Annons

Canon EOS 5D Mark II vs. Canon EOS 1D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Soorling

Medlem
Jag står verkligen i valet och kvalet..
Jag har fått tänkt att uppgradera mig när det gäller kamera..
Jag har tittat på en ny EOS 5D Mark II, samtidigt fick jag ett erbjudande från en vän om 1D Mark III...
Priset på en ny 5D mark II ligger i samma prisklass som jag kan få köpa 1D mark III från min vän..

Jag fotar mycket porträtt och landskap, och ytterst sällan Sport / Event.. Jag har ingen aning om hur jag ska göra, så tips på vilken kamera jag kan tänkas ta i slutändan är varmt välkommet! Vill att ni tar i aspekten är bildkvalité, skärpa... samt porträttfotografering inne samt utomhus..

Tacksam för så många svar som möjligt!

Med vänliga hälsningar
Tobias Sörling
 
Om porträtt och landskap är det som du huvudsakligen tar bilder på så skulle jag rekommendera 5D MK2.

Detta grundar du på ?

Räcker 3.9 b/s om du fotar utomhus och de "blåser" lite t.ex.?
Sedan, har jag hört att Canon har nått problem med 5DMK2.. att nått ramlar loss helt utan anledning? fast det är kanske bara jag som försöker hitta fel i kamerorna för jag vill inte köpa "grisen i säcken" liksom..

Eller är jag bara nojig?
 
Detta grundar du på ?

Räcker 3.9 b/s om du fotar utomhus och de "blåser" lite t.ex.?
Sedan, har jag hört att Canon har nått problem med 5DMK2.. att nått ramlar loss helt utan anledning? fast det är kanske bara jag som försöker hitta fel i kamerorna för jag vill inte köpa "grisen i säcken" liksom..

Eller är jag bara nojig?


Ja du är bara nojig..
Skulle inte 4b/s räcka om det blåser ute? Haha
 
Hej Tobias. Jag har för dålig kunskap om andra Canon-modeller än 5D och 5D Mk2, men jag rekommenderar varmt fullformat-sensorn. Gjorde en repa med 50D, men vi blev liksom aldrig kompisar. Det jag särskild uppskattar hos 5D Mk2 är bildkvalitet, skärpa, ljusmätningen, brusfrihet (ja, bilder upp till 25 600 ISO är faktiskt användbara om än brusiga) och skärpedjup. Alternativt kan du ju vänta till mars o köpa 5D Mk3.

Lycka till.

Vänligen

Garbis, Aneby
 
Låter som om 5D Mark II är rätt för dig, även om det egentligen är en med dagens mått mätt ganska medioker kamera, om än med en förstklassig bildsensor inuti.

1D Mark III är en kamera i en helt annan division, men sensorn är förstås inte lika optimal för landskap och sånt, även om den klarar det också.
 
Jo, men idagens mått mätt så är det en väldigt dyr kamera för en sån som mig :) Nästa steg i trappan är ju 1D Mark IV.. och den är på tok för dyr för mig.. Jag är inte så sugen att byta till NIKON eftersom jag då kommer få byta ut hela min kameraväska.. Vilket kommer bli ännu dyrare.. :)

Efter responsen här, så blir det nog en 5D MK2

Låter som om 5D Mark II är rätt för dig, även om det egentligen är en med dagens mått mätt ganska medioker kamera, om än med en förstklassig bildsensor inuti.

1D Mark III är en kamera i en helt annan division, men sensorn är förstås inte lika optimal för landskap och sånt, även om den klarar det också.
 
Hej Tobias. Jag har för dålig kunskap om andra Canon-modeller än 5D och 5D Mk2, men jag rekommenderar varmt fullformat-sensorn. Gjorde en repa med 50D, men vi blev liksom aldrig kompisar. Det jag särskild uppskattar hos 5D Mk2 är bildkvalitet, skärpa, ljusmätningen, brusfrihet (ja, bilder upp till 25 600 ISO är faktiskt användbara om än brusiga) och skärpedjup. Alternativt kan du ju vänta till mars o köpa 5D Mk3.

Lycka till.

Vänligen

Garbis, Aneby

Hej och tack för svaret! Känns bra att få feedback från någon som arbetat med kameran.. Jag äger idag en 40D som sagt, jag vill uppgradera mig.. Du råkar inte ha några prisuppgifter på vad 5D Mk3 kommer hamna etc?
 
Spec enlkigt "rykten" på japansk sida med länk från www.canonrumours.com

28megapixel CMOS sensor. Achieved by introducing new technologies such as low-noise photodiode
Sensor Size 36.0 × 24.0mm 1.0x
Wide low-noise ISO sensitivity ISO100 ~ 12800 (extension L: 50, H1: 25600, H2: 51200, H3: 102400)
The six frames * Dual DIGIC4 / s provides continuous shooting
98 percent of the viewfinder field of view, magnification 0.71 times. With the electronic level
A high-speed AF system. Double Cross Centre, Cross assists 19 points – 26 points. 5 AF point selection mode, types of automatic. Advanced AI Servo AF
63-segment metering. 1920 × 1080 30/25/24 frame Video
Crop video feature. 10X SD, HD four times, three times in full HD.

Priset vet jag ej.

...men ISO 102 000 är sjukt högt. När når vi 1 miljon i ISO??
 
Spec enlkigt "rykten" på japansk sida med länk från www.canonrumours.com

28megapixel CMOS sensor. Achieved by introducing new technologies such as low-noise photodiode
Sensor Size 36.0 × 24.0mm 1.0x
Wide low-noise ISO sensitivity ISO100 ~ 12800 (extension L: 50, H1: 25600, H2: 51200, H3: 102400)
The six frames * Dual DIGIC4 / s provides continuous shooting
98 percent of the viewfinder field of view, magnification 0.71 times. With the electronic level
A high-speed AF system. Double Cross Centre, Cross assists 19 points – 26 points. 5 AF point selection mode, types of automatic. Advanced AI Servo AF
63-segment metering. 1920 × 1080 30/25/24 frame Video
Crop video feature. 10X SD, HD four times, three times in full HD.

Priset vet jag ej.

...men ISO 102 000 är sjukt högt. När når vi 1 miljon i ISO??

Frågan jag ställer mig.. När ska vi behöva så hög ISO?
 
ofta, på ett jobb häromdagen önskade jag att mina 5dmk2 skulle kunna förmedla den bildkvalitet de ger på 1600iso och det som motsvarar 50000Iso, dvs tid /bländare och lågljusmotiv.
Höga iso och hög upplösning är bara positivt
 
det ryktet som är beskrivet ovan luktar BSI sensor från Canon
102000iso är inte sjukt högt, det finns redan men bildkvaliteten är inte speciellt bra, bäst 102000iso har D3s av alla kameror
 
Jag har tittat på en ny EOS 5D Mark II, samtidigt fick jag ett erbjudande från en vän om 1D Mark III...
Priset på en ny 5D mark II ligger i samma prisklass som jag kan få köpa 1D mark III från min vän..

Det låter inte som något vidare bra erbjudande, begagnade 1D Mk3 går att få för runt 15 000 kr (sålde nyligen en själv för det priset). Som jämförelse går en ny 5D Mk2 på 19 000 kr hos Fotokungen.
 
Inget som går sönder på 5d mark II. Du syftar nog på att spegeln har ramlat av på en del av de ursprungliga 5d, men det fixar Canon gratis i så fall
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.