Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ki4ndeer

Medlem
Canon EOS 5D mark II eller 7D?

Hej
Jag kollar runt på en ny kamera som ska användas mycket ute till havs för att fånga fåglar, valar, sälar, hajar dvs vildliv men även som till enklarare saker i vardagen.

Har kikat på Canon EOS 5D mark II och 7D med objektivet Canon EF100-400mm, F4.5-5.6L, IS USM. Det är lite skillnad på dem i både kvalié och i prisklass och om jag klarar mig med väldigt bra bilder med 7D? Rekomendera gärna andra kameror och objektiv om ni tycker jag behöver ändra mitt val. prisklass är mellan runt 20 000 - 30 000

Tacksam för svar :)
 
Senast ändrad:
Hej

Jag har båda husen och mitt korta svar är 5D Mk2.

Varför?
Bildkvaliteten.

7D ger inte dåliga bilder men i jämförelsen är 5D vassare. Märkbart vassare.
5D är lite mer "old school" kanske men det passar åtminstone mig. Jag upplever den som mindre plåttrig i hanteringen (färre knappar etc). Den är slöare (bild/sek) och du får inte brännviddsförlängningen som den croppade sensorn på 7D medför, och jag tycker 7D är lättare att filma med.

Å andra sidan är den inte så slö att det är besvärande och bilder tagna med 5D och ett bra objektiv tål att dras upp i efterbehandlingen. Har t.ex. i princip slutat använda extendern.

Så min 7D används för sport där det går fort, och i de lägen jag vill få maximal längd utav mina tele. Och såklart om jag vill filma.

I alla andra läge (=de flesta) är det 5D som används. Men det är ju min personliga åsikt :)

(ett alternativt objektiv för dig vore kanske ett 70-200 med bra ljusstyrka och en extender; mer flexibelt och troligen inte sämre)
 
Så min 7D används för sport där det går fort, och i de lägen jag vill få maximal längd utav mina tele.
När man ska plåta sälar till havs är nog ett typiskt tillfälle då man "vill få maximal längd utav mina tele". Dessutom har 7D bättre AF och snabbare seriebildstagning, vilket torde vara ganska väsentligt i de situationer som TS beskriver. Och 7D är ganska mycket billigare. Ett enkelt val imho.
 
Hej,

jag hade samma kval och valde länge och väl mellan 7D och 5D mk II, och efter att ha känt på dem på en mässa var det mycket enklare och jag valde 7D. Det retar säkert vissa, men jag har inte ångrat mig en enda gång. AF och "rappheten" i kameran är underbar. Men om det kommer en 5D mk III med samma AF som i 7D...

My $0.02/Lycka till!
/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.