Du vet att 5D är en "fullformat" och 7D är en cropcamera?

Allt vad du anger är 5D Mark II idealisk till, utom sport. Det är den förhållandevis enkla autofokusen och, i alla fall med dagens mått mätt, måttliga seriebildtagningshastigheten som ligger 5D Mark II i fatet där. 7D är en kamera som i hög grad prioriterar actionfotografi, däremot. Dessutom går den att köpa ny, med garanti, om du nu värdesätter det.

Vad är det du ska fotografera inomhus utan blixt? Det är nämligen något som en mindre sensor som den i 7D inte är optimal till. Varför ska det just vara utan blixt?

I den här prisklassen får man sällan allt man vill ha, så fundera på dina prioriteringar. Då kanske det är lättare att komma fram till vad som är rätt för dig.

Hade jag varit intresserad av en 7D hade jag nog köpt en 70D idag eller väntat ut 7D mkII som troligen släpps första halvan i år.

Mycket märkligt att du inte sett några fantastiska bilder tagna med 7D då det kryllar av dom här på FS.

Sen kan jag säga att så länge du inte är en bildnörd som snöar in dej på detaljer ett "vanligt" öga inte ser så spelar det ingen roll vilken kamera du väljer av dessa två. Jag lovar dej, du kommer inte se nån skillnad.
Visst, sjuan ger lite mer brus på högre ISO, men har du ett hyfsat bildbehandlingsprogram så som Lightroom så är det absolut inga problem.
Jag har haft 5d mk2 och två sjuor och ser ingen skillnad på bilderna.

Fördelen med 7D är att den är nyare och kan köpas ny fortfarande, vilket är en fördel med tanke på garanti-frågan.

Vill du ha en bra och fungerande autofokus så ska du inte välja 5 D II, den enda fokuspunkten som är tillförlitlig är den i mitten.

Som redan nämnts. 5D är fullformat och 7D crop.
Båda är bra kameror.

Om du ska köpa nytt så kolla på 70D istället för 7D. Lite bättre på nästan allt. Och billigare.
Lägg pengarna på bra gluggar i stället. =)

Jag bytte från 7D till 5D mark II och skillnaden i bildkvalitet är enorm, men antagligen hade jag ett dåligt exemplar av 7D.

Jag har plåtat sport med min 7D i några år nu och är hyfsat nöjd. För några månader sedan köpte jag en beg. 5DII för att få lite bättre ISO-prestanda och FF till porträtt och mer "vardagsfotografering". Numera använder jag min 5DII till det mesta i dåligt ljus. Fotboll i elljus, innebandy m.m. funkar helt OK. Visst blir det lite färre "keepers" med den långsamma 5DII:an, men bildresultatet på ISO 6400 är helt OK, medan 7D på 6400 är bedrövligt.

Visst kan testfakta visa att det inte skiljer med än något steg mellan dessa modeller men jag tycker 7D har ett vasst grovt brus som är mycket svårare att hantera än bruset från en 5DII. Ska du plåta mycket sport i bra ljus är 7D en suverän kamera, men söker du en kompromiss för alla tänkbara situationer - och framförallt bra ISO-prestanda - så är det inte 7D. Kanske inte 5DII heller. Utvecklingen har gått framåt en del de senaste åren :)

Sedan kan man ju fråga sig hur många fotografer som använder någon annan fokuspunkt än den mittersta.
Man kan inte följa ett motiv utan att AF-punkten ligger på motivet och det blir tråkigt att alltid ha motivet i mitten. Så titt och tätt använder jag någon annan AF-punkt.

Att komponera om fungerar ju bara på stillastående ting.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar